TESTY

Plusy i minusy | Skoda Octavia III facelifting

Dwa oblicza bezpieczeństwa

06-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Standardem wyposażenia Skody Octavia, która zalicza się do segmentu samochodów popularnych, jest aż siedem poduszek powietrznych. Umieszczone wysoko punkty mocowania Isofix nie zapewniają optymalnego oparcia fotelika dziecięcego.

TESTY | Skoda Octavia III facelifting | Plusy i minusy - Dwa oblicza bezpieczeństwa

PLUSY

TESTY | Skoda Octavia III facelifting | Plusy i minusy - światła przednie

Światła przednie,

których działanie można najlepiej ocenić właśnie teraz, w okresie jesienno-zimowym. W ramach modernizacji Skoda Octavia otrzymała reflektory główne (w tym do jazdy dziennej) wykonane w technologii Full LED z funkcją automatycznego dostosowania natężenia świateł mijania do aktualnie panujących warunków ruchu.

Jest to opcja, której wysokość dopłaty uzależniona jest od wersji wyposażenia. W przypadku naszego egzemplarza - Style - wynosi 3600 złotych. Skoda oferuje je także w Pakiecie Amazing, który zawiera między innymi automatyczny czujnik zmiany świateł dziennych na mijania i przednie reflektory przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów. Całe dodatkowe wyposażenie (w tym jeszcze podgrzewane fotele i koło kierownicy oraz tempomat) warte jest 7400 złotych, w tym pakiecie zredukowano cenę do 1800 złotych.

TESTY | Skoda Octavia III facelifting | Plusy i minusy - poduszka kolanowa kierowcy

Poduszka kolanowa kierowcy,

czyli siódmy airbag na wyposażeniu samochodu wciąż należy do rzadkości. W przypadku Octavii jest ona standardem w każdej wersji. Duży plus dla Skody, bo dotyczy najpopularniejszego w Polsce modelu samochodu osobowego. Jego sprzedaż od stycznia do października 2017 osiągnęła 15 803 egzemplarzy. Uznajemy to za realny wkład czeskiej marki w poprawę bezpieczeństwa na drodze!

TESTY | Skoda Octavia III facelifting | Plusy i minusy - wskaźnik zmiany biegów

Wskaźnik zmiany biegów,

od listopada 2014 roku jest obowiązkowym elementem wyposażenia nowych samochodów. Od tego momentu z różnymi rozwiązaniami spotykamy się w testowanych modelach i zwracamy uwagę na czytelność podpowiedzi. Najczęściej, w natłoku różnych diod i informacji wyświetlanych na desce rozdzielczej, trudno je zauważyć. Tym bardziej, że uwaga kierowcy powinna być skoncentrowana na drodze. Skoda wpadła na banalnie proste rozwiązanie - komunikaty podświetlane są na biało, tak jak i numery biegów, ale moment ich zmiany zostaje wyróżniony zieloną strzałką.

Na marginesie Skoda, choć nie tylko, zaleca zmianę biegów co 10 km/h, można też wybierać co drugie przełożenie.

MINUSY

TESTY | Skoda Octavia III facelifting | Plusy i minusy - mocowania Isofix

Mocowania Isofix,

na skrajnych miejscach kanapy umieszczone zostały za wysoko. W efekcie po wsunięciu szyn pomiędzy podstawą fotelika, a siedziskiem pozostaje pusty klin. Nie zapewnia to pełnego i stabilnego oparcia, które podczas wypadku może odegrać znaczącą rolę. Problem ten odnotowaliśmy zarówno ze starszymi konstrukcjami fotelików, jak i modelami przystosowanymi do standardu i-Size. Co więcej jego oznaczenie widnieje na punktach Isofix w Skodzie Octavii.

TESTY | Skoda Octavia III facelifting | Plusy i minusy - środkowy zagłówek kanapy

Środkowy zagłówek kanapy,

ma niższy od skrajnych zakres ustawienia. Oznacza to, że piąty pasażer nie będzie miał zapewnionej optymalnej ochrony głowy i kręgów szyjnych. Szkoda, bo Octavia to przestronny samochód i trzy osoby bez problemu mieszczą się na kanapie.

TESTY | Skoda Octavia III facelifting | Plusy i minusy - sposób zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera

Sposób zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera,

to kolejny element, na który zwracamy uwagę w testowanych samochodach. W Octavii umieszczono go w zamykanym schowku kokpitu. Zgodnie z instrukcją użytkowania samochodu do zmiany statusu działania poduszki potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W naszym przypadku schowano go w module bezdotykowego dostępu do samochodu KESSY.

Zamiast niego użyliśmy dowolnego kluczyka, co oznacza, że bez wiedzy kierowcy może to zrobić każdy, nawet - co sprawdziliśmy w testach - dziecko. Oczywiście pewnym zabezpieczeniem takiej sytuacji jest dioda statusu poduszki - przy odłączonej podświetla się na stałe w trakcie pracy silnika.

TESTY | Skoda Octavia III kombi facelifting

TESTY | Skoda Octavia III kombi facelifting | Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

Wyposażenie samochodu
Dziecko w Skodzie Octavia

TESTY | Skoda Octavia III kombi facelifting | próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki i wózki
Dziecko w Skodzie Octavia