TESTY
Plusy i minusy | Skoda Octavia III facelifting
Dwa oblicza bezpieczeństwa
06-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Standardem wyposażenia Skody Octavia, która zalicza się do segmentu samochodów popularnych, jest aż siedem poduszek powietrznych. Umieszczone wysoko punkty mocowania Isofix nie zapewniają optymalnego oparcia fotelika dziecięcego.
PLUSY
Światła przednie,
których działanie można najlepiej ocenić właśnie teraz, w okresie jesienno-zimowym. W ramach modernizacji Skoda Octavia otrzymała reflektory główne (w tym do jazdy dziennej) wykonane w technologii Full LED z funkcją automatycznego dostosowania natężenia świateł mijania do aktualnie panujących warunków ruchu.
Jest to opcja, której wysokość dopłaty uzależniona jest od wersji wyposażenia. W przypadku naszego egzemplarza - Style - wynosi 3600 złotych. Skoda oferuje je także w Pakiecie Amazing, który zawiera między innymi automatyczny czujnik zmiany świateł dziennych na mijania i przednie reflektory przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów. Całe dodatkowe wyposażenie (w tym jeszcze podgrzewane fotele i koło kierownicy oraz tempomat) warte jest 7400 złotych, w tym pakiecie zredukowano cenę do 1800 złotych.
Poduszka kolanowa kierowcy,
czyli siódmy airbag na wyposażeniu samochodu wciąż należy do rzadkości. W przypadku Octavii jest ona standardem w każdej wersji. Duży plus dla Skody, bo dotyczy najpopularniejszego w Polsce modelu samochodu osobowego. Jego sprzedaż od stycznia do października 2017 osiągnęła 15 803 egzemplarzy. Uznajemy to za realny wkład czeskiej marki w poprawę bezpieczeństwa na drodze!
Wskaźnik zmiany biegów,
od listopada 2014 roku jest obowiązkowym elementem wyposażenia nowych samochodów. Od tego momentu z różnymi rozwiązaniami spotykamy się w testowanych modelach i zwracamy uwagę na czytelność podpowiedzi. Najczęściej, w natłoku różnych diod i informacji wyświetlanych na desce rozdzielczej, trudno je zauważyć. Tym bardziej, że uwaga kierowcy powinna być skoncentrowana na drodze. Skoda wpadła na banalnie proste rozwiązanie - komunikaty podświetlane są na biało, tak jak i numery biegów, ale moment ich zmiany zostaje wyróżniony zieloną strzałką.
Na marginesie Skoda, choć nie tylko, zaleca zmianę biegów co 10 km/h, można też wybierać co drugie przełożenie.
MINUSY
Mocowania Isofix,
na skrajnych miejscach kanapy umieszczone zostały za wysoko. W efekcie po wsunięciu szyn pomiędzy podstawą fotelika, a siedziskiem pozostaje pusty klin. Nie zapewnia to pełnego i stabilnego oparcia, które podczas wypadku może odegrać znaczącą rolę. Problem ten odnotowaliśmy zarówno ze starszymi konstrukcjami fotelików, jak i modelami przystosowanymi do standardu i-Size. Co więcej jego oznaczenie widnieje na punktach Isofix w Skodzie Octavii.
Środkowy zagłówek kanapy,
ma niższy od skrajnych zakres ustawienia. Oznacza to, że piąty pasażer nie będzie miał zapewnionej optymalnej ochrony głowy i kręgów szyjnych. Szkoda, bo Octavia to przestronny samochód i trzy osoby bez problemu mieszczą się na kanapie.
Sposób zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera,
to kolejny element, na który zwracamy uwagę w testowanych samochodach. W Octavii umieszczono go w zamykanym schowku kokpitu. Zgodnie z instrukcją użytkowania samochodu do zmiany statusu działania poduszki potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W naszym przypadku schowano go w module bezdotykowego dostępu do samochodu KESSY.
Zamiast niego użyliśmy dowolnego kluczyka, co oznacza, że bez wiedzy kierowcy może to zrobić każdy, nawet - co sprawdziliśmy w testach - dziecko. Oczywiście pewnym zabezpieczeniem takiej sytuacji jest dioda statusu poduszki - przy odłączonej podświetla się na stałe w trakcie pracy silnika.
TESTY | Skoda Octavia III kombi facelifting
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Skodzie Octavia
Foteliki i wózki
Dziecko w Skodzie Octavia