Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volvo XC60 II AWD Polestar
Dziecko w Volvo XC60 - foteliki i wózki
02-02-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Do montażu w nowym Volvo XC60 fotelika dla najstarszego dziecka mamy te same zastrzeżenia co przy poprzedniej generacji. Duży bagażnik bez problemów pomieścił oba wózki dziecięce.

Foteliki dziecięce użyte w teście Volvo XC60 II AWD Polestar:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

W II-generacji Volvo XC60 wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest już standardem wyposażenia. Po jej dezaktywacji na przednim miejscu możemy ustawić fotelik dziecięcych tyłem do kierunku jazdy. Jego montaż możliwy jest wyłącznie za pomocą pasa bezpieczeństwa. Przy próbach z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń.

Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. W testowanym Volvo dodatkowo obniżyliśmy fotel pasażera. Pomimo to osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości nóg.

Mocowania Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Miejsca te zostały obudowane plastikowymi nakładkami, które ułatwiają wsuwanie szyn i chronią tapicerkę przed przypadkowym uszkodzeniem metalowymi krawędziami. Do montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stablizującą i fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń.

Ustawienie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. Dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu schowka na rękawiczki osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości nóg (rozstaw osi wynosi 2865 mm).
Fotelika nie udało zamontować się za kierowcą (brak miejsca).
Szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z samochodu.

Bazę Isofix wykorzystaliśmy również do ustawienie fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy bez przeszkód mogliśmy regulować kąt położenia skorupy fotelika.

Gdy dziecko podrośnie wystarczy obrócić fotelik 2WayPearl przodem do kierunku jazdy. Również w tej pozycji mogliśmy bez przeszkód regulować kąt pochylenia skorupy fotelika. Szeroko otwierane drzwi zapewniają dużo swobody podczas wkładania dziecka do fotelika i zapinania szelkami.
Używane przez nas produkty Maxi-Cosi, podobnie jak konstrukcja kanapy Volvo XC60 II-generacji, spełniają standard i-Size.

Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) fotelików Isofix umieszczono w oparciach skrajnych miejsc kanapy. Z uwagi na długi bagażnik Volvo XC60 najłatwiej zapiąć klamrę pasa fotelika od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwiają to składane oparcia (dzielone w proporcji 40:60).

Podczas montażu fotelika Britax-Romer z top-tether nie napotkaliśmy na żadne trudności, jego konstrukcja dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy. Także i w tym przypadku bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy.

Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Mamy zastrzeżenia do zagłówka kanapy, który jest stałym (nie wyjmowanym) elementem. Jego obecność nie pozwoliła w całości oprzeć fotelika o plecy kanapy. Ten sam problem występował w I-generacji Volvo XC60. Naszym zdaniem nie zapewia to stabilności fotelika podczas wypadku. Sprawdzimy ten wariant jeszcze z fotelikiem Britax-Romer KidFix, którego do oceny jakości montażu używają specjaliści z organizacji Euro NCAP (komplet 12 pkt).

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z regułu praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
W Volvo XC60 II AWD Polestar jest na to miejsce, ale nie zapniemy dziecku prawidłowo pasa bezpieczeństwa. Kanapa ma 1430 mm szerokości.

Wózki dziecięce użyte w teście Volvo XC60 II AWD Polestar:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Bagażnik Volvo XC60 II AWD Polestar ma 505 litrów pojemności. Pomiędzy nadkolami (szerokość 105 cm) bez problemu ułożyliśmy obie części (bez konieczności zdejmowania kół) wózka X-lander.

Wybór miejsca złożonego wózka Quinny Zapp Xtra 2 wyznaczały nam zaczepy (standard w każdej wersji wyposażenia) do mocowania linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

W bagażniku, pod zasłoniętą rolę zmieściły się oba wózki dziecięce.

Według nas lepszym rozwiązaniem jest ułożenie wózków wzdłuż podłogi bagażnika.
Wysokość progu bagażnika wynosi 78 cm.
|