TESTY
Pierwsze wrażenia | Volvo XC60 II AWD Polestar
Geny bezpieczeństwa w nowym Volvo XC60
26-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W czasach, w których niemal każdy nowy samochód zdobywa pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, Volvo ponownie przypomina o swoim dziedzictwie. W podsumowaniu 2017 roku druga generacja XC60 osiągnęła najwyższe noty spośród wszystkich ocenianych modeli.
Dziedzictwo Volvo
Od początku istnienia firmy, w 2017 roku minęło 90 lat, jednym w priorytetów inżynierów Volvo jest bezpieczeństwo. Przełomowe dokonania to nie tylko trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, teleskopowe zderzaki, system ograniczający skutki zderzenia bocznego SIPS czy fotele chroniące przed urazami kręgów szyjnych WHIPS, ale także przednia maska silnika z wbudowaną poduszką powietrzną dla pieszych i system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania obecności rowerzysty oraz ruchu poprzecznego na skrzyżowaniu.
Nad takimi rozwiązaniami, od lat 70. XX wieku, pracuje sztab specjalistów w Centrum Bezpieczeństwa Samochodowego Volvo Cars w Goteborgu. W ubiegłym roku dwoje pracowników - Per Lenhoff, Senior Manager i Magdalena Lindman, Technical Expert in Traffic Safety Data Analysis - otrzymało prestiżowe wyróżnienie od amerykańskiej Agencji Bezpieczeństwa Drogowego NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).
Efektywność tych rozwiązań potwierdzają między innymi wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP. Z dziewiętnastu ocenianych modeli, aż piętnaście otrzymało najwyższą notę pięciu gwiazdek. Wśród nich trzykrotnie występuje XC60, po raz pierwszy w 2008 roku.
Gwoli ścisłości trzeba dodać, że cztery pozostałe testowano przed 2001 rokiem, czyli w okresie, gdy żaden z producentów samochodów nie był jeszcze w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez Euro NCAP.
W 2009 roku, a więc tuż po kolejnym zaostrzeniu kryteriów testów zderzeniowych Euro NCAP i wprowadzeniu ocen za systemy podnoszące bezpieczeństwo, w ponownym teście pierwsza generacja XC60 otrzymała ocenę pięciu gwiazdek. Dodatkowo przyznano wyróżnienie za system autonomicznego hamowania awaryjnego City Safety.
Jednak poszczególne wyniki nie były tak imponujące, jak w przypadku drugiej generacji. W 2017 roku Volvo XC60 uzyskało najwyższe oceny za bezpieczeństwo dorosłych 37,2 pkt. (98 proc.) i systemy podnoszące bezpieczeństwo 11,4 pkt. (95 proc.). Za bezpieczeństwo dzieci przyznano 42,9 pkt. (87 proc.), a za poziom ochrony pieszych 31,9 pkt. (76 proc.).
Druga generacja Volvo XC60
Od 2010 roku marka Volvo ma nowego właściciela, chiński koncern motoryzacyjny Geely Automobile. Po tych zmianach pierwszym zaprezentowanym modelem była II-generacja dużego SUV-a XC90. Wyznaczył on linię stylistyczną kolejnych modeli, do których teraz nawiązuje i mniejsze XC60. I to już, mówiąc wprost, jest jego dużym atutem.
Kolejną rzeczą, która od razu rzuciła się nam w oczy, są jego gabaryty. Było to na tyle duże zaskoczenie, że potwierdzenia czy przypadkiem nie doszło do pomyłki z wydaniem XC90, szukaliśmy na oznaczeniu widniejącym na klapie bagażnika. Wszystko jednak się zgadzało. Ale faktycznie, druga generacja nieco urosła. To co dla użytkownika będzie najważniejsze, to skrócono przedni i tylny zwis na rzecz dłuższego rozstawu osi.
Nowe Volvo XC60 oferowane jest w trzech wersjach wyposażenia: Momentum, Inscription i R-Design. Testowy egzemplarzy skonfigurowany był w środkowej z nich, o czym informował napis wytłoczony na zagłówkach foteli, wygrawerowany na progach czy umieszczony na plakietce na pokrywie bagażnika.
Wyróżnikiem wewnątrz auta jest przede wszystkim duży (12,3 cala) panel cyfrowych zegarów oraz wstawki z ciemnego drewna na kokpicie i środkowym tunelu. Obszycie górnej części deski i boków drzwi to wydatek 15 tysięcy złotych. Z tym, że jest to cena zastosowanego pakietu Xenium Pro, który zawiera jeszcze panoramiczne okno dachowe, 4-strefową klimatyzację oraz kolorową kamerę cofania.
Za kolejne 10 tysięcy złotych testowane Volvo doposażono w pakiet Winter Pro Voc, na który składa się ogrzewanie postojowe, podgrzewana kierownica oraz fotele z tyłu oraz moduł z aplikacją On Call na smartfony.
Zresztą lista dopłat rzędu kilku tysięcy złotych jest o wiele dłuższa. Kolejny przykład to Luxury Seat (9500 złotych), w którym zyskujemy elektryczną regulację w kilku płaszczyznach fotela pasażera (u kierowcy to standard). Po przejechaniu trasy liczącej 400 kilometrów doceniliśmy komfort wydłużenia siedziska dla pełnego oparcia ud. Ostatnim elementem tego pakietu jest perforowana tapicerka skórzana Nappa.
W tym miejscu trzeba wspomnieć o zamontowanych fotelach, których konstrukcja pochłania energię uderzenia. Wysoką skuteczność tego rozwiązania, jak i wymienionych na wstępie zagłówków WHIPS, potwierdzają właśnie wyniki ostatnich testów zderzeniowych Euro NCAP.
Na kanapie wydzielono dwa skrajne fotele, chociaż pozostawione na środku miejsce powinno zapewnić piątej osobie przyzwoity komfort podróży. Jak z tą szerokością jest w rzeczywistości przekonamy się podczas prób montażu fotelików dziecięcych.
Oparcie kanapy dzielone jest w proporcji 40:60, jednak o ile ich złożenie powiększa przestrzeń bagażową pozostaje zagadką. Informacji o tym nie znaleźliśmy ani w materiałach prasowych, ani na stronie www producenta czy drukowanym katalogu, ani w instrukcji obsługi samochodu. Jedyna potwierdzona informacja to standardowa pojemność bagażnika wynosząca 505 litrów (a więc o 12 litrów więcej niż w I-generacji XC60).
Pod podłogą bagażnika znajduje się duża wnęka z dojazdowym kołem zapasowym oraz styropianowym wkładem z miejscem na lewarek, klucze i trójkąt ostrzegawczy. Była też składana siatka (dopłata 270 złotych), którą można oddzielić przestrzeń bagażową od kabiny pasażerskiej. Mocowania do niej znalazły się zarówno za kanapą, jak i przednimi fotelami.
W jednej z wnęk przy nadkolu znalazła się jeszcze firmowa torba (przymocowana na rzepy!), w której schowano gaśnicę, apteczkę i kamizelkę odblaskową. Ona też swobodnie zmieści się pod podłogą bagażnika.
Kolejna opcja (2260 złotych) to elektryczne otwieranie i zamykanie klapy bagażnika. Zamiast niej można wybrać pakiet Versatility Pro (3900 złotych), w którym klapą będziemy mogli sterować w sposób bezdotykowy, tj. poprzez przesunięcie stopą wzdłuż zderzaka. Dodatkowo otrzymujemy wspomnianą siatkę, gniazdko 12V i również bezdotykowy system dostępu do samochodu z funkcją uruchomienia silnika Keyless Entry.
Pod maską testowanego egzemplarza znalazł się najsłabszy silnik wysokoprężny D4 o pojemności dwóch litrów i mocy 190 koni mechanicznych. Dodano do niego automatyczną skrzynię o ośmiu przełożeniach Geartronic (w trybie manualnym mamy do dyspozycji sześć biegów). Do tego stały napęd na obie osie AWD i do wyboru jeden z trybów jazdy: Eco, Comfort, Dynamic, Off-Road i Individual. Jako domyślny ustawiony jest Comfort, każdy inny po ponownym uruchomieniu silnika trzeba ustawiać na nowo.
O zastosowaniu dodatkowej opcji w tym modelu mówi niebieska plakietka na klapie bagażnika z napisem Polestar. Kryje się pod nim dodatkowe oprogramowanie podnoszące dynamikę silnika i szybkość zmiany przełożeń. W efekcie - według uzyskanej po numerze VIN specyfikacji - moc fabryczna wzrosła ze 190 do 200 koni mechanicznych, zakres maksymalnego momentu obrotowego zmienił się z 1750-2500 do 1750-2250 obr./min., zaś przyspieszenie od zera do setki poprawiono o... jedną sekundę. Za wgranie tych modyfikacji (tylko o dilera Volvo) trzeba dopłacić aż 4500 złotych! Uff...
Niemniej obie generacje XC60 są bestsellerem w ofercie Volvo. Także w Polsce, według danych SAMAR, w 2015 roku sprzedaż wyniosła 2589 egzemplarzy (32. w TOP 50 modeli wszystkich marek), w 2016 było 3202 sztuk (34.) i w 2017 roku 4980 sztuk (awans na 24. miejsce).
Euro NCAP vs Inscription
Zgodnie z przyjętymi zasadami w testach Euro NCAP oceniane są bazowe wersje wyposażenia. W przypadku nowego XC60 to Momentum. Na jego wyposażeniu otrzymujemy między innym siedem poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy (i-Size), wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, asystenta utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Aid), autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB przy niskich prędkościach z funkcją wykrywania pieszego i rowerzysty (City Safety) oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.
Pod względem bezpieczeństwa w kolejnej wersji wyposażenia Inscription nic się nie zmienia. Za występujący w testowanym egzemplarzu XC60 pakiet Intellisafe Surround, aktywny tempomat, dynamiczne światła drogowe LED, system automatycznego parkowania czy kamerę 360 stopni trzeba dopłacić.
Również pod względem bezpieczeństwa dzieci nasze Volvo nie wyróżnia się na tle konkurencji. A nawet ma uboższe wyposażenie względem I-generacji, którą mieliśmy okazję oceniać przed rokiem.
Z kolei ochrona pieszego opiera się głównie na montowanym w standardzie systemie City Safety. Wspominaliśmy już o jego wyróżnieniu w 2009 roku przez Euro NCAP, jednak ten obecny został znacząco rozbudowany. Nowe funkcje to między innymi rozpoznawanie rowerzysty i większych zwierząt czy możliwość detekcji w nocy.
Sztuka konstrukcji bezpiecznych samochodów
Marka Volvo od lat postrzegana jest jako synonim bezpiecznych samochodów. Od dwudziestu lat ma to swoje odzwierciedlenie w wynikach testów zderzeniowych Euro NCAP, których zestawienie przytaczaliśmy na wstępie. Nowe XC60 nie jest jednak pierwszym modelem, który osiągnął w danym roku najwyższe noty. Volvo V40 (to z poduszką powietrzną dla pieszego w standardzie) jest na czele rankingu testów z 2012 roku, zaś XC90 tego z 2015 roku. Z uwagi na ciągłe zmienne w punktacji poszczególnych kategorii testów wyników tych trzech modeli nie można ze sobą porównać.
Jeśli spojrzymy na specyfikacje ocenianych przez Euro NCAP modeli Volvo, to ich standardowe wyposażenie (poza tą poduszką z V40) nie odbiega od tego, co oferuje konkurencja. Oznacza to, że Volvo wciąż potrafi być liderem w konstruowaniu najbezpieczniejszych samochodów. Pamiętać trzeba jednak, że jazda jednym z nich nikogo nie czyni nieśmiertelnym.
Testowana wersja Volvo XC60:
Volvo XC60 II 2.0 (1969 cm3) D4 AWD 190 KM (140 kW) z system start/stop, skrzynia automatyczna 8-przełożeń Geartronic, maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 1750-2500 obr/min., prędkość maksymalna 205 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 8,4 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km, wyposażenie Inscription, cena podstawowa 213 200 złotych, lakier Osmium Grey (dopłata 3700 złotych).
Podstawowe dane techniczne Volvo XC60:
długość 4688 mm, rozstaw osi 2865 mm, szerokość 1902 mm (bez lusterek), wysokość 1658 mm, prześwit 21,6 mm, pojemność bagażnika 505/b.d. l, średnica zawracania 11,4 m, pojemność zbiornika paliwa 60 l, masa własna 1896 kg, ładowność 604 kg.
Testy zderzeniowe Euro NCAP Volvo XC60 (2017):
- bezpieczeństwo dorosłych 37,2 punkty (98 proc. maksymalnej oceny),
- bezpieczeństwo dzieci 42,9 pkt. (87 proc.),
- ochrona pieszych 31,9 pkt. (76 proc.),
- systemy podnoszące bezpieczeństwo 11,4 pkt. (95 proc.).