TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Fiat Tipo kombi
Dziecko w Fiacie Tipo kombi - wyposażenie samochodu
05-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Fiat preferuje w Tipo rzadko spotykany sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera. Obecność w kombi elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci jest podobna, ale nie identyczna jak w sedanie i hatchbacku.
TESTY | Dziecko w Fiacie Tipo sedan - wyposażenie samochodu
DOGRYWKA | Fiat Tipo z najmniejszym bagażnikiem - hatchback
W Fiacie Tipo wyłącznik przedniej poduszki pasażera znajduje się w menu komputera pokładowego sterowanego z koła kierownicy. Dostęp do niego możliwy jest po uruchomieniu systemów pokładowych. Po ustawieniu odpowiedniego statusu należy potwierdzić wybór wciśnięciem ON lub OFF.
Na środkowym panelu kokpitu znajduje się tylko jedna dioda - informująca o dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera. Zostaje ona podświetlona przez cały czas pracy silnika.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Znalazły się one po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
W plecach oparć kanapy, za skrajnymi miejscami, znalazły się dodatkowe uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych typu Isofix.
Każdemu odpowiada para mocowań Isofix (i-Size). Umieszczono je głęboko pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy.
Standardem wyposażenia każdej wersji Fiata Tipo są elektrycznie sterowane szyby w przedniej parze drzwi. W tylnej w poziomach Pop i Street wymagają dopłaty 500 złotych, w pozostałych to także standard.
Panel do sterowania bocznymi szybami znajduje się w drzwiach kierowcy. Przednie opuszczane są automatycznie, ale już przy podnoszeniu przycisk tej po stronie pasażera trzeba przez całą operację musi być wciśnięty. Po stronie kierowcy unosi się automatycznie i ma zabezpieczenie przed przypadkowym przycięciem palców.
Tylne szyby opuszczają się i podnoszą sekwencyjnie.
Na panelu w drzwiach kierowcy znajduje się przycisk do blokady sterowania wszystkimi szybami.
Blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka jest manualna. Przełącznik umieszczono po wewnętrznej stronie ramy drzwi. Do zmiany jego położenia potrzebny jest płaski przedmiot pasujący do wąskiej szczeliny.
Wnętrze Fiata Tipo w topowej wersji S-Design ma ciemną tapicerkę tekstylną łączoną ze skórą. Tym drugim materiałem pokryto plecy foteli, co ułatwia usuwanie z nich zabrudzeń pozostawionych przez buty dzieci podróżujących na kanapie.
Przyciemniane szyby boczne i tylna to standard wyposażenia jedynie w testowanej wersji S-Design.
W pozostałych wymagają dopłaty 500 złotych. Dostępne są także w Pakiecie Styl (dodatkowo 16-calowe felgi i światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów) za dopłatą 2500 złotych.
Składany podłokietnik tylnej kanapy jest opcją. W każdej wersji wyposażenia trzeba do niego dopłacić 600 złotych lub wybrać Pakiet Comfort Plus (regulacja podparcia lędźwiowego w fotelu kierowcy i dywaniki pod nogi z przodu) za 1000 złotych.
Podłokietnik ma w przybliżeniu 16 cm szerokości i 31 cm długości i lekko opada w dół. Ma wysuwany jeden uchwyt na napoje, w jego konstrukcji brakuje otworu do przewożenia dłuższych przedmiotów w bagażniku.
Zasilanie urządzeń multimedialnych umilających dzieciom podróż można podłączyć poprzez jedyny port USB znajdujący się pod środkową konsolą kokpitu. Obok znalazło się gniazdo 12V (drugie w bagażniku wymaga dopłaty 150 złotych) i wejście typu mini jack.
Multimedia można podłączyć do pokładowego systemu audio poprzez Android Auto lub Apple CarPlay. Funkcja ta oferowana jest w wersjach Mirror, Lounge i S-Design. Zaś jako opcja (850 złotych) tylko w Easy. Za to bluetooth dostępny jest w każdym poziomie wyposażenia.
W bagażniku Fiata Tipo kombi znajdują się cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.