TESTY
Plusy i minusy | Fiat Tipo kombi
Dwie skrajności w bezpieczeństwie dzieci
12-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Najważniejszy plus i minus Fiata Tipo odnosi się do bezpieczeństwa dzieci podróżujących w fotelikach.
PLUSY
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
jest jednym z najczęściej umieszczanych przez nas elementów po stronie minusów. W testowanych przez nas modelach można to zrobić dowolnym płaskim przedmiotem pasującym do wąskiej szczeliny przełącznika. Fiat wykorzystuje inny sposób, zmiany dokonujemy poprzez wieloetapowe menu komputera pokładowego (wymagane jest przekręcenie kluczyka w stacyjce silnika). To dobra ochrona przed możliwością zmiany statusu poduszki przez nieuprawnione osoby.
Reflektory bi-ksenonowe,
trafiły do Tipo razem z nową wersją wyposażenia S-Design. W jej przypadku stanowią standard, w trzech niższych wymagają dopłaty 3500 złotych (w dwóch bazowych niedostępne). Według danych Fiata zapewniają o 30 procent więcej światła, co w praktyce mogliśmy sprawdzić w jesiennej aurze i szybko zapadającym zmroku.
Do kompletu światła do jazdy dziennej LED i przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów.
Tryb City,
to już klasyka w modelach Fiata. Po aktywacji układ kierowniczy, a raczej kierowca, otrzymuje elektryczne wspomaganie. Zdecydowanie ułatwia to manewrowanie dużym samochodem, jakim jest Tipo w nadwoziu kombi.
MINUSY
Wyprofilowanie kanapy,
Fiata Tipo wpływa na jakość montażu fotelików dziecięcych. Mocowania Isofix schowano głęboko pomiędzy siedzisko i oparcie, ale w naszych próbach wsunięcie i zapięcie szyn nie sprawiało trudności. Jednak zamontowaniu bazy Maxi-Cosi 2WayFix pomiędzy jej podstawą a kanapą powstał pusty klin. W efekcie nie przylegają do siebie całą powierzchnią, co może mieć znaczenie dla stabilności całej konstrukcji podczas wypadku. Brak takiej kompatybilności dziwi bowiem i na bazie Maxi-Cosi i kanapie Fiata Tipo widnieją oznaczenia spełnienia standardu i-Size.
Rozdzielczość kamery cofania,
po zmroku nie zachwyca. Zarówno linie prowadzące jak i obraz są niewyraźne (sprawdzaliśmy też po dokładnym wytarciu obiektywu umieszczonego nad tablicą rejestracyjną).
Pozycja "kamera cofania z dynamicznym torem jazdy" dostępna jest w opcjach - po dopłacie 1350 złotych lub wybraniu jednego pakietów.
Brak nawiewów powietrza,
dla osób podróżujących na kanapie. Szkoda, bo Tipo to obszerne auto, w którym może podróżować komplet pasażerów. Pozostaje więc chwytać to, co wypływa z kratek umieszczonych na kokpicie.
Bazowe wersje tego modelu Fiata wyposażone zostały w klimatyzację manualną, zaś dwie topowe - Lounnge i S-Design - w automatyczną, ale jednostrefową. Można ją też zamówić w niższych poziomach, dopłata 1700 złotych.
Dane z komputera pokładowego Fiat Tipo 1.6 MultiJet 120 KM, 6-biegowa skrzynia manualna:
przejechany dystans podczas testu: 548 km, średnia prędkość: 43 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km.