TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Mercedes Klasa V 7-osobowy
Dziecko w Mercedesie Klasa V - wyposażenie samochodu
25-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Mercedes Klasa V wyróżnia się systemem automatycznego rozpoznawania obecności fotelika dziecięcego z przodu oraz czteroma parami Isofix na miejscach z tyłu. Z elementów, których obecność wyróżniamy w naszych testach zabrakło uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Mercedes stosuje swoje rozwiązanie do dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera. To system automatycznego rozpoznawania obecności fotelika dziecięcego. Według instrukcji obsługi Klasy V, czujniki wbudowane w fotel pasażera automatycznie rozpoznaje nacisk (wagę) i w zależności od obciążenia decyduje o zmianie statusu poduszki. Domyślnie jest ona odłączona, po niewielkim obciążeniu - w naszym teście 7 kg - pozostaje dezaktywowana, gdy usiadło dziecko o wadze 25 kg została automatycznie włączona.
O odłączonej przedniej poduszce powietrznej pasażera informuje dioda OFF (zapalona przez cały czas pracy silnika), o aktywnej dioda ON (gaśnie po 60 sekundach o chwili uruchomienia silnika).
Pomimo zastosowania tego systemu, po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera znalazły się ostrzeżenia przed ustawieniem na przednim miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej.
Ostrzeżenia te mają formę uniwersalnych piktogramów.
Testowana wersja Klasy V miała siedzenia ustawione w konfiguracji 2+2+3. Oba w środkowym rzędzie wyposażono w dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) fotelików dziecięcych typu Isofix.
Każdemu odpowiada para mocowań Isofix na fotelach środkowego rzędu.
Kolejne punkty top-tether znalazły się za lewym i środkowym miejscem ostatniego rzędu siedzeń.
Im również odpowiadają pary uchwytów dla fotelików dziecięcych typu Isofix.
Z pięciu dostępnych miejsc nie ma ich tylko na prawym fotelu w ostatnim rzędzie.
W ramie bocznych, przesuwanych drzwi umieszczono manualne blokady możliwości ich otwarcia od środka. Po aktywacji, zgodnie z załączonym schematem, można je otworzyć naciskają klamkę zewnętrzną, a także za pośrednictwem przycisku w auto-pilocie lub tym umieszczonym przy kokpicie.
Szyby w przesuwanych drzwiach oraz przy ostatnim rzędzie siedzeń zamontowane są na stałe.
Testowany Mercedes w wersji Exclusive ma fabrycznie montowaną tapicerkę skórzaną Nappa. Jednak plecy wszystkich siedmiu miejsc do siedzenia pokrywają panele z tworzywa sztucznego. Dzięki temu w łatwy sposób usuniemy ślady butów pozostawione przez dzieci. Jednak pewnym utrudnieniem może być siatka, z której wykonano kieszenie.
Przyciemniane z tyłu szyby są standardem wyposażenia naszej wersji Klasy V. Podobnie jak szklany, podzielony na dwie części, dach. Każdą z nich można zasłonić (elektrycznie sterowaną) roletą.
Osoby podróżujące z tyłu mają do dyspozycji osobny układ półautomatycznej klimatyzacji Tempmatic z licznymi kratkami nawiewów.
Podstawę systemu audio stanowi radioodtwarzacz z CD i bluetooth. Można nim sterować zarówno za pośrednictwem dotykowego pada i pokrętła, jak i przyciskami umieszczonymi w kole kierownicy.
Urządzenia multimedialne, którymi można zająć uwagę dzieci podczas jazdy, podłączymy także poprzez USB umieszczone w zamykanym schowku centralnego tunelu. Natomiast zasilanie do gniazda 12V lub 230V (tylko płaska wtyczka), które umieszczono przed nogami osób siedzących w środkowym rzędzie. Kolejne gniazda 12V znajdują się przy skrajnych miejscach w III rzędzie oraz bagażniku.
TESTY | Mercedes Klasa V 7-osobowy
Pierwsze wrażenia
Klasa sama dla siebie
Plusy i minusy
Dzieci na pokładzie Klasy biznes