TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Citroen Grand C4 Picasso
Dziecko w Citroenie Grand C4 Picasso - wyposażenie samochodu
12-12-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Po raz pierwszy w naszych testach mamy tak długą listę elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci. Większości z nich nie otrzymamy jedynie w bazowej wersji wyposażenia Attraction.
Wyłącznik działania przedniej poduszki powietrznej pasażera umieszczono po prawej stronie kokpitu. Dostęp do niego możliwy jest dopiero przy pełnym otwarciu drzwi.
Do zmiany statusu poduszki, według załączonego schematu, potrzebny jest kluczyk. Schowano go w pilocie centralnego zamka (bezkluczykowy dostęp do pojazdu w testowanej wersji wyposażenia Exclusive jest standardem).
Dezaktywacja poduszki powietrznej sygnalizowana jest wyświetleniem informacji Passenger Airbag OFF w lewym dolnym rogu 12-calowego ekranu na kokpicie.
Przy aktywnej poduszce powietrznej pojawia się - na 60 sekund od uruchomienia silnika - piktogram z informacją Passenger Airbag ON.
Po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera umieszczono ostrzeżenie przed ustawieniem na jego miejscu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej.
Ostrzeżenie te ma formę uniwersalnych piktogramów.
Ostrzeżenie to - w formie piktogramu - powtórzono na środkowym słupku. Jest ono widoczne po otwarciu prawych drzwi z przodu auta.
W listwie mocującej lusterko wsteczne (tutaj fotochromatyczne) umieszczono drugie przeznaczone do obserwacji dzieci siedzących z tyłu.
W wersji wyposażenia Intensive i Exclusive jest ono standardem, a w wersji Seducion wymaga dopłaty 900 złotych (pakiet podróżny).
W II-rzędzie siedzeń umieszczono trzy niezależne fotele. W plecy każdego wbudowano dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików dziecięcych, tzw. top-tether.
Nieużywane chroni przed zabrudzeniem zdejmowana zaślepka.
Każdemu z nich odpowiada para mocowań Isofix, które są we wszystkich fotelach.
W panelu drzwi kierowcy znajduje się przycisk do zablokowania pozostałym podróżnym funkcji sterowania elektrycznymi szybami.
Są one standardem we wszystkich wersjach wyposażenia, jedynie przednie opuszczają się i podnoszą automatycznie.
W ramie drugiej pary drzwi znajdują się manualne blokady możliwości ich otwarcia od środka.
Do zmiany jej statusu - zgodnie z widniejącym schematem - wystarczy płaski przedmiot pasujący do wąskiej szczeliny. Na przykład kluczyk wyjęty z pilota zamka centralnego.
Przyciemniane szyby z tyłu montowane są w cenie auta jedynie w topowej wersji wyposażenia Exclusive.
W Intensive otrzymamy je w Pakiecie Styl 3D (plus tylne światła LED) za dopłatą 1400 złotych.
Dodatkowe żaluzje przeciwsłoneczne oferowane są w dwóch najwyższych wersjach wyposażenia. W poziomie Seduction zawarte są w pakiecie Podróżnym.
W tych trzech wymienionych wersjach znajdziemy również składane stoliki lotnicze z dodatkowym oświetleniem umieszczonym w plecach foteli.
Plecy foteli pokryto tworzywem, z którego w łatwy sposób usuniemy zabrudzenia pozostawione przez buty dzieci siedzących w fotelikach. Jednak utrudnieniem mogą być kieszenie, które wykonano z siatki.
W zagłówkach foteli umieszczono dwa ekrany, na których można odtwarzać niezależnie filmy, na przykład z bajkami dla dzieci.
Do każdego z nich dostaniemy słuchawki działające na bluetooth. Komplet ten dedykowany jest tylko do dwóch topowych wersji wyposażenia i wymaga dopłaty 5 tys. złotych.
W bagażniku, przy złożonych fotelach w III-rzędzie, znajdziemy 4 uchwyty do mocowania linek lub siatki zabezpieczającej transportowane przedmioty.