TESTY

Plusy i minusy | Renault Twingo III

Praktyczniejszy maluch

14-07-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Przez cały czas testu podkreślamy atut nowego Twingo w postaci drugiej pary drzwi. Na wyposażeniu tego malucha pojawił się też asystent utrzymania pasa ruchu, do którego działania mamy uwagi.

TESTY | Renault Twingo 3 - podsumowanie, zalety i wady

PLUSY

TESTY | Renault Twingo 3 - druga para drzwi

Druga para drzwi

Do tej pory Twingo posiadało tylko jedną parę, co przynajmniej w naszych testach, ogranicza praktyczność auta. A niekoniecznie takich maluchem chce jeździć tylko tzw. singiel. To model samochodu do miasta także dla rodziny i to z dziećmi.

Przez dołożenie drugiej pary drzwi nowe Twingo ma szansę wyprzedzić konkurencję w postaci Fiata 500 czy Forda Ka.

TESTY | Renault Twingo 3 - kamera cofania

Kamera cofania

W mieście każdy centymetr miejsca parkingowego jest niezwykle cenny. Właścicielom małych samochodów jest o wiele łatwiej, ale nawet oni z chęcią skorzystają z systemów wspierających manewr parkowania. W precyzyjnym wjeździe pomoże czujnik cofania (w zależności od poziomu wyposażenia pakiet City za 900 zł lub dopłata 600 zł), ale my doceniamy kolorową kamerę (tylko w pakiecie Connect&Go za 3500 zł, dodatkowo otrzymujemy system multimedialny R-Link i dodatkowe gniazdo usb).

Widok z kamery - sprawnie działającej również po zmroku - wyświetlany jest na centralnym miejscu kokpitu, a na obrazie naniesione linie ustawienia samochodu zmieniają się względem obrotu kierownicy - promienia skrętu i odległości. Dzięki obrazowi kamery z widoczną tablicą rejestracyjną można cofać na milimetry.

TESTY | Renault Twingo 3 - ekonomiczny silnik

Silnik

Z założenia Twingo jest samochodem miejskim i z tą myślą montowane są w nim niewielkie jednostki benzynowe. Testowe auto posiadało - uwaga - wolnossący silnik o pojemności 1 litra i mocy 70 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy 91 Nm osiągany jest przy 2850 obr/min.

W praktyce nie ma przeszkód, aby płynnie podróżować poza miastem, nawet na drogach szybkiego ruchu. Trochę to trwało, ale na autostradzie rozpędziliśmy się do 140 km/h (maksymalna dla tego silnika to 151 km/h) i włączyliśmy tempomat.

Po wyrównaniu prędkości średnie spalanie wyniosło 6,8 l/100 km, samochodem zbytnio nie bujało i w mniej niż godzinę pokonaliśmy trasę Warszawa - Łódź. Trzeba tylko uwzględnić skromniejsze możliwości mocy i 5-biegowej skrzyni podczas wyprzedzania.

MINUSY

TESTY | Renault Twingo 3 - pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa

Jednym z elementów naszej oceny jest możliwość ustawienia optymalnej pozycji za kierownicą. W przypadku Twingo otrzymujemy na wyposażeniu standardowym jedynie regulację wysokości kierownicy. Zagłówki zostały zintegrowane z fotelami i przede wszystkim pasy bezpieczeństwa przykręcone na stałej wysokości.

Dopasowanie wysokości fotela kierowcy możliwe za dopłatą 900 zł w wersji wyposażenia Zen (pakiet City) i standardowo w Intense (i obecnie specjalnej Bizuu).

TESTY | Renault Twingo 3 - brak uchwytów do siatki lub linek w bagażniku

Mocowanie bagażu

Promujemy zabezpieczanie przewożonych w bagażniku przedmiotów. W przypadku Twingo odległość od tylnego zderzaka do kanapy jest niewielka, więc tym bardziej warto to zrobić. Niestety brakuje 4 najzwyklejszych uchwytów do mocowania siatki lub elastycznych linek.

Asystent pasa ruchu

Z reguły systemy wspomagające kierowcę są domeną samochodów z wyższych segmentów, w A to wciąż rzadkość. W nowym Renault Twingo asystent utrzymania pasa ruchu dostępny jest w cenie topowej wersji Intens (i obecnie specjalnej Bizuu), zaś stopień niżej w Zen (pakiet Bezpieczeństwo) wymaga dopłaty 900 zł.

Nie podoba nam się jednak sposób działania, po przekroczeniu linii wyznaczającej pas mruga jedynie piktogram na tarczy prędkościomierza, a ostrzeżenie dźwiękowe nie wycisza grającej muzyki, o wibracji kierownicy nie wspominając. Mając porównanie z rozwiązaniami stosowanymi w innych modelach samochodów, ten z Twingo wypada miernie.

Dane z komputera pokładowego:

pokonany dystans: 474 km, średnia prędkość 35,5 km/h, średnie zużycie paliwa 7,7 l/100 km (ocena z pokładowego eco-raportu podróży 68/100 pkt).