TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW serii 1 | Październik 2019

BMW serii 1

21-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Nowe BMW serii 1 pomimo, że otrzymało pięć gwiazdek Euro NCAP nie osiągnęło dobrych wyników. Poziom bezpieczeństwa dorosłych plasuje go niemal na końcu zestawienia testowanych w tym roku modeli wszystkich marek.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - BMW serii 1 - uderzenie w przeszkodę stałą

BMW serii 1 uczestniczy w testach po raz trzeci. Zarówno poprzednie generacje (2004 i 2012), jak i najnowsza uzyskały maksymalną notę pięciu gwiazdek.

TESTY | Pierwsze wrażenia - Osiem lat później | BMW serii 1 (F20)

Miejscem oficjalnego debiutu trzeciej generacji BMW serii 1 był tegoroczny salon samochodowy we Frankfurcie. Auto otrzymało kod fabryczny F40, a bawarski producent stosuje nowe oznaczenie modeli, w tym przypadku jest to THE 1. Nowa jedynka oferowana jest wyłącznie w nadwoziu 5-drzwiowym i po raz pierwszy z napędem na przednią oś.

W polskich salonach dostępna jest od końca września. Tradycyjnie z podstawowym poziomem wyposażenia Standard. Dodatkowe to Advantage, Sport Line, Luxury Line i M Sport. Każdy z nich zawiera między innymi sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, asystenta pasa ruchu, aktywną pokrywę maski silnika oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów. Dwa ostatnie elementy zostały zgrupowane w pakiet Active Guard Plus.

Bezpieczeństwo dorosłych 31,8 pkt. (83 proc.)

W teście uderzenia przodem w przeszkodę odkształcalną odnotowano zarówno u kierowcy, jak i pasażera siedzącego obok doszło do obrażeń klatki piersiowej i nóg. W tej części przyznano 7,3 z 8 punktów.

Również podczas uderzenia w przeszkodę stałą u kierowcy doszło do obrażeń klatki piersiowej. O wiele poważniejsze uszkodzenia klatki piersiowej odnotowano na manekinie pasażera, który w tym przypadku siedzi z tyłu, po przekątnej do kierującego. Pomimo takich odczytów łączna ocena to 7 na 8 punktów.

Ochrona kierowcy podczas uderzenia w bok auta i w słup była na optymalnym poziomie (maksymalne 16 punktów).

Profile przednich foteli i zagłówków zapewniają dostateczną ochronę kręgów szyjnych. O wiele lepiej wypadły miejsca na kanapie (1,5/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Działanie tego systemu w oceniono pozytywnie. Jednak zgodnie z procedurą testów nie było można przyznać punktów (maksymalnie czterech) z uwagi na słabą ochronę profili zagłówków i foteli z przodu.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - BMW serii 1 - uderzenie w bok

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Do testów w nowym BMW serii 1 z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika KidFix XP II (prod. Britax-Romer), a dla manekina 10-latka podkładkę podwyższającą.

Wyniki prób uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną i uderzenia w bok (od strony większego manekina) potwierdziły optymalną ochronę dzieci. Przyznano odpowiednio 16 i 8 punktów.

Trzecia generacja BMW serii 1 została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono ustawienie środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyBase2 mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa z fotelikiem CabrioFix. Pomimo to za przeprowadzone próby przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 36,5 pkt. (76 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) była oceniona na 5,6 z 6 punktów. Zagrożenie stwarzają skrajne elementy. Na środkowym pasie (miednica człowieka) niebezpieczne powierzchnie to reflektory (2,9 z 6 punktów). Niemal cała powierzchnia maski silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. To efekt zamontowania aktywnej pokrywy, która unosząc się, tworzy dodatkową strefę przed twardymi częściami samochodu. Niemniej dużym zagrożeniem jest podszybie i słupki A. Stąd też ocena 17,3 z 24 punktów.

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Za działanie systemu w tych sytuacjach przyznano 10,7 z 12 punktów. Specjaliści z Euro NCAP mieli uwagi do scenariuszy z pieszym idącym przed samochodem, zarówno w dzień, jak i w nocy.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (76 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowe BMW serii 1 zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (2,5 na 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,8 na 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,7 na 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP nie podali przyczyn obniżenia oceny o 0,3 pkt.