TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Ford Puma | Grudzień 2019

Ford Puma

27-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Jeszcze przed rynkowym debiutem Puma, nowy crossover w gamie Forda, został poddany ocenom w testach zderzeniowych Euro NCAP. Otrzymał w nich maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Ford Puma - uderzenie w przeszkodę odkształcalną

W przyszłym roku Ford planuje kilka premierowych modeli, które już teraz poddano testom zderzeniowym Euro NCAP. Po dwóch SUV-ach Explorer i Kuga, czas na zupełnie nowego crossovera. Ten otrzymał nazwę Puma, którą przed laty nosiło dwudrzwiowe coupe.

Auto zadebiutuje na rynku już w styczniu 2020 roku. Z dostępnych już informacji wiadomo, że w Polsce oferowane będzie w sześciu wersjach: Trend, Titanium, Titanium X, ST-Line, ST-Line X i ST-Line V. Porównując poszczególne poziomy wyposażenia ze specyfikacją modelu z testów zderzeniowych Euro NCAP wychodzi, że wykorzystano w nich Titanium. Na liście znalazło się więc: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu (Lane Keeping Aid) i system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (Pre-Collision Assist).

Ten ostatni jest jedynym z wymienionych elementów, którego zabrakło w bazowej wersji Trend.

Bezpieczeństwo dorosłych 36 pkt. (94 proc.)

W trakcie uderzenia przodem Forda Puma w przeszkodę odkształcalną doszło u kierowcy do obrażeń klatki piersiowej i lewej nogi. Ochrona pasażera, siedzącego obok, była na optymalnym poziomie. Łącznie przyznano 7 z 8 punktów.

Z kolei podczas uderzenia przodem w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu, po przekątnej do kierującego) doszło do niewielkich obrażeń klatki piersiowej (7,5 na 8 pkt.).

Podczas uderzenia w bok auta i w słup poziom ochrony kierowcy był na optymalnym poziomie (maksymalne 16 punktów).

Profile wszystkich zagłówków i siedzeń zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (1,6 z 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.

W tej części testów nowa Puma otrzymała 3,9 z 4 punktów. Nie podano jednak powodu obniżenia oceny.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Ford Puma - uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 41,5 pkt. (84 proc.)

Do prób z manekinami sześcio- i dziesięcioletniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix i podkładki podwyższającej.

W trakcie uderzenia przodem Forda Puma w przeszkodę odkształcalną u młodszego odnotowano przeciążenia głowy i kręgów szyjnych, zaś u starszego tylko kręgów szyjnych (14,5 na 16 pkt.).

Podczas uderzenia bocznego poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (maksymalne 8 punktów).

Testowany egzemplarz nowego crossovera Forda wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Z przyczyn technicznych wykluczono w tych próbach fotelik Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środku kanapy za pomocą bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Ostatecznie w tej części testów przyznano maksymalną liczbę dwunastu punktów.

Ochrona pieszych 37,2 pkt. (77 proc.)

Ochrona nóg (wysokość zderzaka) i miednicy (przedni pas samochodu) potrąconej osoby była na optymalnym poziomie. W tych zakresach przyznano po sześć punktów.

Niewielka część pokrywy komory silnika zapewnia dobrą ochronę głowy potrąconej osoby. Największe zagrożenia stanowią elementy podszybia i słupków A (14,6 na 24 punkty).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

W Fordzie Puma działanie w tych sytuacjach systemu Pre-Collision Assist oceniono na 10,6 z 12 punktów. Zastrzeżenie wzbudziła sytuacja z przejściem pieszego w nocy przed maską samochodu.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,7 pkt. (74 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowy Ford Puma został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (maksymalne 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,7 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,3 z 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Nie podano przyczyn obniżenia tej noty o 0,7 punktu.