WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 49/2019
07-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Nokian, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
W trosce o zdrowie kierowców zawodowych
Nowa Corsa już w salonach Opla
Zmienione etykiety opon
Plany Ford Polska
Kolejne prace na autostradach A1, A2 i A18
W trosce o zdrowie kierowców zawodowych
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | "Wrzuć bieg na zdrowie" to nowa akcja Inspekcji Transportu Drogowego i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Jej celem jest zwrócenie uwagi na styl życia kierowców zawodowych. Zarówno w trakcie pracy, przerw w podróży jak i w czasie wolnym.
Organizatorzy zwracają uwagę przede wszystkim na specyfikę pracy kierowców pojazdów ciężarowych i autobusów. To między innymi wielogodzinna pozycja siedząca za kierownicą, która wymaga odpowiedniego rozruszania mięśni podczas postojów. Stąd też ambasadorka akcji, tenisistka Urszula Radwańska, zachęca do wykonania w tym czasie prostych ćwiczeń - od wspięcia się na palcach, poprzez wymachy ramion, do kilku przysiadów. Do tego spacer po parkingu lub okolicy.
Niemniej ważny jest sposób odżywiania kierowców. Warto przy tym zadbać o zbilansowaną dietę, unikanie posiłków typu fast food oraz picia energetyków. W zamian lepiej wybierać owoce, ugotowane warzywa i wodę.
Z kolei przedstawiciele ITD i GIS podkreślają wagę regularnego wypoczynku, a co za tym idzie przestrzeganie norm czasu pracy, profilaktykę regularnych badań w tym wzroku i układu krążenia, a także zagrożenia związane z używaniem środków psychoaktywnych.
"Inspekcja Transportu Drogowego dba o szeroko rozumiane bezpieczeństwo na polskich drogach, kontrolujemy stan techniczny pojazdów, ale również sprawdzamy kondycję kierowców: czy są wypoczęci, czy są trzeźwi. Zdrowie, kondycja, wykonywanie niezbędnych badań lekarskich, te elementy wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, pozwalają zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń drogowych"
- mówi Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Nowa Corsa już w salonach Opla
PREMIERA TYGODNIA | W ten weekend rozpoczyna się sprzedaż nowej, szóstej już, generacji Opla Corsy (F). Auto zostało opracowane na konstrukcji Peugeot 208. Oferowane jest wyłącznie w 5-drzwiowym nadwoziu, alternatywą dla silników spalinowych jest wersja elektryczna, całość zaś uzupełnia dostępna jeszcze Corsa E.
Nowy model ma cztery wersje wyposażenia - Corsa, Edition, Elegance i GS Line. Każdy z nich zawiera szereg systemów podnoszący bezpieczeństwo i statystujących kierowcy. Część z nich zgrupowano w pakiet NCAP - to między innymi układ rozpoznawania znaków drogowych i system autonomicznego hamowania awaryjnego przy niskich prędkościach z funkcją wykrywania obecności pieszych. Rozszerzenie jego działania na rowerzystów wymaga dopłaty 2100 złotych i to tylko w dwóch najwyższych wersjach. Fakt ten wpłynął na ostatnie wyniki testów Euro NCAP i rezultat końcowy czterech gwiazdek.
Pod maską znalazły się dwa silniki. Benzynowy ma pojemność 1.2 litra i moc 75 KM zaś turbodoładowane 100 i 130 KM. Wysokoprężny 1.5 dysponuje mocą 102 KM. Wszystkie wyposażono w funkcję start/stop. Bazowy współpracuje 5-biegową skrzynią manualną, mocniejsza benzyna i diesel mają jeden bieg więcej. Najmocniejszy wyposażono tylko w przekładnię automatyczną. Modele te wyceniono od 49 990 do 77 650 złotych.
Corsa-e oferowana jest w wersjach Edition i Elegance. Tutaj w standardzie otrzymujemy układ autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania zarówno pieszych, jak i rowerzystów.
Silnik elektryczny dysponuje mocą 100 kW (136 KM), pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 150 km/h, zaś do setki potrzebuje 8,1 sekundy. Szacowany zasięg określony został pomiędzy 329 - 337 kilometrów (pomiar WLTP) przy średnim zużyciu 16,5 - 16,8 kWh na 100 kilometrów. Czas ładowania 80 procent baterii za pośrednictwem stacji 100 kW zajmuje około 30 minut.
Za elektryczną Corsę zapłacić trzeba od 124 490 (mieści się w limicie objętym rządowymi dopłatami) do 130 390 złotych.
Zmienione etykiety opon
PRODUKTY | Od listopada 2012 roku nowe opony do samochodów osobowych i dostawczych sprzedawane w Europie muszą posiadać etykietę produkty. Oznaczono na nich trzy parametry - opór toczenia (zużycia paliwa), przyczepność na mokrej nawierzchni oraz emitowany poziom hałasu zewnętrznego.
W maju 2021 roku nastąpi aktualizacja tych danych. Na nowym wzorze etykiet zostaną dodane informacje o przyczepności na oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni. Łatwiej więc będzie można ocenić zimówki (poza modelami wyposażonymi w kolce), ale pomysł ten powstał głównie z myślą o krajach Skandynawskich. Panujące tam warunki są zupełnie odmienne od tych z obszaru Europy Południowej.
Prawdopodobnie nowe etykiety pojawią się także na oponach do pojazdów ciężarowych i autobusów.
Plany Ford Polska
Z RYNKU | Ford Polska zamiast podsumowania mijającego roku przedstawił plany na 2020. Niewątpliwie obfitować będzie w wiele premier, zarówno nowych na rynku modeli, jak też zmian w palecie jednostek napędowych.
Jako pierwsza na polskim rynku zadebiutuje Puma. Teraz jest to crossover zbudowany na bazie Fiesty. Jego produkcja rozpoczęła się już w miejscowości Krajowa na Rumunii. Pierwsze egzemplarze opuszczają już przyfabryczny plac, zaś sprzedaż rozpocznie się na początku 2020 roku W gamie jednostek dostępny będzie układ EcoBoost Hybrid.
Kolejnym będzie trzecia generacja Kuga, obecnie najpopularniejszy SUV Forda w Europie. Oficjalne rozpoczęcie produkcji zaplanowano na marzec, zaś dostawy na polski rynek na przełomie kwietnia i maja. Model ten otrzymuje teraz wariant z napędem miękkiej hybrydy, plug-in (zasięg około 50 km) oraz pełnej z połączeniem silnika elektrycznego z 2,5 litrową benzyną.
Po blisko dwóch dekadach nieobecności powraca na nasz rynek Ford Explorer. Siedmioosobowy SUV napędzany będzie układem plug-in. Trzylitrowy silnik benzynowy V6 wsparty będzie elektrycznym o łącznej mocy 457 koni mechanicznych. Produkcja auta rozpocznie się w lutym, dostawy do polskich salonów sprzedaży przewidziano także na przełomie kwietnia i maja.
Kolejne nowości Forda w 2020 roku to Fiesta i Focus z miękkimi hybrydami (bazujące na jednolitrowym silniku EcoBoost i 48-woltowej instalacji elektrycznej). Łączony napęd trafi też do wersji bazujących na Transicie i Tourneo.
Przy okazji przypomniano o globalnym sojuszu z Volkswagenem. Jego pierwszym efektem ma być elektryczny Transit, który pojawi się w ofercie w 2021 roku. W tym samym czasie trafi do sprzedaży w Polsce Mustang Mach-E.
Kolejne prace na autostradach A1, A2 i A18
POLSKIE DROGI | Na autostradzie A1 na odcinku obwodnicy Częstochowy trwa wyścig z czasem. Po problemach z wykonawcą i wyborze nowych firm, drogowcy czynią starania do udostępnienia kierowcom tego fragmentu jeszcze w tym roku. Podpisano właśnie piątą umowę, z Flora Bis z Krzepic, na montaż ekranów akustycznych, drzwi technicznych i odnowienie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowych na 14 obiektach inżynierskich. Jednocześnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna składanie wniosków do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego wniosków o pozwolenie na użytkowanie.
To jednak nie koniec prac na tym fragmencie A1. W przyszłym roku "pod ruchem" montowane będą między innymi ekrany akustyczne na odcinkach drogowych, trzeba też dokończyć wiadukt nad linią kolejową i zamontować oświetlenie w Miejscach Obsługi Podróżnych i bazie Obwodu Utrzymania Autostrady.
Z kolei na autostradzie A2 wyłoniono wykonawcę 12-kilometrowego odcinka od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego (węzeł Kałuszyn) do początku obwodnicy Siedlec (węzeł Groszki). Zwycięzcą przetargu - przy braku odwołań - zostało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. GDDKiA planuje podpisanie umowy w maju 2020 roku z czasem realizacji 36 miesięcy.
W przygotowaniu - realizacja koncepcji programowej - są dwa ostanie fragmenty: Siedlce - Biała Podlaska (63,5 km) i Biała Podlaska - granica państwa (32 km). Termin oddania całości do użytku przewidziano w 2024 roku.
Drogowcy zakończyli też przetargi na modernizację autostrady A18 pomiędzy granicą państwa a węzłem Golnice. Najniższą kwotę na ostatni odcinek, od mostu nad Nysą Łużycką do węzła Olszyna zaproponował Strabag Infrastruktura Południe. Jednak przekracza ona założony budżet o 8,5 miliona złotych. W kryteriach ocen cena stanowi 60 procent, kolejne 30 proc. to wydłużenie gwarancji na wybrane elementy i 10 proc. za termin realizacji.