TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Ford Tourneo Connect | 2018
Ford Tourneo Connect
26-06-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
Druga generacja Forda Tourneo Connect powtórzyła wynik uzyskany przez poprzednika w testach zderzeniowych Euro NCAP. W podsumowaniu prób związanych z bezpieczeństwem dzieci obniżono jednak końcową notę, co przełożyło się na zabranie jednej gwiazdki.
Ford wpadł na ciekawy pomysł - zmniejszając Transita uzyskał trzy wielofunkcyjne modele osobowe: Tourneo Connect, Tourneo Custom oraz Tourneo Courier. Co więcej wszystkie poddano testom zderzeniowym Euro NCAP, w 2012 roku był to - jeszcze jako Transit - Custom, który otrzymał pięć gwiazdek, rok później Connect także z pięcioma gwiazdkami i jako ostatni w 2014 roku Courier z czteroma gwiazdkami. Obecnie odnowiono ich gamę, jako pierwszy - a być może i jedyny - testy Euro NCAP przeszedł 5-osobowy (jest też wydłużona wersja z trzecim rzędem siedzeń) Tourneo Connect.
Nowy Ford Tourneo Connect testowany był - według polskiego cennika - w topowej wersji wyposażenia Titanium (bazowa to Trend) z silnikiem wysokoprężnym 1.5 TDCi (EcoBlue). W standardzie montowanych jest m.in. sześć poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu (Lane Keeping Alert) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (Pre-Collision Assist 2).
Ocena (2018):
Bezpieczeństwo dorosłych 35,2 pkt. (92 proc.)
Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną na manekinie kierowcy stwierdzono obrażenia klatki piersiowej i lewej nogi, natomiast u pasażera odnotowano optymalny poziom ochrony - ocena 7,2 na 8 punktów. W teście uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą u kierowcy doszło do obrażeń klatki piersiowej i przede wszystkim wysunięcia się sylwetki spod pasa biodrowego (tzw. efekt nurkowania). Z kolei u pasażera stwierdzono ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej i kręgów szyjnych.
Poziom ochrony w trakcie zderzenia bocznego (zakończonego przewróceniem samochodu), jak i uderzenia w słup oceniono maksymalną liczbą 16 punktów.
Profile wszystkich miejsc oraz zagłówków zapewniły wysoką ochronę kręgów szyjnych (1,6/2 pkt.).
Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Działający w tym zakresie system Pre-Collision Assist 2 otrzymał maksymalną ocenę 4 punktów.
Bezpieczeństwo dzieci 39 pkt. (79 proc.)
Według specyfikacji do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka użyto tych samych fotelików - Britax-Romer KidFix. Jednak na załączonym poniżej filmie doskonale widać, że starsze dziecko siedzi na podkładce. Konstrukcja tego modelu fotelika nie umożliwia oddzielenia od niego oparcia, ponadto Britax-Romer nie ma w swojej ofercie takiego podwyższenia.
Podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) doszło do zsunięcia się pasa bezpieczeństwa z ramienia manekina 10-letniego dziecka. Fakt ten, pomimo przyznania maksymalnej liczby 12 punktów, zaważył na obniżeniu noty końcowej zaledwie o 1 punkt procentowy, a w konsekwencji przyznaniu tylko czterech gwiazdek Euro NCAP (progiem minimalnym dla pięciu gwiazdek jest osiągnięcie w kategorii bezpieczeństwa dzieci 80 proc.).
Najwyższe noty, co w tym przypadku oznacza 8 punktów, przyznano za poziom ochrony w uderzeniu bocznym (od strony większego manekina).
Nowy Ford Tourneo Connect wyposażony został fabrycznie w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Nowe Tourneo Connect otrzymał w każdym z tych przypadków pozytywne oceny, co przełożyło się na maksymalne 12 punktów.
Ochrona pieszych 31,2 pkt. (65 proc.)
Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów, ochronę na wysokości przedniego pasa (miednicy) na 4,4 z 6 pkt. (największe zgrożenie stanowią miejsca mocowania reflektorów), zaś ochronę na wysokości maski (głowy) na 14,9 z 24 pkt (największym zagrożeniem są słupki A, a także poszczególne obszary - a raczej znajdujące się pod nią elementy - pokrywy silnika).
Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.
Standardem wyposażenia każdej wersji Forda Tourneo Custom jest system Pre-Collision Assist 2 (funkcja wykrywania obecności innego pojazdu, pieszego lub rowerzysty). Jego działanie oceniono na 5,9 z 12 punktów. Największe zastrzeżenia specjaliści z Euro NCAP mieli do sytuacji wykrycia ruchu poprzecznego - pieszego w warunkach nocnych i rowerzysty w ciągu dnia.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,8 pkt. (75 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają obecnie specjaliści z Euro NCAP, testowany egzemplarz Forda wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu Lane Keeping Alert (2,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego - Pre-Collision Assist 2 - przy wyższych prędkościach (2,6/3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).