TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Pojazdy dostawcze | 2020

Furgonetki pod lupą Euro NCAP

16-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Organizacja Euro NCAP przeprowadziła, tym razem nie testy zderzeniowe, a porównania wyposażenia samochodów dostawczych. Te, w których był obecny na przykład system autonomicznego hamowania przed przeszkodą oceniono także w praktyce.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Zderzenie Nissan NV400 z barierą mobilną

Geneza pomysłu na to zestawienie odnosi się do obecnej sytuacji na świecie. Ograniczenie kontaktów bezpośrednich w dużej mierze przyczyniło się do wzrostu zakupów on-line z dostawą do domu. W logistyce niezbędną rolę pełnią więc firmy kurierskie.

Więcej furgonetek na drodze i presja czasu niewątpliwie mogą przełożyć się na poziom bezpieczeństwa. W teorii zderzenie osobówki z dwukrotnie cięższym, jak też i masywniejszym samochodem dostawczym potęguje skutki wypadków. Przede wszystkim rośnie ciężkość odniesionych obrażeń u wszystkich uczestników zdarzenia. I w sumie to nic odkrywczego.

Niemniej specjaliści z Euro NCAP postanowili spojrzeć na to w praktyce. Do dwóch prób zderzeniowych użyto Nissana NV400 (L2H2). Najpierw z barierą mobilną (używaną od tego roku w testach z samochodami osobowymi), później z crossoverem Juke (pięć gwiazdek Euro NCAP w 2019). Za każdym razem pojazdy poruszały się z prędkością 50 km/h, a kontakt następował na połowie szerokości przedniego pasa.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Zderzenie Nissan NV400 - bez poduszki powietrznej pasażera

Wnioski? W mniejszej, ale lepiej wyposażonej osobówce kierowca i pasażer mogą być lepiej chronieni, od tych w pozornie dużej furgonetce. Główne powody są dwa - podatniejsza na deformacje i zniszczenia konstrukcja oraz brak w standardzie takich elementów jak druga poduszka powietrzna czy napinacze pasów pozostają.

W kolejnym kroku - wzorem samochodów osobowych - postanowiono przyjrzeć się elementom wyposażenia o prewencyjnym działaniu. To sygnalizacja niezapiętych pasów, układ wykrywający zmęczenie kierowcy, tempomat z ogranicznikiem prędkości i asystent utrzymania wybranego pasa ruchu. A także system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (innego pojazdu) z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów.

Do analizy wybrano 19 najpopularniejszych modeli pojazdów dostawczych (do 3,5 t) w ośmiu krajach Europy: Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy. Oczywiście ograniczono się przy tym do nowych, oferowanych obecnie w salonach sprzedaży.

Okazało się, że jedynym wspólnym mianownikiem jest sygnalizacja niezapiętych pasów kierowcy. Drugim najczęściej montowanym elementem fabrycznym jest tempomat z ogranicznikiem prędkości (w 9 standard, w 9 opcja, w 1 niedostępny).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mercedes Sprinter - wykrywanie obecności rowerzysty

Najczęściej oferowaną opcją jest asystent utrzymania wybranego pasa ruchu (16 modeli), zaś najrzadziej stosowanym jest element autonomicznego hamowania awaryjnego w postaci funkcji wykrywania obecności rowerzysty (w 14 niedostępny).

Jedynym modelem w tym zestawieniu z kompletem wyposażenia jest Mercedes Sprinter. Na jego końcu znalazł się Fiat Talento.

To średnia z tych 8 krajów (w każdym z nich mogą jednak wystąpić różnice). I na tej podstawie wytypowano modele do praktycznych testów na torze. W sumie do zdobycia było 100 punktów, a przy werdykcie końcowym liczył się odsetek od nich. I tak do 80 proc. przyznawano ocenę Platyna (zamiast 5 gwiazdek), do 60 proc. to Złoto, do 40 proc. Srebro, do 20 proc. Brąz, a poniżej "Bez rekomendacji".

Docelowo działanie Euro NCAP ma zwrócić uwagę kupujących przy wyborze modelu, zaś na producentach wymóc podnoszenie standardów wyposażenia.

Lista ocen Euro NCAP dla 19 modeli samochodów dostawczych (grudzień 2020):

ZŁOTO

Volkswagen Transporter - 65 proc.

Ford Transit - 63 proc.

Mercedes Vito - 61 proc.

SREBRO

Ford Transit Custom - 58 proc.

Mercedes Sprinter - 52 proc.

Peugeot Expert - 44 proc.

Volkswagen Crafter - 44 proc.

Opel Vivaro - 42 pkt.

BRĄZ

Citroen Jumpy - 37 proc.

Toyota ProAce - 35 proc.

Peugeot Boxer - 33 proc.

Citroen Jumper - 32 proc.

Iveco Daily - 30 proc.

Fiat Ducato - 28 proc.

BEZ REKOMENDACJI

Renault Master - 16 proc.

Renault Trafic - 11 proc.

Nissan NV400 - 12 proc.

Opel Movano - 7 proc.

Fiat Talento - 5 proc.