TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Skoda Kamiq | Wrzesień 2019

Skoda Kamiq

14-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Kamiq, nowy model Skody to także debiutant w testach zderzeniowych Euro NCAP. A jednak nie do końca, bo część wyników dziedziczy od bliźniaczej konstrukcji - Scali.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Skoda Kamiq - uderzenie w przeszkodę stałą

Rynkowym następcą Skody Rapid jest Scala. Na jej bazie oferowany jest crossover Kamiq. Z tego względu specjaliści z Euro NCAP zdecydowali na zaliczenie części testów z lipca 2019. Teraz przeprowadzono tylko te, które obejmują różnice pomiędzy tymi modelami. Oba otrzymały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, ale Kamiq miał niższe noty cząstkowe.

Oficjalna premiera crossovera Skody miała miejsce podczas wiosennego salonu samochodowego w Genewie. Od września auto dostępne jest na polskim rynku. Kamiq oferowany jest w poziomach wyposażenia: Active, Ambition i Style. Każdy z nich zawiera między innymi sześć poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, asystenta pasa ruchu (Lane Assist) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów (Front Assist).

Przy ocenach specjaliści z Euro NCAP biorą jeszcze działanie tempomatu z ogranicznikiem prędkości. W polskim cenniku to opcja w wersji Active i Ambition (dopłata 800 złotych). Z kolei aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control) to opcja w Ambition (2600 zł) i Style (1800 zł). W testach zderzeniowych uczestniczył model w środkowej specyfikacji Ambition.

Bezpieczeństwo dorosłych 36,7 pkt. (96 proc.)

W teście uderzenia przodem Skody Kamiq w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy obrażenia klatki piersiowej i nóg. Natomiast u pasażera siedzącego obok tylko obrażenia prawej nogi. W tej części przyznano 7,2 na 8 punktów.

Z kolei w trakcie uderzenia w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu, po przekątnej do kierującego) doszło do obrażeń klatki piersiowej (7,9 na 8 pkt.).

Testy uderzenia w bok auta i w słup (oba od strony kierowcy) wykazały optymalny poziom ochrony (16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,6/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za działanie tego systemu w Skodzie Kamiq przyznano maksymalną notę 4 punktów.

Wszystkie te oceny - z wyjątkiem testu uderzenia w przeszkodę odkształcalną - są identyczne, jak w przypadku Skody Scala.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Skoda Kamiq - uderzenie w bok

Bezpieczeństwo dzieci 41,9 pkt. (85 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego dziecka użyto fotelika KidFix XP II (prod. Britax-Romer), a dla manekina 10-latka podkładkę podwyższającą.

Podczas uderzenia Skody Kamiq w przeszkodę odkształcalną w mniejszym manekinie stwierdzono drobne, a w większym poważniejsze przeciążenia kręgów szyjnych (14,9 na 16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) potwierdzono optymalny poziom bezpieczeństwa (8 pkt.).

Nowy crossover Skody został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono ustawienie środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyBase2 mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa z fotelikiem CabrioFix. Pomimo to za przeprowadzone próby przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

W porównaniu ze Scalą, Kamiq miał gorsze wyniki za bezpieczeństwo dzieci w testach uderzenia w przeszkodę odkształcalną.

Ochrona pieszych 38,4 pkt. (80 proc.)

Ochrona na wysokości zderzaka (czyli nóg osoby dorosłej) była na maksymalnym poziomie (6 pkt.). Na przednim pasie (wysokość miednicy) największe zagrożenia stanowią reflektory (3,2 na 6 pkt.). Jedynie środkowa część pokrywy silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. Największe zagrożenie stanowią słupki A (18,1 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Za działanie systemu w tych sytuacjach przyznano 11,1 z 12 punktów (nie podano przyczyn utraty 0,6 pkt.). Specjaliści z Euro NCAP mieli uwagi do scenariusza z wybiegnięciem dziecka zza przeszkody (dzień) i pieszego idącego przed samochodem (zarówno w dzień, jak i w nocy).

Skoda Scala uzyskała lepsze wyniki za ochronę pieszego na wysokości miednicy i gorsze dla jego głowy.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (76 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowy model Skody został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (2,5 na 3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 na 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,7 na 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP nie podali przyczyn obniżenia oceny o 0,3 pkt.

Wszystkie wyniki Skody Kamiq w tej części testów są identyczne, z tymi które uzyskano w Scali.