WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 30/2019
27-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Toyota, Skoda, CotY, Renault, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Nowe inwestycje Toyota Motor Manufacturing Poland
Od września Skoda Kamiq na polskim rynku
Kandydaci do CotY 2020
Coraz więcej ładowarek przy dworcach kolejowych
Nowy wykonawca fragmentu A1
Nowe inwestycje Toyota Motor Manufacturing Poland
INWESTYCJE | Marka Toyota rezygnuje z produkcji silników wysokoprężnych na rzecz zwiększania dostępności hybryd. Wykorzystywana w nich przekładnia e-CVT do jednostki 1.8 (między innymi w nowej Corolli) produkowana jest w Wałbrzychu. Za dwa lata dołączy do niej nowa konstrukcja przeznaczona do półtoralitrowego silnika.
Ta nowoczesna jednostka 1.5 (Toyota New Global Architecture - TNGA) powstanie w drugim zakładzie Toyota Motor Manufacturing Poland w Jelczu-Laskowicach. Właśnie rozpoczęto inwestycje do rozpoczęcia jej produkcji, która planowana jest wiosną 2020 roku. A już za dwa miesiące taśmy produkcyjne opuszczać będzie silnik o pojemności dwóch litrów. Tym samym roczne zdolności produkcyjne fabryki w Jelczu-Laskowicach wzrosną do ponad 300 tysięcy jednostek napędowych. Poza modelami Toyoty ich odbiorcą będzie między innymi Grupa PSA.
Obecnie fabryka TMMP w Wałbrzychu zajmuje się wytwarzaniem silnika benzynowego 1.0 oraz manualnych i półautomatycznych skrzyń biegów. Za dwa lata poziom inwestycji Toyoty w Polsce wzrośnie do pięciu miliardów złotych.
"Nasza fabryka staje się europejskim centrum produkcyjnym elektrycznych komponentów do niskoemisyjnych napędów hybrydowych. Decyzja koncernu o rozszerzeniu produkcji o kolejny typ przekładni e-CVT stanowi uznanie naszych dotychczasowych osiągnięć oraz dowód na zaufanie, jakim władze koncernu darzą TMMP. Będziemy kontynuować rozwój naszej załogi w oparciu o nowoczesne, zautomatyzowane procesy, które będą wdrażane wraz z uruchomieniem u nas produkcji głównych komponentów elektrycznych. To kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności w Polsce i Europie"
- Eiji Takeichi, Prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
"Z gospodarką jest trochę tak jak z samochodem. Jeśli nie ma dobrego napędu, jeśli nie ma dobrego przełożenia, to gospodarka nie kręci się tak jak powinna. Nowoczesne technologie, takie jak te które przyciągamy za sprawą Toyoty do Polski, są właśnie takim dobrym napędem. Jesteśmy więc na dobrej drodze do zwiększania nowoczesności i innowacyjności polskiej gospodarki. Tu, w Wałbrzychu powstanie nowa inwestycja w supernowoczesny przemysł niskoemisyjnej mobilności. Te inwestycje, które dzisiaj widziałem w Wałbrzychu wraz z tymi, które za rok, za dwa będą gotowe, są ogromną szansą rozwoju całej polskiej gospodarki"
- Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów.
Od września Skoda Kamiq na polskim rynku
PREMIERA TYGODNIA | Kamiq to niewielki crossover Skody, którego odpowiednikiem jest między innymi Volkswagen T-Cross. Model ten był jedną z ważniejszych nowości wiosennego salonu samochodowego w Genewie. Od września dostępny będzie w sprzedaży w naszym kraju.
Skoda zaproponuje go w trzech wersjach wyposażenia: Active, Ambition i Style. Na wyposażeniu każdej znajdzie się między innymi sześć poduszek powietrznych, system autonomicznego hamowania awaryjnego, asystent pasa ruchu, reflektory przednie LED, hamulec pokolizyjny oraz wspomaganie ruszania na wzniesieniu.
Wśród opcji dostępna będzie poduszka chroniąca kolana kierowcy (900 złotych), rozszerzenie radioodbiornika o programy cyfrowe (450 zł), składany hak holowniczy (3800 zł) czy siatka oddzielająca przestrzeń pasażerską od bagażnika (500 zł).
W zależności od wersji wyposażenia dostępne będą kolejne elementy montowane fabrycznie lub opcje. To między innymi układ z wyborem profili jazdy (450 zł), obniżenie o 10 mm zawieszenia (1850 zł) czy pakiet na bezdroża (300 zł).
Na początek napęd tego modelu stanowić będzie tylko jeden silnik benzynowy 1.0 TSI o mocy 95 KM (5-biegowa skrzynia manualna) lub 115 KM (6-biegowa skrzynia manualna bądź automat DSG z 7-przełożeniami).
Skoda Kamiq została wyceniona w przedziale 67 150 - 91 100 złotych.
Kandydaci do CotY 2020
WYDARZENIA | Poznaliśmy wstępną listę kandydatów do tytułu Car Of the Year 2020. Znalazło się na niej 48 modeli, które zgodnie z regulaminem do końca tego roku muszą znaleźć się w ofercie sprzedaży w przynajmniej pięciu europejskich krajach. Ostateczna lista zostanie zamknięta 14 października, a na 25 listopada zaplanowano ogłoszenie finałowej siódemki. Zwycięzcę poznamy 2 marca 2020, w przeddzień rozpoczęcia salonu samochodowego w Genewie.
Tytuł europejskiego samochodu roku 2019 należy do Jaguara I-Pace.
Do Car of the Year 2020 zgłoszono: Aston Martin DBX, Audi e-tron, BMW 1 Series, BMW 8 Gran Coupe, BMW X7, Borgward BX7, Cadillac XT4, Chevrolet Corvette C8, DS 3 Crossback, E.Go Life, Ferrari Portofino, Ferrari F8 Tributo, Ford Puma, Honda E, Hyundai i10, Kia e-Soul, Kia XCeed, Land Rover Defender, Lynk Co 01, Mazda 3, Mazda CX-30, Mercedes-Benz CLA, Mercedes-Benz EQC, Mercedes-Benz GLB, Mercedes-Benz GLS, Nissan Juke, Opel Corsa, Peugeot 208, Peugeot 2008, Polestar 1, Porsche 911, Porsche Taycan, Range Rover Evoque, Renault Captur, Renault Clio, Seat Leon, Skoda Kamiq, Skoda Octavia, Skoda Scala, Ssangyong Korando, Subaru Forester, Tesla Model 3, Toyota Camry, Toyota Corolla, Toyota RAV4, Toyota Supra, Volkswagen Golf i Volkswagen T-Cross.
Coraz więcej ładowarek przy dworcach kolejowych
ELEKTROMOBILNOŚĆ | Renault kontynuuje współpracę z Grupą PKP w zakresie rozwoju i testów punktów ładowania samochodów elektrycznych. Pierwsze z nich kolejarze postawili przy dworcach w Katowicach, Częstochowie i Gliwicach. Od 15 lipca kolejna ładowarka dostępna jest przy stacji Wrocław Główny. Z punktu jednocześnie korzystać mogą dwa pojazdy. W pierwszym okresie funkcjonowania PKP nie będzie pobierało opłat za ładowanie.
Współpraca Renault z PKP zakłada między innymi użyczenie do testów elektrycznego modelu ZOE. Według deklaracji francuskiej marki, jego pełne ładowanie prądem przemiennym o mocy 22 kW zajmuje poniżej trzech godzin, a szacowany zasięg auta to 390 kilometrów. Przy okazji zapowiadamy test tego auta, ZOE trafi do nas w drugiej połowie sierpnia.
"Dzięki współpracy z PKP realizujemy jeden z kluczowych celów Renault, jakim jest promowanie elektromobilności. Coraz lepsza dostępność infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych może zachęcić kolejne osoby do wyboru takich aut. Samochody elektryczne nie emitują spalin i hałasu, dzięki czemu ten środek transportu jest bardziej przyjazny dla środowiska i może pozytywnie wpłynąć na jakość życia mieszkańców miast"
- mówi Andrzej Gemra, Zastępca Dyrektora Renault Terytorium East ds. Efektywności i Rozwoju Nowych Projektów w Renault.
Nowy wykonawca fragmentu A1
POLSKIE DROGI | Wznowiono prace na budowie autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Blachownia - Częstochowa Północ. Pierwotnie wykonawcą tego odcinka była firma Salini Polska, która nie wywiązywała się z zapisów w kontrakcie. Z tego powodu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozwiązała umowę i w trybie negocjacji wyłoniła firmę, która dokończy prace. Jest nią konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe z Wrocławia, Budimex z Warszawy oraz Budpol z Częstochowy.
Ich zadaniem, z terminem realizacji do 15 listopada, jest dokończenie prac do zakresu położenia nawierzchni z betonu cementowego. Pozostanie jeszcze wykonanie elementów brd, ekranów akustycznych, oświetlenia węzła Rząsawa i ogrodzenie jezdni. Te etapy zostały objęte osobnym postępowaniem przetargowym, którego jeszcze nie ogłoszono.
Za kilka dni zostanie udostępniony blisko 33 kilometrowy fragment A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Południe i Pyrzowice.
Z kolei do drugiego przetargu na przebudowę A18 pomiędzy 11,86 a 33,76 kilometrem zgłosiło się osiem firm. Najwyższa oferta wynosi nieco ponad 303 milionów, najniższa 254 mln. Biorąc pod uwagę, że jedynym kryterium była cena, wykonawcą tego odcinka - przy braku odwołań - zostanie konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia i Mirbud. Zakres inwestycji obejmuje budowę południowej jezdni, węzła Żary oraz trzech wiaduktów, przejść dla zwierząt, mostu oraz przejścia pod autostradą.
Niemal dokładnie po trzech latach od podpisania umowy oddano do użytku ostatni fragment obwodnicy Skawiny. W tym czasie wybudowano 2,2 kilometra nowych jezdni w ciągu drogi krajowej nr 44, pełną infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, rondo, most nad linią kolejową oraz kanałem zasilającym elektrownię i jej składowiskiem odpadów.