TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Skoda Scala | Lipiec 2019
Skoda Scala
22-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum
Scala debiutuje w ofercie Skody i testach zderzeniowych Euro NCAP. Oceniany egzemplarz, pomimo braku opcjonalnej poduszki kolanowej kierowcy, wyróżnia się jedną z najwyższych w tym roku not w zakresie bezpieczeństwa dorosłych.
W 2012 roku do ofery Skody dołączył Rapid. Było to auto - w dwóch wersjach nadwozia hatchback i liftback - pozycjonowane pomiędzy Fabią a Octavią. W Polsce był to jeden z najchętniej wybieranych modeli ze wszystkich marek. Skoda podjęła decyzję o zastąpieniu go zupełnie nowych hatchbackiem. Publiczna premiera Scali miała miejsce podczas wiosennego salonu samochodowego w Genewie. Auto dostępne jest już w sprzedaży.
Skoda Scala oferowana jest w trzech poziomach wyposażenia - Active, Ambition i Style. Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafiła środkowa wersja. Jednak już bazowej znajdują się niemal wszystkie elementy, których obecność lub działanie są oceniane: sześć poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, Lane Assist - asystent utrzymania pasa ruchu oraz Front Assist - system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów.
Na liście opcji znajduje się: poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, mocowanie dla fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na prawym fotelu pasażera oraz tempomat lub Adaptive Cruise Control.
Bezpieczeństwo dorosłych 37,1 pkt. (97 proc.)
Podczas uderzenia przodem Skody Scala w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń nóg i klatki piersiowej, a u pasażera do obrażeń prawej nogi (7,6 z 8 pkt.). Natomiast podczas próby uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) stwierdzono niewielkie obrażenia klatki piersiowej (7,9/8 pkt.).
Testy uderzenia w bok auta (od strony kierowcy) oraz uderzenia w słup wykazały ochronę na maksymalnym poziomie (16 pkt.).
Profile przednich i tylnych miejsc oraz zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,6/2 pkt.).
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za jego działanie przyznano maksymalne 4 punkty.
Bezpieczeństwo dzieci 42,9 pkt. (87 proc.)
Do testów w Skodzie Scala z manekinami 6-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP, a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. Podczas uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich przeciążeń kręgów szyjnych starszego dziecka (15,9/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) ochrona obu manekinów dzieci była na optymalnym poziomie (8 pkt).
Nowy model Skody wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz manualny wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych wykluczono z tej listy fotelik Maxi-Cosi CabrioFix mocowany na bazie EasyBase 2 za pomocą pasa bezpieczeństwa. Pozostałe warianty oceniono maksymalną liczbą 12 punktów.
Ochrona pieszych 39,2 pkt. (81 proc.)
Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów. Na wysokości przedniego pasa samochodu (miednicy człowieka) niewielkie zagrożenie mogą stanowić klosze reflektorów, stąd ocena 5,6 z 6 punktów. Jedynie środkowa powierzchnia maski silnika i część podszybia (głowa) zapewnia optymalną ochronę. Największe zagrożenie stanowią słupki A (16,4/24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.
Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania tego systemu w trzech sytuacjach: wyjścia pieszego zza przeszkody (dzień) i poruszającego się poboczem (dzień i noc). Końcowa nota to 11,1 z 12 punktów.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (76 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, Skoda Scala została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,7/3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).
Specjaliści z Euro NCAP pomimo braku 0,3 pkt. do maksymalnej noty nie wymienili swoich zastrzeżeń.