WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 21/2020
23-05-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ADAC, Renault i archiwum
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Niemcy chcą weryfikacji kar za przekroczenie prędkości
Facelifting Renault Espace
Volvo z seryjną blokadą prędkości
Nissan przejmuje zobowiązania serwisowe Infiniti
Trzeci pas na A2 i obwodnica Oświęcimia
Niemcy chcą weryfikacji kar za przekroczenie prędkości
PRZEPISY | Pod koniec kwietnia Niemcy wprowadzili zmiany w przepisach drogowych, które w dużej mierze mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Między innymi zaostrzono kary za przekraczanie prędkości, podwajając kwoty mandatów i obniżając granicę, za którą zatrzymywane jest prawo jazdy. Spotkało się to z dużą krytyką, także ekspertów, w tym z organizacji ADAC.
Zarzucają oni zachwianie proporcji w funkcjonującym - i sprawdzonym przez lata - systemie, który opiera na rozróżnieniu wykroczenia drogowego na lekkie, średnie i rażące. Odpowiednio do jego stopnia nakładane były kary przez co kierowca odczuwał wagę swojego przewinienia.
Obecnie, za przekroczenie prędkości w przedziale 26-30 km/h zarówno na obszarze zabudowanym, jak i poza nim, np. na autostradzie, zatrzymywane jest na miesiąc prawo jazdy i przyznawany jeden (z ośmiu możliwych) punktów karnych. Dysproporcje rozróżniane są dopiero przy widełkach 51-60 km. Za to wykroczenie w mieście prawo jazdy zabierane jest na miesiąc dłużej. Ale też w obu przypadkach nakładana jest ta sama liczba dwóch punktów karnych.
Innym przykładem zachwiania wagi popełnionego wykroczenia jest podwojenie mandatów w dolnych przedziałach. O ile na terenie zabudowanym ma to sens, bo przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych czy rowerzystów, tak podnoszenie ich na autostradach mija się z celem. Po kwietniowych zmianach kara za przekroczenie prędkości poza miastem do 10 km/h ponad limit wzrosła z 10 do 20 euro, pomiędzy 11-15 km/h z 20 do 40 euro, zaś 16-20 km/h z 30 do 60 euro.
Jednocześnie eksperci z ADAC uważają, że zatrzymanie prawa jazdy na miesiąc za przekroczenie prędkości na obszarze zabudowanym już o 21 km/h jest nieproporcjonalnie surową karą. W tej kwestii powinno zachować się poprzednią granicę, czyli 31 km/h.
Przedstawiciele rządu i instytucji federalnych oraz poszczególnych krajów związkowych zadeklarowali ponowne rozpatrzenie zasadności zaostrzenia przepisów i ewentualną ich korektę.
Facelifting Renault Espace
PREMIERA TYGODNIA | Renault wprowadził na polski rynek zmodernizowaną wersję V-generacji Espace. Na zewnątrz zmieniono przedni i tylny zderzak oraz wprowadzono adaptacyjne reflektory LED Matrix Vision. Do palety lakierów dodano kolor Millesime (czerwony), a do kół 20-calowe obręcze Initiale.
We wnętrzu znalazło się miejsce na obszerniejszy schowek w centralnym tunelu, a na głównym panelu dotykowym (9,3 cala) przebudowano układ przycisków sterujących. Jednak najbardziej zauważalna zmiana to wprowadzenie zestawu cyfrowych zegarów (10,2 cala). Na ekranie dostępna jest między innymi trójwymiarowa nawigacja.
Na liście systemów pokładowych pojawił się między innymi asystent jazdy w korku lub na autostradzie (do 160 km/h), system monitorowania ruchu poprzecznego podczas wyjazdu tyłem, np. z miejsca parkingowego czy (dopiero teraz!) funkcja wykrywania obecności pieszego przez system autonomicznego hamowania awaryjnego.
Bez zmian pozostają nazwy poziomów wyposażenia, czyli Zen i Initiale Paris. Gamę jednostek napędowych, którą tworzą dwa silniki: benzynowy 1.8 TCe 225 KM i wysokoprężny 2.0 Blue dCi 200 KM (nie ma więc 160 KM). Oba oferowane jedynie z automatyczną przekładnią EDC. Benzynowy, odwrotnie niż dotychczas, kupimy tylko w wersji Zen.
W styczniu 2020 roku przedział cenowy Renault Espace na polskim rynku wynosił 144 900 - 181 000 złotych. Obecnie to 169 900 - 193 400 złotych.
Volvo z seryjną blokadą prędkości
TECHNIKA | Od teraz wszystkie nowo wyprodukowane modele Volvo mają ograniczoną prędkość do 180 km/h. W ten sposób, ta zasłużona w poprawie bezpieczeństwa marka, chce przyczynić się do realizacji globalnej Wizji Zero.
Jednocześnie prowadzona zostaje funkcja Care Key. Dzięki niej właściciel samochodu może zaprogramować maksymalną prędkość jazdy, np. przez udostępnieniem go innemu kierowcy. Identyczne rozwiązanie stosuje od lat Ford.
"Uważamy, że na producencie samochodów spoczywa odpowiedzialność za poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nasza technologia ograniczania prędkości i otwarcie szerokiego dialogu społecznego na ten temat, odpowiadają temu myśleniu. Ograniczenie prędkości i funkcja Care Key pomogą uświadomić wielu ludziom, że przekraczanie dozwolonej prędkości jest niebezpieczne. Nasze rozwiązania wyrabiają dobre nawyki u kierowców. Ale na dłuższą metę wprowadzają też do jazdy wiele spokoju"
– mówi Malin Ekholm, szefowa działu bezpieczeństwa Volvo Cars.
Kolejne rozwiązanie, nad którym pracuje Volvo dotyczy kierowców będących pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. System po wykryciu takiej osoby uniemożliwi jej uruchomienie silnika samochodu.
Nissan przejmuje zobowiązania serwisowe Infiniti
Z RYNKU | Przed rokiem informowaliśmy o zamiarze wycofania marki Infiniti z Europy. Oficjalnie doszło do tego 1 kwietnia 2020. Jednocześnie właściciel marki, Nissan Motor Corporation, wybrał 150 punktów serwisowych od kontynuowania obsługi tych modeli. To około 55 tys. samochodów w skali całego kontynentu.
W Polsce działa sześć Autoryzowanych Stacji Obsługi Infiniti. Bez zmian pozostały dwie lokalizacje w Warszawie i Wrocławiu, przeprowadzka dotyczy Gdańska. Z kolei w Krakowie, Poznaniu i Sosnowcu usługi świadczyć będą wybrani dilerzy Nissana.
W ramach usług prowadzone są przeglądy oraz naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne. Jak podaje Nissan, przez cały okres działalności, tj. od 2008 roku, sprzedaż Infiniti w Polsce wyniosła 4261 samochodów. Szczegółowe informacje dotyczące ASO można uzyskać pod numerem telefonu: 22 12 84 983.
Trzeci pas na A2 i obwodnica Oświęcimia
POLSKIE DROGI | Przed rokiem ogłoszono plan dobudowy trzeciego pasa na autostradzie A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Prace nad koncepcją programową podzielono na dwie części - 46 km w woj. łódzkim i 43 km w woj. mazowieckim. Obecnie złożono do regionalnych urzędów wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej.
Prawdopodobnym terminem ich wydania będzie jesień 2020 roku. Tym samym będzie można ogłosić przetarg na wykonawcę inwestycji. Jednym z wymogów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, będzie utrzymanie w trakcie budowy ruchu na dwóch pasach w każdą stronę. Całość ma być gotowa na koniec 2025 roku.
W poprzednim Wydaniu na weekend informowaliśmy o podpisaniu umowy na budowę 15-kilometrowego odcinka S1 z projektowanej drogi pomiędzy węzłami Kosztowy i Suchy Potok (Bielsko-Biała). Częścią tej inwestycji jest obwodnica Oświęcimia (nie zalicza się do rządowego programu budowy 100 obwodnic) biegnąca w ciągu DK44.
GDDKiA podpisała ogłosiła właśnie zwycięzcę przetargu na jej budowę. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex na kwotę 467 674 827,51 złotych. Przy braku odwołań ze strony pozostałych uczestników przetargu umowa na realizację zostanie podpisana w czerwcu.
Od tego momentu Budimex będzie miał 36 miesięcy (z wyłączeniem okresu zimowego na roboty budowlane) na wykonanie projektu, a następnie dwujezdniowej drogi o długości 9 kilometrów. Na tym odcinku znajdą się także trzy mosty i wiadukt kolejowy. Na etapie przetargu pozostają jeszcze dwa odcinki S1: Kosztowy II - Oświęcim i Dankowice - Suchy Potok. POLSKIE DROGI | Przed rokiem ogłoszono plan dobudowy trzeciego pasa na autostradzie A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Prace nad koncepcją programową podzielono na dwie części - 46 km w woj. łódzkim i 43 km w woj. mazowieckim. Obecnie złożono do regionalnych urzędów wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej.
Prawdopodobnym terminem ich wydania będzie jesień 2020 roku. Tym samym będzie można ogłosić przetarg na wykonawcę inwestycji. Jednym z wymogów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, będzie utrzymanie w trakcie budowy ruchu na dwóch pasach w każdą stronę. Całość ma być gotowa na koniec 2025 roku.
W poprzednim Wydaniu na weekend informowaliśmy o podpisaniu umowy na budowę 15-kilometrowego odcinka S1 z projektowanej drogi pomiędzy węzłami Kosztowy II i Suchy Potok (Bielsko-Biała). Częścią tej inwestycji jest obwodnica Oświęcimia (nie zalicza się do rządowego programu budowy 100 obwodnic) biegnąca w ciągu DK44.
GDDKiA podpisała ogłosiła właśnie zwycięzcę przetargu na jej budowę. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex na kwotę 467 674 827,51 złotych. Przy braku odwołań ze strony pozostałych uczestników przetargu umowa na realizację zostanie podpisana w czerwcu.
Od tego momentu Budimex będzie miał 36 miesięcy (z wyłączeniem okresu zimowego na roboty budowlane) na wykonanie projektu, a następnie dwujezdniowej drogi o długości 9 kilometrów. Na tym odcinku znajdą się także trzy mosty i wiadukt kolejowy. Na etapie przetargu pozostają jeszcze dwa odcinki S1: Kosztowy II - Oświęcim i Dankowice - Suchy Potok.