WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 18/2020

02-05-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Straż Graniczna, Audi, archiwum, Gosia Rdest, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Otwarcie granic z UE i wznawianie produkcji w branży motoryzacyjnej

WYDANIE NA WEEKEND | Otwarcie granic z UE i wznawianie produkcji w branży motoryzacyjnej

WYDARZENIA | Stopniowo znoszone są ograniczenia wprowadzone jako środki spowalniające rozprzestrzenianie się koronawirusa. Od poniedziałku, 4 maja, częściowo otwarte zostaną centra handlowe i sklepy wielkopowierzchniowe, a także hotele, biblioteki i muzea oraz żłobki i przedszkola.

Wciąż, tym razem z przedłużeniem do 13 maja, pozostają zamknięte granice lądowe, powietrzne i morskie dla ruchu osobowego. Bez zmian do Polski mogą wracać obywatele RP, którzy po przekroczeniu granicy objęci zostają obowiązkową, 14-dniową kwarantanną.

Ale uwaga, według zapowiedzi Kancelarii Premiera Rady Ministrów, od 4 maja z 14-dniowej kwarantanny zostają zwolnieni Polacy, którzy pracują lub uczą się w Niemczech, Czechach oraz na Słowacji i Litwie. Wkrótce zostaną podane zasady przemieszczania się tych osób.

Na terenie Polski, od 16 kwietnia, obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa w miejscach publicznych, placówkach handlowych i zakładach pracy. To samo dotyczy podróży środkami komunikacji, jak i samochodach osobowych, w których znajdują się conajmniej dwie "obce" dla siebie osoby.

Ponadto w autobusie, tramwaju czy metrze nie może jednocześnie jechać więcej osób, niż połowa miejsc siedzących.

Nadal obowiązuje zakaz korzystania z miejskich wypożyczalni rowerów, a dzieci do lat 13 nie mogą opuszczać miejsca zamieszkania bez opieki osoby dorosłej.

Zgodnie z zapowiedzią branża motoryzacyjna wznawia produkcję. Fabryki Volkswagena w Poznaniu, Swarzędzu i we Wrześni rozpoczęły pracę w poniedziałek, 27 kwietnia. Na razie przywrócono 20 proc. działalności, dla 1/4 z zatrudnionych osób.

Z kolei od poniedziałku bramy otwierają zakłady Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Tutaj zakres i wielkość produkcji silników i przekładni uzależniona będzie od zamówień z europejskich fabryk samochodów tej marki.

Audi niezmiennie stawia na sedana

WYDANIE NA WEEKEND | Audi niezmiennie stawia na sedana

PREMIERA TYGODNIA | Audi zaprezentowało drugą generację A3 w nadwoziu sedan, które określa jako Limousine. Auto jest minimalnie większe. Długość wynosi teraz 4495 mm, przy zachowaniu tego samego rozstawu osi 2636, szerokość bez lusterek 1816 mm, a wysokość 1425 mm. Nie zmieniła się przy tym pojemność bagażnika - 425 litry.

Sedan, podobnie jak zaprezentowany już hatchback (w jego przypadku mowa o czwartej generacji), wyróżnia się trapezowymi wlotami powietrza w miejscach montażu świateł przeciwmgłowych. Reflektory główne mogą być wyposażone w technologię Matrix LED. Diody montowane są także w tylnych lampach, w tym dynamicznie działających kierunkowskazach.

Bazową wersją wyposażenia jest A3, kolejne to Advanced, S line i Edition One. Do tego pakiety Comfort, Technology i Design. Zestaw systemów pokładowych zbudowano na trzeciej generacji platformy MIB. Na wyposażeniu znajduje się między innymi - nagrodzone w ostatnim czasie przez Euro NCAP - rozwiązanie Car-to-X.

Gama jednostek napędowych składa się z silnika benzynowego 1.5 TFSI 150 KM z nową 6-biegową skrzynią manualną lub przekładnią S tronic. Ta ostatnia tworzy z zestawem 48-woltowych baterii układ miękkiej hybrydy. Ofertę uzupełnia 2.0 TDI 150 KM z tradycyjnie działającym automatem S tronic.

Nowy sedan A3 jest już dostępny w salonach Audi. W przedsprzedaży ceny rozpoczynają się od 112 900 złotych. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów na początku lata.

Pierwszy kwartał na rynku oponiarskim

WYDANIE NA WEEKEND | Pierwszy kwartał na rynku oponiarskim

Z RYNKU | Cała branża motoryzacyjna notuje spadki sprzedaży. W pierwszym kwartale 2020 roku w branży oponiarskiej na polskim rynku jedyny wzrost odnotowano w segmencie ogumienia do maszyn przemysłowych. Największe, minus 28 proc., zaliczyły opony do samochodów dostawczych.

Jeszcze gorzej jest w segmencie samochodów osobowych, ale tutaj Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, osobno podaje dane dla SUV-ów. W obu przypadkach spadki wyniosły 23 procent. Tuż za nimi znajdują się opony do motocykli (-20 proc.).

Mniejsze zainteresowanie odnotowały opony do pojazdów ciężarowych (-16 proc.) i maszyn rolniczych (-15 proc.).

Nie inaczej jest w innych krajach Europy. W łącznej sprzedaży największy dołek, minus 41 proc., mają opony do motocykli. Samochody osobowe (tu już liczone z SUV-ami) to minus 26 proc., a pojazdy ciężarowe minus 15 proc.

Obecna sytuacja związana jest w wybuchem pandemii COVID-19. Z tej przyczyny około 90 proc. produkcji zostało wstrzymane. Pozostałe dziesięć procent nie dotyczy bezpośrednio opon. Tam, gdzie jest to możliwe wytwarza się maski ochronne i części do respiratorów.

Motorsport chce przełamać koronawirusa

WYDANIE NA WEEKEND | Motorsport chce przełamać koronawirusa

SPORT | Globalna pandemia SARS-CoV-2 zniweczyła tegoroczne plany sportowców. Podobnie jak w innych dyscyplinach, także w motorsporcie wszystkie aktywności zostały zawieszone. Na szczęście powoli już wszystko powraca do normalności, o czym świadczy ogłoszenie nowego kalendarza Alpine Elf Europa Cup.

Cztery wyścigi zaplanowano na:

22-23 sierpnia - Circuit Paul Armagnac, Nogaro (Francja),

11-13 września - Circuit de Nevers, Magny-Cours (Francja),

2-4 października - Circuit Paul-Ricard, Le Castellet (Francja),

30 października - 1 listopada - Autodromo Internacional do Algarve, Portimao (Portugalia).

Za kierownicą Alpine A110 po raz kolejny w tej serii zobaczymy Polkę, Gosię Rdest.

"Ogromnie cieszę się, że finalnie mogłam ogłosić plany na sezon 2020. Start w pucharze Alpine będzie dla mnie nowym wyzwaniem. Wszystko to jest możliwe dzięki mojemu głównemu partnerowi BAHCO, któremu bardzo serdecznie dziękuję za zaufanie.

Auto jest mi znane, startowałam gościnnie w ostatniej rundzie pucharu w zeszłym roku w pucharze na torze Paul Ricard. Liczę na zaciętą walkę i nowe puchary do kolekcji. Tory takie jak Nogaro czy Magny-Cours są dla mnie nowe, natomiast dobrze znam Paul Ricard i Portimao. Jestem wdzięczna organizatorom, że pomimo iż kalendarz został skrócony to zostanie zachowana liczba 10 wyścigów. Przede mną jeszcze kilka miesięcy przygotowywań aby móc pojechać na testy i walczyć o najwyższe lokaty już w sierpniu"

- powiedziała podczas konferencji prasowej on-line Gosia Rdest.

Kolejne kilometry na ekspresówkach S5 i S7

WYDANIE NA WEEKEND | Kolejne kilometry na ekspresówkach S5 i S7

POLSKIE DROGI | Dużo dzieje się na budowach odcinków drogi ekspresowej nr 7. Na tzw. Zakopiance ukończono przebijanie drugiej nitki tunelu pod górą Luboń Mały. Obie komory mają ponad 1900 metrów długości. W prawej, przebitej w październiku 2019 roku, trwają już prace wykończeniowe. Całość zostanie oddana do ruchu w przyszłym roku.

A jeszcze w 2020 roku gotowa będzie prawa jezdnia S7 na 7,6 kilometrowym odcinku Lubień - Naprawa.

Lada moment zostanie podpisana umowa z wykonawcą tej ekspresówki pomiędzy Modlinem i Czosnowem (woj. mazowieckie). Przetarg wygrała firma Budimex, pozostali oferenci nie złożyli odwołań.

Zamyka się również wyrwa w budowie S7 w województwie małopolskim. Na ostatni jej fragment, 5,3 kilometrowy odcinek pomiędzy Miechowem i Szczepanowicami (bez węzłów), ogłoszono właśnie przetarg. Oferty przyjmowane są do 26 czerwca 2020 roku.

Domyka się również realizacja S5 od A1 na węźle Nowe Marzy do węzła Świecie Południe (woj. kujawsko-pomorskie). Prace na tym ponad 23-kilometrowym odcinku dokończy, za wyrzuconą z placu budowy firmę Impresa Pizzarotti, Budimex.

Obecnie S5 w różnym stopniu zaawansowania powstaje pomiędzy Żniniem i A1. Jednocześnie trwają opracowania studium korytarzowego do jej przedłużenia do S7 na węźle Ostróda. Od tej strony rozpoczęta została właśnie budowa pięciu kilometrów pomiędzy Ornowem i Wirwajdami. Jest to część istniejącej już obwodnicy Ostródy.