WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 51/2019
21-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Orlen, Peugeot, UFG, FCA/PSA, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Rządowe propozycje zmian w przepisach drogowych
Nowy crossover Peugeota
Kary za brak polisy komunikacyjnej OC
FCA łączy siły z PSA
Dobre wieści dla kierowców na koniec roku
Rządowe propozycje zmian w przepisach drogowych
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W ubiegłą niedzielę na Stadionie Narodowym w Warszawie odbył się piknik motoryzacyjny #Dobrykierowca. Jego organizatorem był PKN Orlen, zaś jednym z partnerów Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Przy tej okazji Premier Mateusz Morawiecki przypomniał o wprowadzonych niedawno przepisach i propozycjach kolejnych zmian.
Od 6 grudnia obowiązuje kierowców jazda na tzw. suwak oraz tworzenie korytarza życia umożliwiającego przejazd służb ratunkowych. Obecnie prowadzone są prace nad przyznaniem pieszemu pierwszeństwa już podczas zbliżania się do przejścia. Pomysł ten budzi wiele kontrowersji, część osób upatruje w tym wzrost wypadków śmiertelnych. Już dziś co trzecia ofiara była pieszym.
Następna propozycja to zniesienie przepisu pozwalającego na terenie zabudowanym, w godzinach 23:00 - 05:00, na jazdę o 10 kilometrów szybciej. Warto przy tym pamiętać, że dotyczy on tylko odcinków ze znakiem 50 km/h. Dlatego na przykład w strefie zamieszkania niezmiennie obowiązuje limit 20 km/h. Inną sytuacją jest ustawienie znaku B-33 pod tablicą z nazwą miejscowości (E-17a). Wówczas bez względu na oznaczenie obszaru zabudowanego tablicą D-42 podwyższenie limitu w nocy nie obowiązuje. Zniesienie więc tego przepisu uprości zasady, ujednolicając je z prawem UE.
Niemniej nie trzeba być uważanym obserwatorem, aby stwierdzić, że mało który kierowca stosuje się do obowiązujących ograniczeń prędkości. Aby ukrócić takie sytuacje od maja 2015 roku zaostrzono kary. Przekroczenie prędkości na obszarze zabudowanym o ponad 50 km/h skutkuje zatrzymaniem prawa jazdy na trzy miesiące. Teraz podobne rozwiązanie może być wprowadzone także poza obszarem zabudowanym.
Według raportu policji w 2018 roku sprawcami 87 procent wypadków na polskich drogach byli kierujący. Przyczyną co piątego zdarzenia było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Siedemdziesiąt procent z nich miało miejsce na obszarze zabudowanym, jednak 56 proc. wszystkich ofiar straciło życie poza obszarem zabudowanym.
Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział także utworzenie funduszu inwestycyjnego na budowę przejść dla pieszych, rond i elementów spowalniających ruch. Nad własnymi propozycjami pracują też posłowie.
Nowy crossover Peugeota
PREMIERA TYGODNIA | W lutym przyszłego roku w hiszpańskim Vigo ruszy oficjalna produkcja drugiej generacji Peugeot 2008. Auto pojawi się w polskich salonach sprzedaży w marcu, jednak już dziś poznaliśmy jego ceny i wyposażenie.
Crossover Peugeot oferowany będzie w czterech poziomach - Active, Allure, GT Line i GT. Na pokładzie każdego znajdzie się Pakiet Safety obejmujący układ monitorowania zmęczenia kierowcy, autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszego, ostrzegania przed kolizją rozpoznawania znaków drogowych i aktywnego utrzymania pojazdu na wybranym pasie ruchu.
Poza bazową wersją w kolejnych dostępna będzie trzecia para mocowań fotelików dziecięcych na przednim miejscu pasażera (w Allure tylko z tapicerką skórzaną).
W części modeli montowany będzie fabrycznie lub za dopłatą układ autonomicznego hamowania rozszerzony o możliwość wykrywania rowerzysty.
Wnętrze - w zależności od poziomu wyposażenia - pokryte będzie tapicerką materiałową, łączoną ze skórą lub skórzaną Alcantara bądź Nappa. W palecie kolorów nadwozia znalazły się dwa lakiery zwykłe (biały i czarny), trzy metalizowane (standard to Pomarańczowy Fusion) oraz trzy specjalne. Na kołach znajdą się opony 215/65 R16, 215/60 R17 lub 215/55 R18, zaś w bagażniku zestaw naprawczy.
W gamie jednostek napędowych będzie trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 100, 130 lub 155 KM i czterocylindrowy diesel 1.5 BlueHDi 100 i 130 KM. W późniejszym czasie dołączy do nich silnik elektryczny 100 kW (136 KM).
Ceny nowego 2008 kształtują się od 79 900 do 126 200 złotych.
Nowy Peugeot 2008 zdobył niedawno ocenę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Kary za brak polisy komunikacyjnej OC
UBEZPIECZENIA | Pomimo wysokich kar wciąż wielu posiadaczy pojazdów mechanicznych nie kupuje obowiązkowej polisy OC. Tylko w ciągu trzech kwartałów tego roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wystawił 93 tysiące wezwań do zapłaty kar z tego tytułu. Obecnie prowadzonych jest 175 tysięcy takich postępowań wytoczonych na podstawie zawiadomień od policji i analizy danych ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych zarządzanej przez UFG. Na koniec września tegoroczne wpływy z kar przekroczyły sto milionów złotych.
"Warto zaznaczyć, że działalność kontrolna Funduszu ma charakter prewencyjny. Jazda bez obowiązkowego OC jest bowiem ogromnym zagrożeniem zarówno dla finansów sprawcy szkody jak i dla nieubezpieczonego posiadacza pojazdu. W razie wypadku muszą oni z własnej kieszeni, solidarnie, oddać wszystkie świadczenia wypłacone przez Fundusz ofiarom takiego wypadku"
- mówi Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Fundusz Gwarancyjnego.
Jako przykład regresów podawani są dwa przypadki. Blisko półtora miliona złotych musi zapłacić motocyklista, który spowodował wypadek nieubezpieczonym jednośladem. W jego wyniku potrącona rowerzystka poniosła śmierć. Z kolei 1,4 miliona złotych ma do zapłaty kierowca nieubezpieczonego pojazdu, w którym pasażer doznał złamania kręgosłupa i w konsekwencji paraliżu.
Obecnie obowiązek wykupu komunikacyjnego OC dotyczy posiadaczy samochodów, jednośladów - motorowerów i motocykli, ciągników rolniczych, przyczep i pojazdów wolnobieżnych (z wyjątkiem rolniczych z przeznaczeniem do gospodarstwa).
Kara za brak polisy dla samochodu osobowego wynosi równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę, dla pojazdów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów trzykrotność, dla pozostałych 1/3. Odpowiednio to 4500, 6750 i 750 złotych.
Wysokość kar uzależniona jest od spóźnienia w opłaceniu polisy. Do 3 dni kalendarzowych to 20 procent, od 4 do 14 wzrasta do 50 proc., powyżej 14 dni wynosi sto procent.
FCA łączy siły z PSA
Z RYNKU | Koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles) podpisał umowę o połączeniu się z Grupą PSA (Citroen, DS, Peugeot, Opel/Vauxhall). Powstała spółka, z udziałami po 50 procent, będzie czwartym co do wielkości producentem samochodów na świecie i trzecim pod względem przychodów. Na podstawie danych z 2018 roku szacuje się, że sprzedaż globalna podzielona będzie na Europę (tu dominują marki PSA) i obie Ameryki (przewaga FCA).
Na fuzję muszą się jeszcze zgodzić akcjonariusze obu spółek i urząd antymonopolowy. Proces ten może potrwać od 12 do 15 miesięcy. Plany zakładają roczną produkcję blisko dziewięciu milionów samochodów, we wszystkich segmentach - od aut miejskich po lekkie dostawcze. Optymalizacji ulegnie paleta jednostek napędowych (w tym elektrycznych) oraz platform (prawdopodobnie powstaną dwie).
Obecnie FCA w Polsce posiada trzy zakłady. W Tychach produkowane są Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon, w Bielsko-Białej silniki wysokoprężne MultiJet 1.3 SDE i benzynowe TwinAir 0,9 SGE, a w Skoczowie istnieje odlewnia żeliwa szarego i sferoidalnego.
Natomiast PSA ma dwie fabryki. W Gliwicach powstają Ople Cascada oraz Astra (J i K), zaś w Tychach silniki 1.2 PureTech 110 i 130 KM. W trakcie budowy jest kolejny obiekt, w którym produkowane będą lekkie samochody dostawcze.
Z marek tworzących planowaną fuzję zdecydowanym liderem w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce jest Opel (TOP 15 wg. SAMAR). Od stycznia do końca listopada nowych nabywców znalazło 31 059 sztuk (4 pozycja wśród wszystkich producentów). Na modele Peugeota było 13 603 chętnych (11. miejsce), a na Fiata 12 529 (14. miejsce).
Natomiast wśród lekkich dostawczych Fiat sprzedał 10 463 sztuki (2. miejsce), Peugeot 5847 sztuk (6. miejsce), Opel 4350 sztuk (8. miejsce) zaś Citroen 3912 sztuk (9. miejsce).
Dobre wieści dla kierowców na koniec roku
POLSKIE DROGI | W środę, 18 grudnia, oddany został do użytku blisko ośmiokilometrowy odcinek S7. Był to brakujący fragment tej drogi pomiędzy granicą województw mazowieckiego i świętokrzyskiego, a Skarżyskiem-Kamienną. Tym samym dwujezdniowa droga po dwa pasy i rezerwą pod trzeci jest gotowa od województwa małopolskiego do Głuchowa za Grójcem (190 kilometrów).
Dwa dni później otwarty został innym fragment S7. To jedna jezdnia (lewa) pomiędzy miejscowościami Lubień i Naprawa, czyli tzw. nowa Zakopianka. Prace na tym odcinku zostały wstrzymane w 2017 roku po osuwisku gruntu. Na udostępnionym fragmencie ruch ruch odbywa się po jednym pasie w każdym z kierunków, z ograniczeniem prędkości do 70 k/h i zakazem wyprzedzania. Do wykonania pozostaje teraz druga jezdnia (prawa). Inwestycja zostanie ukończona w połowie 2020 roku.
Z kolei w piątek, 20 grudnia, oddano do użytku dziewięciokilometrową obwodnicę Góry Kalwarii (która w przyszłości będzie węzłem drogi krajowej nr 50 z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej - OAW). Inwestycja obejmowała budowę dwujezdniowej drogi po dwa pasy ruchu i trzy węzły: Kąty, Marianki i Stadion oraz wiele mniejszych obiektów inżynierskich. Maksymalna prędkość na tym fragmencie wynosi 100 km/h.
Nową obwodnicę zyskał też Bolków (województwo dolnośląskie). Poza wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z miasta, łączy ona ekspresówkę S3 oraz drogi krajowe nr 3 i 5. Blisko ośmiokilometrowa trasa w większości powstała w nowym śladzie, wybudowano też jeden węzeł drogowy i wiadukt, po trzy skrzyżowania jednopoziomowe i estakady oraz dwa przejazdy dla ruchu lokalnego nad nową trasą.
Na najbliższy poniedziałek, 23 grudnia, zapowiedziano otwarcie obwodnicy Częstochowy. To mocno opóźniony fragment autostrady A1, z którego budowy nie wywiązywała się włoska firma Salini. Nowy wykonawca, konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe, Budimex oraz Budpol, dokończył to zadanie w ciągu pięciu miesięcy.
Autostrada A1 będzie więc przejezdna od przejścia granicznego w Gorzycach do węzła Częstochowa Północ. Obecnie od tego miejsca trwa budowa 81 kilometrów do węzła Tuszyn (województwo łódzkie). Dalej prowadzi już do Trójmiasta.
Także w poniedziałek pojedziemy kolejnym fragmentem S17, pomiędzy Kołbielą i Garwolinem. Trzynastokilometrowy odcinek uzupełni trasę z Warszawy do Lublina, która w formie drogi ekspresowej liczy już 155 kilometrów. W budowie pozostaje niespełna piętnaście kilometrów od węzła Lubelska (Zakręt) w Warszawie.