WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 28/2019

13-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GITD, Renault, Ministerstwo Cyfryzacji, Toyota, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Szokujące wyniki z kontroli stanu technicznego autokarów

Renault zapowiada drugą generację Captura

Zielone tablice dla profesjonalistów

Wkład Toyoty w rozwój poduszek powietrznych

Pojazd autonomiczny wyjedzie na autostradę A4


Szokujące wyniki z kontroli stanu technicznego autokarów

Wydanie na weekend - GITD publikuje szokujące szczegóły z kontroli stanu technicznego autokarów

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Pomimo licznych zapowiedzi i prowadzonych od lat akcji wciąż zdarzają się autokary, które nie powinny wyruszyć w trasę. Tylko w czasie dwóch tygodni tegorocznych wakacji inspektorzy ITD, na 468 kontroli, zatrzymali 32 dowody rejestracyjne, nałożyli 76 mandatów karnych i wydali 6 zakazów dalszej jazdy.

Czwartego lipca skontrolowano autokar, którym jechało 40 dzieci z Muszyny do Bytomia. Stwierdzono w nim nadmiernie zużyte opony, uszkodzone amortyzatory i nieszczelny tłumik. Wobec przewoźnika, który musiał podstawić inny pojazd, zostało wytoczone postępowanie administracyjne, a kierowcę ukarano mandatem.

Kolejnego dnia w Jastrzębiu-Zdroju nie dopuszczono do ruchu autokaru, którym dzieci mieli rozpocząć podróż na wakacyjny wypoczynek. Podejrzenia inspektorów wzbudziły nietypowe oznaki działania układu hamulcowego. Po skierowaniu autokaru do najbliższej stacji kontroli pojazdów stwierdzono popękane i skorodowane przewody układu hamulcowego, 93 procentową różnicę pomiędzy siłą hamowania lewego i prawego koła przedniej osi, a także poważnie uszkodzoną oponę. Także i w tym przypadku kierowca został ukarany mandatem, a wobec przewoźnika rozpoczęto postępowanie administracyjne.

W miniony czwartek zatrzymano do kontroli zarejestrowany w Polsce autokar turystyczny, które przewoził pasażerów na linii Lwów - Poznań. Po wstępnych oględzinach zauważono w nim popękaną tarczę hamulcową, nieszczelny układ wydechowy, niesprawne oświetlenie, przeterminowane gaśnice oraz tachograf, który zalegalizowała firma bez uprawnień. Także i tu kary zostały nałożone na kierowcę i właściciela autokaru, który musiał zapewnić podróżnym inny - sprawny - pojazd.

Renault zapowiada drugą generację Captura

Wydanie na weekend - pod koniec roku Renault rozpocznie sprzedaż drugiej generacji Captura

PREMIERA TYGODNIA | W 2013 roku do salonów Renault trafił Captur. Ten crossover powstał na bazie modelu Clio i do dziś jest jednym z najchętniej kupowanych, także w Polsce, modeli tej marki. Pod koniec tego roku na rynku zadebiutuje II-generacja Captura.

Auto nieznacznie urosło, liczy teraz 4228 mm długości przy rozstawie osi 2639 mm i 1797 mm szerokości. Wysokość, wynoszącą 1566 mm, pozostawiono bez zmian. Zmianie uległa też pojemność bagażnika, która ma teraz 536 litrów.

Renault zachowuje szeroką ofertę personalizacji Captura. Według danych ponad 80 proc. sprzedanych do tej pory egzemplarzy miało dwukolorowe nadwozie. Teraz dostępnych będzie jedenaście kolorów, które będzie można zestawiać z czterema barwami dachu i osłon lusterek bocznych. Do tego dochodzi 16 kombinacji wystroju wnętrza. Topową wersją wyposażenia będzie Initiale Paris, która jednak nie trafi na polski rynek.

Captur zyska też szereg systemów wspierających kierowcę. I tak zadebiutuje w nim asystent jazdy w korku i na autostradzie oraz wspomaganie wyjazdu z miejsca parkingowego. Do tego na jego pokładzie znajdzie się zestaw kamer 360 stopni, autonomiczny system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów czy utrzymania wybranego pasa ruchu. Gama jednostek napędowych obejmuje silniki benzynowe 1.0 TCe 100 KM i 1.3 TCe 130 lub 155 KM oraz wysokoprężny 1.5 Blue dCi 95 lub 115 KM. W przyszłym roku dołączy do nich E-Tech Plug-in. Według pomiarów zgodnych z cyklem WLTP elektryczny zasięg przy prędkości 135 km/h wyniesie 45 kilometrów, zaś podczas jazdy w mieście 65 kilometrów. Energia odzyskiwana będzie podczas pracy silnika benzynowego 1.6.

Zielone tablice dla profesjonalistów

Wydanie na weekend - 11 lipca pojawiły się na polskich drogach zielone tablice rejestracyjne

PRAWO | Od 11 lipca wydawane są profesjonalne tablice (zielone znaki na białym tle) i dowody rejestracyjne (pojedyncza karta dwustronnie zadrukowana). Przeznaczone są dla firm zajmujących się produkcją, dystrybucją, sprzedażą lub badaniami pojazdów, ale tylko tych nowych. Ich termin ważności upływa po 30 dniach, przy czym jednostka zajmująca się np. homologacją będzie mogła wystąpić o jego wydłużenie do sześciu miesięcy.

Taki pojazd prowadzić może pracownik danej firmy, kierowca zatrudniony w tym celu na podstawie umowy lub potencjalny klient, ale tylko w obecności jednej z wyżej wymienionych osób. Profesjonalne tablice i dowód obejmuje motorowery, samochody, ciągniki rolnicze i przyczepy.

W praktyce ułatwi to przede wszystkim działalność salonów sprzedaży, które dysponują parkami pojazdów demonstracyjnych. Do tej pory każdy z nich musiał przejść pełną rejestrację w wydziale komunikacji. Teraz wystarczy, że firma wystąpi do starosty o komplet blankietów i tablic (maksymalnie 100), dla których prowadzić będzie wewnętrzną ewidencję. I tak ta sama tablica będzie mogła być przypisana i używana (wymiennie) w kilku pojazdach, którymi klienci odbywają jazdy testowe.

Wkład Toyoty w rozwój poduszek powietrznych

Wydanie na weekend - innowacje Toyoty - centralna, kolanowa i tylna poduszka powietrzna

TECHNIKA | Toyota opublikowała materiał, w którym przypomniano o dziewięciu innowacjach marki. To między innymi system ostrzegania kierowcy za pośrednictwem syntezatora mowy. Po raz pierwszy zastosowano go, w oferowanym w Japonii, modelu Mark II (1980). Kierowca otrzymywał komunikaty o ryzyku wystąpienia gołoledzi lub awarii podzespołu samochodu.

Kolejne to dach z tworzywa sztucznego (1957), fotochromatyczne lusterko wsteczne (1982), intercooler chłodzony cieczą (1983), pionowe klosze lamp umieszczone w tylnych słupkach modeli kombi (1988), system GPS (1922), hybryda z napędem na tył (2006) i seryjnie montowane światła mijania LED (2006).

My z tego zestawu wyróżniamy poduszki powietrzne. Toyota Progress (1998) była pierwszym modelem wyposażonym w kurtyny powietrzne, a Cardiana i Avensis (2003) w poduszkę chroniącą kolana kierowcy (a dziś także dla pasażera siedzącego obok). Natomiast w 2008 roku w małym modelu iQ zadebiutowała kurtyna umieszczona w belce tylnej szyby. Rok później zaprezentowano centralną poduszkę umieszczoną pomiędzy miejscami tylnej kanapy. Te dwa ostatnie rozwiązania nie są jeszcze rozpowszechnione.

Pojazd autonomiczny wyjedzie na autostradę A4

Wydanie na weekend - pierwszy test autonomicznego pojazdu na polskich drogach

POLSKIE DROGI | Trwają przygotowania do przeprowadzenia oficjalnego testu pojazdu autonomicznego na polskich drogach. Obecnie proponowana trasa przejazdu poddawana jest konsultacjom społecznym. Będzie ona prowadzić przez autostradę A4, od węzła Kraków Skawina do węzła Tarnów Centrum i z powrotem. Testy zostały zaplanowane pomiędzy 9 a 13 września w godzinach 10-15 w rzeczywistym ruchu, a sam przejazd będzie zabezpieczony i eskortowany.

Do badań zostanie użyty pojazd trzeciego poziomu autonomiczności, czyli ostatniego etapu przed pełną automatyzacją. Oznacza to, że będą wykorzystywane wszystkie dostępne na wyposażeniu systemy, ale kierowca będzie zobowiązany do reakcji w sytuacji awaryjnej. Oferowane obecnie samochody to poziom 2, chociaż pojawiają się już, wyższe rozwiązania. To na przykład asystent jazdy w korkach. Do upowszechnienia potrzebne są przede wszystkim regulacje prawne, między innymi w przepisach ruchu drogowego.

GDDKiA udrażnia przepustowość na autostradzie A6 pomiędzy węzłami Szczecin Dąbie i Rzęśnica. Prowadzona jest tam przebudowa, która zgodnie z kontraktem zakończy się wiosną przyszłego roku. W związku z nią teraz, w okresie wakacyjnym, powstają korki. Od poniedziałku do ruchu zostanie oddana jezdnia z dwoma pasami w kierunku Szczecina, na której nie położono jeszcze warstwy ścieralnej. Prace kontynuowane będą do sezonie urlopowym.

Pomiędzy 17 lipca a 5 sierpnia wystąpią ograniczenia w ruchu na S1 pomiędzy węzłami Podlesie (Dąbrowa Górnicza) i Sulno (Sosnowiec). W tym czasie zostanie wymieniona warstwa wiążąca i ścieralna, a ruch przekładany będzie na jeden pas sąsiedniej jezdni. Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 70 km/h.

W nadchodzącym tygodniu rozpocznie się też remont mostu Elizy nad Kanałem Odry na DK 29 w Krośnie Odrzańskim. Utrudnienia wystąpią też na obwodnicy Bolkowa. II etap przebudowy wiąże się z zamknięciem 600-metrowego odcinka DK 3 pomiędzy miejscowościami Rochowice i Jeżów.