WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 27/2019

06-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, Peugeot, archiwum, Volkswagen, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Trzy ważne zasady z zachowania się na autostradzie

Pierwsze ceny nowego Peugeot 208

Nowe przepisy dotyczące kursów i egzaminów na prawo jazdy

Volkswagen wznawia szkolenia dzieci z udzielania pierwszej pomocy

GDDKiA udostępni ważne odcinki dróg jeszcze w te wakacje


Trzy ważne zasady z zachowania się na autostradzie

Rusza akcja promująca bezpieczne zachowanie na autostradach - utrzymanie odpowiedniej odległości, patrzenie w lusterka oraz trzymanie się prawego pasa

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, którego członkiem jest nasza Fundacja Jedź Bezpiecznie, rozpoczyna akcję "Bezpieczna autostrada - to dziecinnie proste". Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach szybkiego ruchu poprzez przypomnienie kierowcom o trzech podstawowych zasadach. Są to: zachowanie bezpiecznego odstępu między pojazdami, patrzenie w lusterka i trzymanie się prawego pasa.

"Jesteśmy przeświadczeni, że wszystko widzimy i że nasz pojazd zatrzyma się dokładnie w tym miejscu, w jakim zapragniemy. Tak niestety nie jest. Mało kto ma świadomość, że na autostradzie - kiedy pojazd jedzie z prędkością 140 km/h - zanim rozpozna zagrożenie i rozpocznie hamowanie, przejedzie jeszcze 70 metrów, zanim te hamulce zaczną zwalniać pojazd. Później trzeba jeszcze około 100 metrów, żeby ten pojazd faktycznie zatrzymać. Zatem przekraczając prędkość i jadąc 200 km/h, kierowca nie ma żadnych szans na uniknięcie wypadku drogowego, jeżeli coś wydarzy się na drodze"

- mówi podinspektor Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Według danych policji w ubiegłym roku na polskich drogach doszło do 31 674 wypadków i 436 414 kolizji. W ich wyniku obrażenia odniosło 37 359 osób, a kolejne 2862 poniosło śmierć. I chociaż na trasach szybkiego ruchu takich zdarzeń jest procentowo mało, to z reguły ich skutki są tragiczne. I tak w 434 wypadkach na autostradach zginęły 52 osoby, a na drogach ekspresowych w 407 wypadkach kolejnych 55 osób. Oznacza to, że w co czwartym zdarzeniu była ofiara śmiertelna.

Dla porównania, najwięcej wypadków - 25 246 - zdarzyło się na drodze dwukierunkowej jednojezdniowej. Zginęło w nich 2514, czyli 87,8 proc. ogółu, ale średnia statystyczna to co 10 zdarzenie. W podobnych proporcjach rozkładają się osoby ranne.

Główne przyczyny wypadków na polskich autostradach w 2018 roku to: niedostosowanie prędkości (20 ofiar), niezachowanie odległości między pojazdami (9 ofiar), zmęczenie/zaśnięcie (2 ofiary) i nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (2 ofiary).

W ramach kampanii "Bezpieczna autostrada - to dziecinnie proste" przygotowano spoty edukacyjne. Zaplanowano też kilka akcji w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) przy stacjach Shell.

"Podczas tych eventów przy autostradach, MOP-ach i na stacjach - gdzie kierowcy zajeżdżają, żeby odpocząć, wypić kawę i zatankować - będzie można się podszkolić. Będzie możliwość sprawdzenia swojego refleksu i tego, jak bardzo rozproszona jest nasza uwaga podczas używania telefonu komórkowego w trakcie jazdy. Pokażemy, ile podczas wypadku waży telefon komórkowy, który z bardzo dużą prędkością leci w nasz fotel przy zderzeniu drogowym. Mały przedmiot, który wydaje nam się bezpieczny, przy zderzeniu może być naprawdę śmiercionośnym narzędziem. Będzie można również sprawdzić się w alkogoglach i narkogoglach i zobaczyć, jak zgubne może być prowadzenie pod wpływem różnych substancji"

– dodaje Agata Gajos, dyrektor zarządzająca w Partnerstwie dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Pierwsze ceny nowego Peugeot 208

Druga generacja Peugeota 208 już w sprzedaży - do ofery dołącza model z silnikiem elektrycznym

PREMIERA TYGODNIA | Zaprezentowany wiosną tego roku nowy Peugeot 208 trafił wreszcie na polski rynek. Druga generacja tego modelu, oferowana w wersji 5-drzwiowej, ma 4055 mm długości przy rozstawie osi 2540 mm, 1745 mm szerokości (bez lusterek) oraz 1430 mm wysokości. Pojemność bagażnika ma 311 litrów.

Nowy Peugeot 208 dostępny jest w pięciu poziomach wyposażenia: Like, Active, Allure, GT Line i GT. W każdej znajdziemy między innymi sześć poduszek powietrznych, tempomat z ogranicznikiem prędkości, manualną klimatyzację z filtrem przeciwpyłkowym, układ automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe, elektrycznie sterowane szyby w pierwszej parze drzwi i kompletny pakiet Euro NCAP zawierający systemy: monitorowania koncentracji kierowcy, autonomicznego hamowania awaryjnego, ostrzegania przed kolizją, monitorowania ograniczeń prędkości oraz aktywnego utrzymania na pasie ruchu.

W cenie topowej GT-Line otrzymamy dodatkowo reflektory Full Led, czujniki parkowania z przodu, kamerę cofania oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty w zakresie prędkości od 5 do 140 km/h.

Gama jednostek napędowych obejmuje trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 75, 100 lub 130 koni mechanicznych lub wysokoprężny 1.5 BlueHDi 100 KM. Dwie najmocniejsze benzyny wyposażono z przekładnię automatyczną EAT8.

Najważniejszą nowością będzie jednak model GT dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym. Będzie to silnik o mocy 100 kW (136 KM) pozwalający na zasięg (pomiar wg WLTP) do 340 kilometrów. Na taki model trzeba jednak poczekać do marca 2020 roku.

Najtańsza wersja z silnikiem benzynowym (5-biegowa skrzynia manualna) w bazowej wersji wyposażenia Like wyceniona została na 53 900 złotych. Najwięcej, bo 95 200 złotych, zapłacić trzeba za najmocniejszy PureTech GT Line.

Nowe przepisy dotyczące kursów i egzaminów na prawo jazdy

Zmiany w sposobie egzaminowania kandydatów na prawo jazdy

PRAWO | Od początku lipca obowiązują znowelizowane przepisy dotyczące ubiegania się o uprawnienia do kierowania pojazdami. I tak, egzaminator może jednego dnia przeprowadzić maksymalnie 9 egzaminów praktycznych na prawo jazdy kategorii B i nie więcej niż jeden w przeciągu 50 minut. Egzamin zarówno teoretyczny, jak i praktyczny musi teraz rozpocząć się punktualnie o wyznaczonej przez WORD godzinie.

Jeśli w trakcie jazdy kandydat na kierowcę przed wjazdem na przejazd kolejowy nie upewni się, czy nie nadjeżdża pojazd szynowy, egzamin automatycznie zostaje przerwany z wynikiem negatywnym.

Kolejne zmiany dotyczą kandydatów na prawo jazdy kategorii AM (minimalny wiek 14 lat). Dziś odbywają się wyłącznie na motorowerze, co wykluczało z ubiegania się o uprawnienia osoby niepełnosprawne. Od teraz jest możliwość zdania egzaminu na motorowerze trójkołowym lub czterokołowcu lekkim.

I jeszcze jedno ułatwienie dla egzaminatorów, instruktorów i wykładowców. Zniesiono dla nich obowiązek stosowania na dokumentach pieczątki. Zamiast niej wystarczy podpis z imieniem i nazwiskiem oraz numer uprawnień.

Volkswagen wznawia szkolenia dzieci z udzielania pierwszej pomocy

Od trzech lat Volkswagen szkoli dzieci z zasad udzielania pierwszej pomocy

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W ten weekend Volkswagen rozpoczyna trzecią edycję akcji społecznej "Mali Ratownicy". Jej podstawowym celem jest nauka dzieci zasad udzielania pierwszej pomocy. Zajęcia prowadzone są bezpłatnie na plażach w nadmorskich miejscowościach. W tym roku będzie Świnoujście (5-7.07), Kołobrzeg (12-14.07), Dziwnów (19-21.07), Darłowo (26-28.07), Ustka (2-4.08), Gdańsk (9-11.08), Łeba (16-18.08) i Władysławowo (23-25.08). Organizatorzy zapraszają w godzinach 9-17.

Każde dziecko, które pomyślnie przejdzie kurs nauki pierwszej pomocy otrzymuje certyfikat "Małego Ratownika i Super Moc Pomagania". Dla najmłodszych przygotowano także strefę gier i zabaw, a nagrodami w konkursach są praktyczne gadżety. Co więcej, za każdego uczestnika kursu Volkswagen przekazuje trzy złote na rzecz Fundacji "Echo".

"Potrzeba nie lada odwagi, żeby w sytuacji trudnej podbiec i zacząć ratować czyjeś życie. Nasze tegoroczne plany są wyjątkowe. Zdecydowaliśmy się na wsparcie Fundacji Echo, która pomaga w rozwoju dzieciom z wadami słuchu. Chcemy poszerzyć zakres naszych działań i wierzymy, że wspólnie z Małymi Ratownikami będziemy mogli realnie pomóc podopiecznym Fundacji"

- mówi Hubert Niedzielski, Kierownik PR marki Volkswagen.

Akcja "Mali Ratownicy" prowadzona jest od 2017 roku. Do tej pory z udzielania pierwszej pomocy przeszkolono ponad 20 tysięcy dzieci.

GDDKiA udostępni ważne odcinki dróg jeszcze w te wakacje

Coraz dłuższa autostarda A1 i droga ekspresowa S17

POLSKIE DROGI | W czwartek wieczorem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kolejny fragment S17. Nowy, 30 kilometrowy odcinek powstał pomiędzy obwodnicą Garwolina do węzła Ryki Północ. Po drodze dostępne są trzy inne węzły - Górzno, Gończyce i Trojanów oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Z uwagi niedokończonych jeszcze odbiorów na odcinku tym obowiązuje tymczasowe ograniczenie prędkości do 100 km/h.

Jeszcze przed końcem wakacji GDDKiA zapowiada oddanie kolejnego odcinka S17 od węzła Ryki Północ do węzła Skrudki. Od tego miejsca z kolei do Kurowa można też korzystać z nowej drogi. W sumie kierowcy będą mieli do dyspozycji drogę ekspresową od Garwolina do Lublina o długości 140 kilometrów. Na brakujący fragment w stronę Warszawy trzeba jeszcze poczekać dwa lata.

Również w te wakacje, na przełomie lipca i sierpnia, otwarty zostanie blisko 40-kilometrowy fragment autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Południe a Pyrzowice. Problemem wciąż pozostaje odcinek F od Częstochowy Północ (Rząsawa) do Blachowni. Jego wykonawca otrzymał w kwietniu wypowiedzenie kontraktu. Opuszczony plac budowy zajmie - wyłonione w trybie negocjacji - konsorcjum, na którego czele stoi Strabag Infrastruktura Południe z Wrocławia. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, dalsze prace rozpoczną się jeszcze w sierpniu.

Pod koniec czerwca GDDKiA podpisała umowę na dzierżawę dziesięciu punktów ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż A4 (Wrocław - Katowice) i S8 (Łódź - Wrocław). Powstaną one na autostradowych MOP-ach Jankowice Wielkopolskie, Proboszczowice, Krajków Południe, Wierzbnik i Przysiecz. Z kolei przy drodze ekspresowej w miejscach obsługi podróżnych Guzew, Chojny, Jonas Północ, Dąbrowa Wielkopolska i Jonas Południe.

Zgodnie z przepisami ten sam dzierżawca nie może posiadać punktów ładowania na kolejnym MOP-ie, dlatego też bez rozstrzygnięcia pozostały miejsca Krajków Północ, Prószków i Chechło.