WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 29/2019

20-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GITD, Jeep, Peugeot, GDDKiA, archiwum

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Kolejne kontrole autobusów i wyniki akcji SMOG

Pick-up powraca do oferty Jeepa

Peugeot prowadzi kolejne testy z pojazdem autonomicznym

Ograniczenia ruchu na A4 i ważna inwestycja w Świnoujściu

Dynamiczny wzrost rejestracji jednośladów


Kolejne kontrole autobusów i wyniki akcji SMOG

Wydanie na weekend - Kolejne niepokojące wyniki kontroli stanu technicznego autobusów

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Przed tygodniem informowaliśmy o dramatycznym wynikach kontroli stanu technicznego autokarów, które przeprowadziła Inspekcja Transportu Drogowego. W ostatnich dniach objęto nimi tabor miejski we Wrocławiu. Akcja nie została zapowiedziana i miała miejsce, z wykorzystaniem mobilnej stacji diagnostycznej, na pętli autobusowej. Na 21 skontrolowanych pojazdów, w dwóch stwierdzono wycieki płynów eksploatacyjnych, co zakończyło się zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych.

Z kolei w Bielsku-Białej zatrzymano busa jednej z lokalnych linii, w którym stwierdzono skrajnie zużyte opony. W wyniku kontroli zatrzymano dowód, zakazano dalszej jazdy i nałożono karę administracyjną w kwocie dwóch tysięcy złotych.

Niepokojące przypadki ujawniono też w miejscowości Brzozowo (województwo podkarpackie), w której ITD i policja prowadzili 17 lipca działania w ramach cyklicznej akcji SMOG. Pod lupę wzięto autobusy kursujące na lokalnych liniach. Na dziewięć skontrolowanych pojazdów, aż w trzech stwierdzono nadmierną emisję spalin. W czwartym przypadku zabrakło skali w urządzeniu pomiarowym.

Policja przedstawiła też wyniki kontroli z województwa kujawsko-pomorskiego. Na 2142 sprawdzonych pojazdów w 13 stwierdzono nieprawidłowości z emisją spalin, a w 68 inne uchybienia w stanie techniczny. Natomiast na Dolnym Śląsku na 1514 pojazdów w 22 przypadkach ujawniono nadmierne zadymienia, zaś w 126 inne usterki. We wszystkich przypadkach zatrzymano dowody rejestracyjne.

Pick-up powraca do oferty Jeepa

Wydanie na weekend - Jeep za sprawą Gladiatora powraca do segmentu pick-up'ów

PREMIERA TYGODNIA | Pod koniec ubiegłego roku na odbywającym się w Los Angeles salonie samochodowym Jeep zaprezentował Gladiatora (JT). To pick-up z podwójną kabiną zbudowany na bazie Wranglera Unlimited (JL). Tym samym jest to powrót tego typu nadwozia do oferty Jeepa. Produkcję poprzedniego Gladiatora (SJ) zakończono w 1988 roku, zaś ostatnią półciężarówką był Comanche (1992).

Nowy model trafił już do sprzedaży w Ameryce, nastąpi to dopiero w 2020 roku! Niemniej koncern Fiat Chrysler Automobiles przygotował jego oficjalną prezentację podczas Jeep Camp. Tym razem fani marki spotkali się w leżącej w górskim paśmie Dolomity miejscowości San Martino di Castrozza.

Jeep Gladiator mierzy 5181 mm z czego 1520 mm przypada na stalową skrzynię o maksymalnej ładowności 725 kilogramów. Jego maksymalny uciąg wynosi 2722 kg. Napęd realizowany jest na dwie osie, w standardzie poprzez układ Command-Trac z dwubiegową skrzynią rozdzielczą, w wersji Rubicon z systemem Rock-Trac 4LO. Właściwości off-road uzupełnia duży kąt natarcia wynoszący 43,6 stopnie i zejścia równy 26 st. oraz rampowy 20,3 st. Prześwit wynosi 282 mm, zaś głębokość brodzenia 760 mm. Na kołach mogą znaleźć się 33-calowe opony terenowe.

Ponadto - również w zależności od wersji wyposażenia - dostępny jest - zdejmowany - twardy lub miękki dach. W łatwy sposób - także dzięki dołączeniu kluczy Torx - zdemontować można dwie pary drzwi i przednią szybę. W zakresie bezpieczeństwa - obok standardowych systemów dostępnych dziś w samochodach osobowych - znalazła się kamera off-road oraz ESP z układem zapobiegającym przewróceniu się pojazdu.

W modelach przeznaczonych na rynek europejski montowany będzie 3-litrowy silnik EcoDiesel V6 o mocy 260 KM z systemem start/stop. Jeep Gladiator produkowany jest w Toledo w stanie Ohio.

Peugeot prowadzi kolejne testy z pojazdem autonomicznym

Wydanie na weekend - Peugeot, tym razem za pomocą 3008, kontynuje testy drogowe w ruchu autonomicznym

AUTONOMICZNOŚĆ | W 2016 roku Peugeot rozpoczął współpracę z firmą VINCI Autoroutes w zakresie testów z pojazdami autonomicznymi na obszarze autostrad. Rok później, z powodzeniem, przeprowadzono pierwszą próbę z Citroenem C4 Picasso polegającą na przejeździe bez ingerencji kierowcy punktu poboru opłat. W połowie lipca wykonano dwa kolejne testy w ruch rzeczywistym. Tym razem przygotowano do nich zmodyfikowany Peugeot 3008.

Pierwszy scenariusz zakładał samodzielny przejazd przez odcinek, na którym prowadzone były prace drogowe wymagające zmiany organizacji ruchu. Drugi to autonomiczne zatrzymanie pojazdu w nagłej sytuacji (safe stop) w przypadku wykrycia niespodziewanej przeszkody czy końca drogi przy jednoczesnym braku reakcji ze strony kierującego. Wówczas systemy skierują samochód na wolny i bezpieczny obszar z jednoczesnym rozpoczęciem hamowania do zerowej prędkości. Oba testy zakończono z wynikiem pozytywnym.

"Inteligentna infrastruktura autostradowa jest kluczowym elementem w rozwoju samochodów autonomicznych. Pozwala wzbogacać dane sytuacyjne przekazywane do systemu sterowania, by zoptymalizować proces decyzyjny samochodu i jego trasę. Nasza współpraca z Groupe PSA jest pod tym względem obiecująca. Sieć autostrad staje się więc polem do testowania w naturalnych warunkach nowej mobilności, która w przyszłości zrewolucjonizuje korzystanie z dróg"

- podkreślił Pierre COPPEY, prezes VINCI Autoroutes.

Ograniczenia ruchu na A4 i ważna inwestycja w Świnoujściu

Wydanie na weekend - Kolejne ważne inwestycje w infrastrukturę polskich dróg

POLSKIE DROGI | Od poniedziałku 22 lipca zostanie zmieniona organizacja ruchu na autostradzie A4 biegnącej przez województwo opolskie. Ma to związek z wyłączenia z ruchu siedmiokilometrowego odcinka w stronę Katowic pomiędzy węzłami Krapkowice a Kędzierzyn-Koźle. Ruch zostanie przełożony na jezdnię północną, na której wyznaczono po dwa pasy - wewnętrzne będą węższe, zaś zewnętrze po trzy metry z przeznaczeniem dla pojazdów ciężarowych.

Zakończenie remontu - obejmującego między innymi system odwodnienia, profilowanie pobocza i wymianę barier betonowych - zaplanowano na koniec września. Do tego czasu należy liczyć się z ograniczeniem prędkości, które dostosowywane będzie na aktualnego natężenia ruchu. O obowiązującym limicie informować będą tablice zmiennej treści.

Również w województwie opolskim rozpocznie się kolejna inwestycja - budowa obwodnicy Niemodlina. Zezwolenie na nią wydał właśnie tamtejszy urząd wojewódzki. Powstanie ona w ciągu drogi krajowej nr 46 biegnącej od granicy z Czechami w stronę autostrady A4, z którą połączy się na węźle Opole Wschód.

Inwestycja o długości 11,5 kilometra będzie miała częściowy układ po dwa pasy w każdym kierunku i naprzemienne w systemie 2+1. Na tym odcinku powstanie 18 obiektów inżynierskich, w tym most na rzeką Ścinawa o długości 296 metrów. GDDKiA planuje, że rozpoczęcie budowy rozpocznie się w trzecim kwartale tego roku i potrwa do końca 2021.

Coraz bliżej do rozpoczęcia poważnej budowy jaką będzie połączenie podwodnym tunelem wysp Uznam i Wolin. GDDKiA złożyli w zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim wniosek o zezwolenie na realizacji inwestycji drogowej (ZRID), która będzie podstawą do rozpoczęcia robót. Prawdopodobnie zostanie ona wydana jeszcze w tym roku.

Według przygotowanego projektu droga rozpocznie się na wyspie Uznam przy oczyszczalni ścieków i stopniowo zagłębiać się będzie w stronę cieśniny Świny. Sam tunel będzie miał 1,78 km długości i znajdzie się na głębokości ponad 20 metrów, w tym około dziewięciu pod dnem. Taki przebieg wymusza istniejący tor wodny do prowadzący do portu w Szczecinie. Wyjście tunelu na Wyspie Wolin nastąpi w okolicach Bazy Promów Morskich. Następnie ruch drogowy zostanie włączony do istniejącego skrzyżowania ulic Wolińskie, Fińskiej i Duńskiej. Zakończenie tej inwestycji przewidziane jest na wrzesień 2022 roku.

Dynamiczny wzrost rejestracji jednośladów

Wydanie na weekend - W pierwszym półroczu 2019 roku w Polsce dynamicznie wzrosła liczba rejestracji jednośladów

Z RYNKU | Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego liczba nowych nowych rejestracji jednośladów w pierwszym półroczu 2019 roku wyniosła 22 016 sztuk. Oznacza to, wobec analogicznego okresu z ubiegłego roku, wzrost aż o 31,48 procent.

Proporcje pomiędzy motocyklami a motorowerami rozłożyły się niemal po połowie i wyniosły 11 531 i 10 485 sztuk. Największą marką wśród wszystkich jednośladów cieszył się Romet Motors (4502 egz.). Na drugim był Junak (2337), a na trzecim Yamaha (1404).

W grupie motorowerów kolejność była niemal ta sama, wyjątkiem najniższego stopnia na podium, które zajęły modele sygnowane marką Torq. Wśród motocykli pierwszą trójkę zajęły - Yamaha, Honda i Romet.

Wzrost odnotowano także w imporcie do Polski używanych jednośladów. W pierwszym półroczu było 43 560 takich rejestracji, co daje ponad pięcioprocentowy przyrost w porównaniu do 2018 roku.