WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 35/2019

31-08-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Porsche, Opel, Assay, Lotos, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Ferdinand Piech (1937-2019)

Facelifting Opla Astra

Niebawem rozpocznie się seryjna produkcja polskiego elektryka?

Coraz bliżej połączenia Orlenu z Lotosem

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej


Ferdinand Piech (1937-2019)

Wydanie na weekend - Zmarł Ferdinand Piech

POŻEGNANIA | W niedzielę, 25 sierpnia, w wieku 82 lat zmarł Ferdinand Piech. Imię, zgodnie z rodzinną tradycją, otrzymał po swoimi dziadku, którym był Porsche. Nie powinno więc dziwić, że swoje życie zawodowe związał z powstałą w 1948 roku fabryką samochodów noszącą nazwisko rodowe jego matki. Jako absolwent Politechniki w Zurychu, z obronioną pracą dyplomową na temat rozwoju silników do bolidów F1, miał ku temu solidne podstawy. 1 kwietnia 1963 roku zatrudnił się jako pracownik działu testowania jednostek napędowych.

Wspinając się po szczeblach kariery opracował chłodnicę oleju do Porsche 904 i sześciocylindrowy silnik typu bokser do 911. W kolejnych latach Ferdinand Porsche stał za projektem 917, który w 1970 roku jako pierwszy model tej marki zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Pasmo sukcesów zostało przerwane decyzją o przekształceniu firmy w spółkę akcyjną, której status zabraniał członkom rodziny pełnienia funkcji kierowniczych. Choć pozostał w radzie nadzorczej Porsche AG, w 1972 roku otworzył własne biuro konstrukcyjne, rozpoczął współpracę z Mercedesem, a następnie przeniósł się do Audi.

Śmiało można powiedzieć, że to właśnie jemu firma z Ingolstandt zawdzięcza dzisiejszą pozycję. Piech stoi za takimi konstrukcjami jak silnik wysokoprężny TDI czy napęd quattro. W kolejnych latach, gdy stał już na czele Volkswagena, stworzył największy koncern motoryzacyjny, dołączając do grupy takie marki, jak: Bentley, Bugatti, Lamborghini, Scania, SEAT i Skodę. Historia zatoczyła też koło, bo na liście zakupów znalazło się też Porsche. Ponad koniec 1999 roku międzynarodowe jury dziennikarzy i ekspertów motoryzacyjnych przyznało mu tytuł "Samochodowego menedżera stulecia".

Kolejne jego przełomowe projekty to między innymi Veyron i L1. W 2015 roku po konflikcie z Martinem Winterkornem, prezesem VW, zrezygnował ze swojej funkcji, w efekcie czego pozbył się wszystkich udziałów w Porsche.


Facelifting Opla Astra

Wydanie na weekend - Opel modernizuje Astrę (K)

PREMIERA TYGODNIA | Już 10 września we Frankfurcie rozpocznie się salon samochodowy. Jedną z premier na stoisku Opla będzie odświeżona Astra (K), którą już dziś można zamawiać u dilerów. Poza kosmetycznymi zmianami producent wprowadził szereg nowych elementów podnoszących bezpieczeństwo i wspierających kierowcę. To między innymi matrycowe reflektory IntelliLux LED, nowa generacja kamer, podgrzewana szyba przednia oraz udoskonalony system multimedialny z dotykowym ekranem o przekroju ośmiu cali. Zmodernizowana Astra zyska też cyfrowy zestaw wskaźników na kokpicie. Ich obecność uzależniona będzie od wybranej wersji wyposażenia - Edition, GS Line, Elegance lub Ultimate.

Większe zmiany obejmują gamę jednostek napędowych. Benzynowe mają pojemność 1.2 (110, 130 i 145 koni mechanicznych) i 1.4 (145 KM), zaś jedyny turbodiesel 1.5 (105 i 122 KM). Wszystkie współpracują 6-biegową skrzynią manualną. W obu rodzajach najmocniejsze wyposażono też w automat. Benzyna ma przekładnię bezstopniową, zaś diesel dziewięć przełożeń.

W polskich salonach sprzedaży bazą wersję zmodernizowanej Astrę w nadwoziu hatchback wyceniono na 76 500 złotych, zaś kombi (Sports Tourer) na 80 500 złotych.


Niebawem rozpocznie się seryjna produkcja polskiego elektryka?

Wydanie na weekend - Elimen E-VN1 to polski pojazd dostawczy z napędem elektrycznym

ELEKTROMOBILNOŚĆ | W portfelu Assay, niezależnego funduszu inwestycyjnego, znajduje się Elimen City S.A. To polska polska firma motoryzacyjna, która pracuje nad gamą pojazdów elektrycznych. Jednym z tych modeli jest E-VN1 przeznaczony dla branży logistycznej - np. spółek komunalnych, kurierów czy gastronomii. Według ostatniej informacji funduszu Assay ma on trafić do sprzedaży już pod koniec tego roku.

Wciąż jednak niewiele wiadomo o samym pojeździe. Nadwozie E-VN1 wykonano z kompozytów lekkich, zabudowa dostosowana będzie do potrzeb klienta. Dostępne wizualizacje przedstawiają między innymi zamkniętą przestrzeń ładunkową (maksymalnie 4 m3), pick-upa i jednoosobową kabinę z otwartą podłogą.

Szacowany zasięg E-VN1 na jednym ładowaniu wynosi 300 kilometrów, prędkość maksymalna od 60 do 80 km/h, a ładowność do 800 kg. Koszt przejechania 100 kilometrów wyceniono na siedem złotych.

Elimen City pracuje także nad elektrycznym modelem przeznaczonym do rallycross. Auto bazuje na seryjnym Fordzie Fiesta siódmej generacji. Po dokonanej zmianie w jednostkach napędowych osiąga prędkość maksymalną 160 km/h i przyspieszenie do setki w czasie 4 sekund. Według informacji przedstawicieli firmy zastosowany układ baterii pozwala na przejechanie dwóch pełnych rund rallycross (w ruchu miejskim określają zasięg do 150 km). Czas ładowania wynosi 30 minut. Elimen otrzymało "zielone światło" od Polskiego Związku Motorowego do przygotowań pierwszych na świecie zawodów w rallycrosie pojazdów elektrycznych.

Spółka Akcyjna Elimen City została zarejestrowana w Poznaniu, jej siedziba mieści się w Warszawie.


Coraz bliżej połączenia Orlenu z Lotosem

Wydanie na weekend - PKN Orlen coraz bliżej przejęcia Grupy Lotos

INWESTYCJE | PKN Orlen wykonał kolejny krok w kierunku konsolidacji z Grupą Lotos. W minionym tygodniu koncern z Płocka podpisał umowę ze Skarbem Państwa w sprawie nabycia akcji. Głównym celem połączenia pozostaje idea stworzenia jednego, silnego podmiotu zapewniającego bezpieczeństwo Polski w obszarze paliw i energii i jednocześnie liczącego się gracza na rynkach międzynarodowych. Ostateczny kształt umowy będzie weryfikowany w postępowaniu antymonopolowym przez Komisję Europejską.

"To kolejny ważny etap procesu przejęcia kapitałowego  Grupy Lotos przez PKN Orlen. Po raz pierwszy potwierdzone zostały ramy tej transakcji przez wszystkie strony. Połączenie potencjałów obu firm ma  strategiczne znaczenie zarówno w kontekście  inwestycji rozwojowych, jak i  dywersyfikacji dostaw ropy naftowej, co jest ważne  dla bezpieczeństwa Polski, ale i Regionu. Na funkcjonowaniu w jednej grupie skorzystają same firmy, samorządy na których terenach działają, a także klienci.  Musimy sprostać coraz silniejszej rywalizacji na konkurencyjnym rynku.  Większość naszych europejskich konkurentów procesy konsolidacyjne ma już dawno  za sobą i skutecznie wykorzystują płynące z tego przewagi. Nie możemy pozostać w tyle i dlatego z determinacją realizujemy ten projekt z korzyścią dla polskiej gospodarki"

– argumentuje Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.

Jednocześnie obie strony zapewniają, że połączenie nie oznacza redukcji zatrudnienia, kontynuowane będą dotychczasowe inwestycje między innymi w rozwój elektromobilności, wpływy z podatków CIT i PIT nadal wpływać będą do lokalnego budżetu na Pomorzu.


Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Wydanie na weekend - GDDKiA wybrała cztery warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i drogi ekspresowej S10

POLSKIE DROGI | Ekspresowa Obwodnica Warszawy (EOW) jeszcze w budowie, a przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad myślą już o kolejnej. Pod nazwą Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) kryje się nawet 400 kilometrów dróg, w tym istniejących odcinków np. A1 czy S8, jak i nowo projektowanych. Prace na Studium Sieciowym rozpoczęto jesienią 2018, z zaproponowanych przebiegów wybrano cztery warianty. Teraz ich ocena prowadzona będzie w ramach Studium Korytarzowego.

Są to:

- wariant 1 - A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja w sąsiedztwie Tłuszcza), o długości 380 km, z czego około 100 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld złotych;

- wariant 2 - A1 (Toruń - istniejący węzeł Lubicz) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od Wyszkowa), o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld złotych;

- wariant 3 - A1 (Włocławek - istniejący węzeł Włocławek Północ) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla wariantu 1 z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld złotych;

- wariant 4 - A1 (Ciechocinek/Włocławek - proponowany węzeł Brudnowo) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla wariantu 2 z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), o długości 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld złotych.

Wszystkie więc warianty uwzględniają połączenie z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Z kolei budowa S10 na odcinku Toruń - OAW ma stanowić alternatywę dla A1 i A2 i przede wszystkim włączyć do sieci dróg szybkiego ruchu pomijany do tej pory Płock.

OAW ma też wyprowadzić ruch tranzytowy z Warszawy. W obecnym układzie ciąg autostrady A2 kontynuowany jest niemal przez centrum (most gen. Stefana Grota-Roweckiego), a za dwa lata przez nowy most od strony południowej. W obu przypadkach jest to wspomniana EOW. W związku z tym OAW od węzła Wiskitki (A2) do węzła Mińsk Mazowiecki (A2) pobiegnie w śladzie nowej autostrady o przekroju dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.

Kolejnym krokiem będzie wybór jednego z proponowanych wariantów i wykonanie dla jego przebiegu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Jego zakończenie zaplanowano w 2024 roku, zaś rozpoczęcie inwestycji dwa lata później.

GDDKiA poinformowała o rozpoczęciu prac przy budowie 17-kilometrowego odcinka S61, który jest częścią korytarza Via Baltica. Inwestycja realizowana jest pomiędzy węzłami Śniadowo (granica województwa mazowieckiego) i Łomża Południe (woj. podlaskie). W jej ramach powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i jednym awaryjnym po każdej stronie. Nawierzchnia wykonana zostanie z - coraz częściej stosowanego - betonu cementowego. Ponadto wybudowany będzie węzeł Śniadowo (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 677 Ostrów Mazowiecka - Łomża) i dwa miejsca obsługi podróżnych - Chomentowo Wschód (MOP II kategorii) i Zachód (MOP III). Zakończenie prac, które prowadzi firma Polaqua, przewidziano na pierwszy kwartał 2021 roku.