WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 48/2019
30-11-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Audi, Fundacja Jednym Śladem, Car of the Year, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Pierwsze w Polsce dopłaty do elektryków
Sześciuset konne Audi
Już za tydzień dwa ważne motowydarzenia w Warszawie
Coraz krótsza lista kandydatów na Samochody Roku 2020
Zamknięty odcinek A1, kolejne inwestycje na S3 i S11
Pierwsze w Polsce dopłaty do elektryków
ELEKTROMOBILNOŚĆ | 28 listopada 2019 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia zakupu nowych pojazdów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu osobom fizycznym niewykonującym działalności gospodarczej i warunków rozliczenia tego wsparcia. W skrócie chodzi o dopłaty do samochodów z silnikiem elektrycznych i zasilanych wodorem, ale tylko dla osób prywatnych.
Są też kolejne obostrzenia - cena zakupu pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tysięcy złotych brutto, zaś wodorowego 300 tysięcy złotych.
Dopłaty będą udzielane na 30 procent od podanych powyżej wartości. Które modele samochodów mieszczą się w tym limicie?
Wybór wśród aut elektrycznych jest nawet duży, ale po części to zasługa producentów. Nissan przygotował specjalną ofertę na LEAF-a, w wersji Acenta, białym kolorze nadwozia i silnikiem o mocy 100 kW plus ładowarka 3,6 kW. Dotychczasową cenę 155 500 złotych obniżono do 118 000 złotych. W drugiej propozycji możemy już wybrać lakier metalizowany, otrzymamy też ładowarkę 6,6 kW za 121 400 złotych.
Z kolei Renault proponuje ZOE w wersji ZEN z silnikiem R135 100 kW w niższej cenie za 124 900 złotych. Pozostałe modele to Opel Corsa-e (Edition, 100 kW, 124 490 zł), Peugeot e-208 (Active, 100 kW, 124 900 zł), Smart EQ (fortwo 96 900 zł, forfour 98 400 zł, oba 60 kW), Skoda CitiGo e iV (Ambition 81 900 zł, Style 89 900 zł, oba 36,8 kWh) oraz Volkswagen e-up! (61 kW, 96 290 zł).
Samochody napędzane wodorem można na razie pominąć, bo w Polsce nie ma żadnej stacji tankowania (ich budowę planuje Orlen), zaś najbliższa znajduje się pod Berlinem. Niemniej w ofercie Hyundaia jest Nexo, a Toyota proponuje Mirai.
Przy planowaniu zakupu pojazdu elektrycznego trzeba pamiętać, że wniosek o dopłatę składamy dopiero po tym fakcie, a więc jest to zwrot 30 proc. ceny. Rząd przeznaczył na ten cel pewną (nie podania wysokości) pulę pieniędzy. Pierwsze podsumowanie zrobimy na koniec tego roku.
Sześciuset konne Audi
PREMIERA TYGODNIA | Audi zaprezentowało najmocniejszą odmianę RS Q8. Napędza ją czterolitrowy silnik benzynowy V8 TFSI o mocy 600 koni mechanicznych. W rzeczywistości to miękka hybryda z 48-voltowym zestawem baterii. Wybór jednego z dwóch trybów jazdy pozwala na odzyskiwanie i magazynowanie energii lub "żeglowanie" z wyłączonym silnikiem przez 40 sekund. Jednostka sterująca tego SUV-a potrafi również rozpoznać aktualne obciążenia silnika i jeśli to możliwe odłączyć pracę połowy cylindrów.
Według danych producenta rozwiązania te pozwalają na zaoszczędzenie do 0,8 litra paliwa na dystansie stu kilometrów.
Audi RS Q8 osiąga "setkę" w czasie 3,8 sekundy, zaś maksymalna prędkość została ograniczona do 250 km/h. W opcji jest jednak pakiet podnoszący są o 55 km/h. Moc silnika przenoszona jest za pośrednictwem automatycznej skrzyni z ośmioma przełożeniami na cztery, skrętne koła. Standardowo rozkład na przód i tył wynosi 40:60. Przy wykryciu uślizgu na proporcje te mogą się zmienić maksymalnie na 70:30 lub 15:85.
Auto wyposażono fabrycznie w zawieszenie Adaptive Air Suspension Sport ze zmienną wysokością w zakresie 90 mm. Na liście systemów wspierających kierowcę, Audi wymienia ponad trzydzieści pozycji. Wśród nich niespotykane dotąd ostrzeżenie o wysokim krawężniku.
Audi RS Q8 trafi do sprzedaży na początku 2020 roku.
Już za tydzień dwa ważne motowydarzenia w Warszawie
WYDARZENIA | W sobotę 7 grudnia w Warszawie odbędzie się jedenasta edycja akcji charytatywnej Moto Mikołajki. Jej pomysłodawcą i organizatorem są motocykliści z Fundacji Jednym Śladem, zaś celem sprawienie radości podopiecznym z Domów Dziecka. W tym roku z zebranych środków (nie tylko pieniężnych) przygotowanych zostanie 120 paczek świątecznych dla najmłodszych z placówek w Badowie, Kaliskach, Pęcherach, Równem i Wyszkowie.
Akcja rozpocznie się o godzinie 10:00 pod bramą nr 2 Stadionu Narodowego. Uformowana kolumna motocyklistów, przebranych w stroje Mikołaja, przejedzie ulicami Warszawy na Plac Zamkowy. Tam odbędzie się zbiórka pieniężna, można też przekazać rzeczy w postaci zabawek czy słodyczy dla dzieci. W trakcie rozstrzygnięty będzie konkurs na NAJ motocyklistkę, NAJ motocyklistę i NAJ motocykl. Zakończenie zaplanowano około 14:30. Fotorelacja ukaże się na naszej stronie jedz-bezpiecznie.pl
W tę samą sobotę organizowany jest w Warszawie 57. Rajd Barbórka. Do udziału zgłosiły się 102 załogi, w tym Kajetan Kajetanowicz z Maciejem Szczepaniakiem, Miko Marczyk z Szymonem Gospodarczykiem, Tomasz Kuchar z Danielem Dymurskim i Bryan Bouffier z Pascalem Brodnickim.
W tym roku, o godzinie 8:00, dwa pierwsze OS-y będą miały miejsce na Torze Modlin. Kolejne dwa na Autodromie Bemowo, zaś piąty i szósty będą powrotem na Tor Służewiec. Od godzinie 17 rozpoczną się przejazdy pokazowe na ślimaku ulicy Karowej. Półtorej godziny później finał Kryterium Karowa. Zakończenie sezonu 2019 w sportach motorowych w Polsce zaplanowano na 21:00.
Coraz krótsza lista kandydatów na Samochody Roku 2020
WYDARZENIA | Europejskie jury 60 dziennikarzy motoryzacyjnych wybrało finałową siódemkę aut rywalizujących o tytuł Car of the Year 2020. Na liście kandydatów znalazły się: BMW serii 1, Peugeot 208, Renault Clio, Toyota Corolla, Ford Puma, Porsche Taycan oraz Tesla model 3.
W lutym odbędzie się ostatnie głosowanie, każdy z dziennikarzy dysponować będzie pulą 25 punktów, które będzie mógł rozdzielić pomiędzy minimum pięć samochodów. Wyniki poznamy 2 marca, w przeddzień salonu samochodowego w Genewie. Tytuł europejskiego samochodu roku 2019 należy do Jaguara I-Pace.
Obecnie w jury Car of the Year zasiada dwóch dziennikarzy z Polski, Roman Popkiewicz (Auto Motor i Sport) i Maciek Ziemek (interia.pl).
Swoją pracę wykonują też dziennikarze konkursu World Car of the Year 2020. W drugiej połowie listopada w Kalifornii uczestniczyli w testach 24 modeli samochodów. Jednocześnie mieli okazję poznać rozwiązania firmy ZF w zakresie systemów autonomicznej jazdy, zarówno stosowanych obecnie, jak i dostępnych w niedalekiej przyszłości.
W styczniu i lutym odbędzie się głosowania, na podstawie których wybrana będzie trójka finalistów w czterech kategoriach - World Luxury, World Performance Car, World Urban Car i World Car Design of the Year. Poznamy ich, dla odmiany drugiego dnia salonu samochodowego w Genewie. 4 marca zostanie też wybrana World Car Person of the Year.
Rozstrzygnięcie World Car of the Year 2020 zaplanowano na 8 kwietnia, w dniu otwarcia New York International Auto Show. W gronie jury tego konkursu zasiada jeden dziennikarz z Polski, Maciej Pertyński (pertyn.com). Obecnie tytuł WCotY należy do... Jaguara I-Pace.
Zamknięty odcinek A1, kolejne inwestycje na S3 i S11
POLSKIE DROGI | Spore utrudnienia na modernizowanym obecnie odcinku A1 w województwie łódzkim. Od 29 listopada do w grudnia zamknięty dla ruchu będzie fragment pomiędzy węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Zachód. W tym czasie drogowcy wyburzą wiadukt prowadzący od S8 (stara Gierkówka) z Warszawy w stronę Katowic.
Wyznaczone objazdy prowadzą drogą krajową numer 12. Utrudnienia mają się zakończyć w poniedziałek 2 grudnia do godziny 6:00.
W mijającym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na 33 kilometry drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim. Fragment ten podzielono na dwa zadania: odcinek Świnoujście - Dargobądz (17 km) i Dargobądz-Troszyn (16 km). W ramach budowy powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, siedem węzłów, nowy most na obwodnicy Wolina i estakady na obwodnicy Międzyzdrojów.
Termin składania ofert wyznaczono na koniec stycznia 2020 roku, premiowane będzie między innymi skrócenie terminu realizacji z 39 do 36 miesięcy.
W tym samym czasie rozstrzygnięto przetarg na budowę w województwie zachodniopomorskim trzech odcinków S11, od Koszalina do Bobolice (długość 47,7 km). Wybór zostanie zatwierdzony przy braku odwołań, które mogą być składane do 10 dni od daty ogłoszenia wyników. Już wiadomo, że złożyła je jedna z firm, którą wcześniej wykluczono z przetargu. GDDKiA zakłada oddanie tego fragmentu drogi kierowcom w 2023 roku.