WYDARZENIA
Targi | Warsaw Motor Show 2018
10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
16-11-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Z punktu widzenia dziennikarza motoryzacyjnego czwarta edycja Warsaw Motor Show 2018 nie wnosi nic nowego. Pewne ożywienie wnoszą prototypy FSO Syrena i Nowa Warszawa czy strefa sportów motorowych. Ale to tylko moje spostrzeżenia, zupełnie inne może mieć każdy, kto w najbliższy weekend wybierze się do podwarszawskiego Nadarzyna.
Lista wystawców na Mondial de l'auto Paris 2018 była krótka. Na Warsaw Motor Show marek samochodów jest jeszcze mniej, w dodatku większość reprezentują lokalne salony samochodowe. Do tego zawartość stoisk ogranicza się do modeli z bieżącej oferty i... samochodów używanych.
Na stoisku Audi króluje Q8, na PSA jest DS7 Crossback, zaś u Mercedesa zdecydowany potencjał mają te ze znaczkiem AMG. Uwagę, nie tylko fanów motoryzacji, przyciągnie Bentley, Lamborghini i Tesla. Na szczęście na ekspozycji nowych samochodów Warsaw Motor Show 2018 się nie kończy. W sumie są cztery hale podzielone na strefy tematyczne. Co w nich wybrałem?
Jednym z nieobecnych na Mondial de l'auto Paris 2018 była marka Jeep. Na Warsaw Motor Show wyróżnijmy więc nowego Wranglera, którego protoplastą był wojskowy Willys. Wprowadzona w tym roku do sprzedaży czwarta generacja nosi oznaczenie JL. Wśród nowych rozwiązań znalazły się dwa silniki - benzynowy 2.0 (272 KM) i wysokoprężny 2.2 CRD (200 KM). Oczywiście wszystkie wersje wyposażono w napęd na obie osie - z systemem Rock Trac w wersji Rubicon lub Command-Trac w Sport i Sahara. Kolejne premiery Jeepa to Renegade i Cherokee.
Produkcję polskiego samochodu Syrena zakończono w 1983 roku, od pewnego czasu jak bumerang powracają zapowiedzi wskrzeszenia tej marki. I to w postaci dwóch konkurencyjnych projektów Syrena Meluzyna (AK Motor) i Vosco S106 (FSO Syrena Kutno). Na Warsaw Motor Show przedstawiono ten drugi, obok hatchbacka znalazł się też dwudrzwiowy pick-up będący nawiązaniem do oryginalnej wersji R-20.
Z ciekawości w osobowym zrobiłem rozeznanie pod kątem bezpieczeństwa podróżujących dzieci - informacji o liczbie poduszek powietrznych jeszcze brak, tym samym nie odnotowałem wyłącznika airbaga pasażera, za to na osłonie przeciwsłonecznej po stronie pasażera znalazły się ostrzeżenia przed ustawieniem na jego miejscu fotelika w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej, z tyłu na kanapie brak uchwytów Isofix i top-tethera oraz blokady otwarcia tylnych drzwi od środka. Ponoć w innym egzemplarzu są - zaproponowałem więc przeprowadzenie naszych standardowych testów z fotelikami dziecięcymi - czekamy na wiążącą odpowiedź od producenta.
Drugim z prezentowanych modeli, które mają wskrzesić polską markę samochodów była Warszawa M20. Ten też jedynie nazwą nawiązuje do produkowanego do 1973 roku tylko nazwą, bo tym razem jest to dwudrzwiowe coupe dla czterech osób. Jego konstrukcję oparto na Fordzie Mustangu (płyta i silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy 420 KM), ale jak podkreślają przedstawiciele firmy KHM Motor Poland wiele części i elementów jest unikalnych (między innymi światła).
Również na ten model spojrzałem pod kątem elementów podnoszących bezpieczeństwo dzieci - informacji o poduszkach powietrznych jeszcze brak chociaż miejsce na wyłącznik przedniej pasażera jest zaznaczone, ostrzeżeń o nieustawianiu na jego miejscu fotelika przy aktywnej poduszce brak, z tyłu są dwie pary mocowań Isofix za to nie ma dodatkowego punktu kotwiczenia top-tether. W przypadku tego auta również czekamy na odpowiedź firmy w sprawie możliwości przymiarek naszych testowych fotelików dziecięcych.
Jeszcze do niedawna General Motors oferował w Polsce trzy swoje marki samochodów - Chevrolet, Opel i Saab. Dziś ta pierwsza została wycofana z Europy, drugą kupiła francuska Grupa PSA, a trzecia praktycznie przestała istnieć. Tym bardziej warto zobaczyć aktualne modele trzech marek GM (Cadillac, Chevrolet i Corvette), które nadal produkowane są w USA. Do Polski mogą trafić dzięki firmie Auto Żoliborz.
Nie zawsze magnesem przyciągającym uwagę są prezentacje nowych modeli samochodów. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się young- i oldtimery. A już na pewno te w postaci przekroju historii Forda Mustanga! Szkoda jednak, że w bardzo okrojonej wersji - zobacz naszą fotorelację z 10. Zlotu Mustangów w Warszawie.
Inspekcja Transportu Drogowego kojarzona jest z nadzorem pojazdów ciężarowych i kontrolą prędkości. Nam przede wszystkim z licznych działań prowadzonych przez portal jedz-bezpiecznie.pl. Na stoisku ITD przygotowano między innymi mini miasteczko ruchu drogowego i kącik edukacyjny dla najmłodszych. Nad wszystkim czuwa krokodylek Tirek.
Motorsport cieszy się niesłabnącą popularnością wśród kibiców na całym świecie. Przede wszystkim - na tle podrasowanych maszyn i ekstremalnych warunków jazdy - doceniane są ponadprzeciętne umiejętności kierowców czy pilotów. Nie wolno przy tym zapominać o bohaterach z trzeciego planu, którymi są mechanicy i konstruktorzy. Niestety, nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem, na ekspozycji pojazdów sportowych przypomina o tym porter Mariana Bublewicza (1950-1993).
The Girls On Track to ogólnoeuropejski program FIA na temat przeciwdziałania stereotypom i niskiemu uczestnictwu kobiet w sporcie motorowym. Akcja skierowana jest do młodych kobiet (13-18 lat), których zadaniem na etapie eliminacji był przejazd slalonu kartingowego. Do pierwszej edycji zgłosiły swój akces Belgia, Finlandia, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Słowacja i Szwecja. Zakończyły się już krajowe eliminacje, a trzy najlepsze zawodniczki zakwalifikują się na europejski finał w Le Mans (7-10 marca 2019). Nazwiska reprezentantek Polski ogłoszone zostaną w niedzielne południe właśnie na Warsaw Motor Show. Na to wydarzenie zaprasza Gosia Rdest, jedna z ambasadorek projektu.
Hmm, widząc pewną improwizację z lampami warsztatowymi Philips od razu nasunęło się skojarzenie bronią używaną w filmowej sadze o jasnej i ciemnej stronie mocy :) Idealnie w ten kontekst wpasował się Citroen 2CV, który świętuje właśnie 70-lecie rozpoczęcia produkcji. I tym optymistycznym - a jednak - akcentem kończę fotorelację z Warsaw Motor Show 2018!