WYDARZENIA
Targi | Fleet Market 2019
Nowe auta w rozmiarze XL
21-11-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Na jedenastej edycji branżowych targów Fleet Market naszą uwagę przyciągnęły przede wszystkim samochody dostawcze i zbudowane na ich bazie wersje osobowe. Wyróżniamy pięć modeli, które łączy możliwość wyboru hybrydowych lub elektrycznych jednostek napędowych.Targi Fleet Market pokazują ciekawy przekrój modeli samochodów, którymi producenci chcą zainteresować firmy. W tym zestawieniu może zaskoczyć tegoroczna obecność MINI Cooper SE, Tesli model 3, DS 7 Crossback E-Tense 4x4 czy Land Rovera Defender. Swoje premierowe odsłony miały także elektryki z PSA - Peugeot e-208 i Opel Corsa-e, nowe Renault ZOE, Hyundai IONIQ, Ford Explorer czy odświeżona Toyota C-HR. Wśród wystawców - co pewnie dziwi - zabrakło oferty Skody i Volkswagena.
My jednak tradycyjnie - koncentrujemy się na dużych autach i wybierany z tego grona najciekawszą piątkę.
W czerwcu Fiat zaprezentował Ducato MY 2020. Na jego pokład wprowadzono nowe elementy podnoszące bezpieczeństwo i asystujące kierowcy. To między innymi system autonomicznego hamowania awaryjnego, rozpoznawania znaków drogowych, asystent utrzymania pasa ruchu czy inteligentny układ przednich świateł.
W gamie jednostek napędowych wszystkie spełniają najnowszą normę Euro 6D. Do tego dziewięciostopniowa przekładnia automatyczna i EcoPack zawierający rozwiązania obniżające zużycie paliwa. Ofertę uzupełnia model zasilany metanem, a w przyszłym roku dołączy silnik elektryczny. W tym wariancie ładowność Ducato wyniesie niecałe dwie tony, zaś przestrzeń liczyć będzie od 10 do 17 m3.
Przed rokiem na targach Fleet Market, Ford zaprezentował hybrydową wersję Transit Custom Plug-in. Tym razem mogliśmy zobaczyć osobową wersję Tourneo Custom EcoBlue Hybrid (bez możliwości ładowania zewnętrznego). Znalazło się w niej osiem niezależnych siedzeń, połowę z nich przygotowano do montażu fotelików dziecięcych typu Isofix. Kolejny autem z tej serii będzie Custom Tourneo Custom Plug-In Hybrid.
Tak zwaną miękką hybrydę wyposażono w silnik wysokoprężny 2.0 EcoBlue i elektryczny o łącznej mocy 185 KM. Napęd, za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej, przenoszony jest na przednią oś. Według danych Forda średnie spalanie (w cyklu WLTP) wynosi 7,9 l/100 km.
Prezentacja na targach zbiegła się w czasie z przyznaniem Fordom Transit Custom Plug-in Hybrid i Tourneo Custom Plug-In Hybrid prestiżowego tytułu International Van of the Year 2020.
Marka MAN należy do Volkswagen AG, stąd też pomysł na wykorzystanie Craftera do stworzenia kolejnego modelu auta dostawczego. Tak powstał TGE (Trucknology Generation Express), który zadebiutował na rynku w 2017 roku. W ofercie znalazły się warianty furgon, kombi oraz platformy do zabudowy z pojedynczą lub podwójną kabiną. Paletę jednostek napędowych oparto na dwulitrowym silniku wysokoprężnym o mocach 102, 122, 140 lub 177 KM. Do tego napęd na przednią oś, tylny z pojedynczymi lub bliźniaczymi kołami lub 4x4. Teraz dołącza do nich elektryczny, o mocy 136 KM, zasięgu 173 kilometrów, z czasem ładowania 5:20 (7,2 kW) lub 0:45 (80 procent za pośrednictwem 40kW).
MAN na Fleet Market 2019 zaprezentował dwa takie modele, dla rozróżnienia oznaczone jako eTGE. Trzymiejscowy furgon o ładowności 950 kg (10,7 m3) i osobowy z dziewięcioma miejscami.
Renault Master z napędem elektrycznym oferowane jest od dwóch lat. W połowie bieżącego roku przeszedł face lifting. W ofercie furgon o trzech długościach i dwóch wysokościach nadwozia, ale wybór ograniczony jest do czterech wariantów. Przestrzeń ładunkowa od 8 do 13 m3. Do tego dwie platformy (średnia i długa) przygotowana do zabudowy.
Według procenta Master Z.E. ma pełnić rolę auta dostawczego "ostatniego kilometra". Stąd pod maską silnik elektryczny o mocy 57 kW (76 KM) i baterie nowej generacji zapewniające zasięg do 120 kilometrów. Ładowanie za pomocą WallBoxa (7,4 kW) zajmuje około 6 godzin.
Dzięki współpracy PSA z Toyotą powstała wspólna gama pojazdów użytkowych i dużych vanów. W japońskim koncernie to Proace, które w nowej odsłonie zadebiutowało na Fleet Market. Auto, z dopiskiem w nazwie City, oferowane będzie w dwóch wersjach - dostawczej oraz osobowej Verso. Będą też dwie odmiany długości - 4403 i 4753 mm. Odmiana towarowa pomieści od 3,3 do 4,4 m3 ładunku, zaś osobowa 5 lub 7 miejsc. W gamie jednostek napędowych zadebiutują silniki elektryczne. Początek sprzedaży w przyszłym roku.
W tym miejscu trzeba odnotować obecność pozostałych modeli, czyli Citroena Berlingo, Opla Zafirę Life i Peugeota Riffter.
POLECAMY
TESTY
Opel Combo Life E