WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 45/2019
09-11-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Toyota, Hyundai, Volkswagen i GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Korytarz życia, jazda na suwak oraz kontrole drogowe
Odmłodzona Toyota C-HR
Flota pojazdów elektrycznych w Krakowie
Wkład odlewni Volkswagen Poznań do ID.3
Problemy i inwestycje na A1, przebicie granicy czterech tysięcy
Korytarz życia, jazda na suwak oraz kontrole drogowe
PRZEPISY | We wtorek piątego listopada Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zmiany dotyczą wprowadzenia obowiązku tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak. Nowe przepisy zaczną obowiązywać po upływie 21 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Takowy wpis jeszcze nie został opublikowany.
Przypomnijmy - na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, kierujący pojazdem na lewym pasie będzie musiał zjechać maksymalnie do lewej krawędzi drogi, a na prawym do prawego.
W ten sposób pomiędzy nimi zostanie utworzony wolny pas dla służb ratowniczych. Analogiczna sytuacja obowiązywać będzie na drogach z trzema i więcej pasami. Korytarz życia zawsze tworzony będzie pomiędzy lewym i sąsiadującym z nim pasem. Na pozostałych kierujący również będą musieli zjechać do prawej krawędzi.
W jeździe na suwak obowiązywać będzie przejazd naprzemienny. Pierwszeństwo wjazdu będzie miał pojazd znajdujący się na zanikającym pasie, następnie ten jadący na wprost. Kolejny znów z zanikającego pasa i jadący na wprost.
Jeśli na drodze trzypasmowej dojdzie do sytuacji z zanikającym pasem po obu stronach, pierwszeństwo będzie miał pojazd znajdujący się na prawym, następnie na lewym, jako ostatni pojedzie ze środkowego pasa.
Zmiany w przepisach mają pomóc służbom ratunkowym w szybkim dotarciu na miejsce zdarzenia i upłynnić ruch w miejscach zwężenia drogi.
Od czwartku, 7 listopada, obowiązują też nowe przepisy w sprawie kontroli ruchu drogowego. Wyjątkiem jest paragraf dotyczący odczytu wskazań drogomierza pojazdu zatrzymanego do kontroli. Zacznie on obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2020.
Odmłodzona Toyota C-HR
PREMIERA TYGODNIA | Obecny od trzech lat na rynku crossover Toyota C-HR doczekał się pierwszej modernizacji. Objęła ona między innymi zmiany przedniego pasa oraz dodatnie nowych lamp LED. Pokładowy system multimedialny w każdej wersji wyposażenia auta będzie można zintegrować z zawartością smartfona (Apple CarPlay i Android Auto). Fakt przeprowadzenia tych zmian podkreśla limitowana wersja Premiere Edition. Na jej wyposażeniu znalazła się nawigacja oraz system audio JBL.
Gama jednostek napędowych zyskuje nowy układ Hybrid Dynamic Force z silnikiem benzynowym 2.0 VVT-i i łączną mocą 184 koni mechanicznych (ten sam co w ostatnio testowanej przez nas nowej Corolli).
Zapełnia się również lista fabrycznego wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo, w tym pakiet Toyota Safety Sense. Dołącza do niej system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall i układ wspomagający ruszanie na wzniesieniach HAC. Od drugiego w kolejności poziomu wyposażenia dodano system wykrywania przeszkód w trakcie wykonywania manewrów ICS. W kolejnych wersjach montowany jest układ wykrywania przeszkód z funkcją autonomicznego hamowania podczas wyjazdu tyłem z miejsca parkingowe RCTA oraz układ monitorujący martwe pola w lusterkach bocznych BSM.
Ceny podstawowych wersji Toyoty C-HR pozostają bez zmian. Najtańsza kosztuje 94 900 złotych. Japoński producent wprowadził upust w wysokości sześciu tysięcy na modele z napędem hybrydowym. Z nową jednostką otrzymamy tylko wersje wyposażenia Selection (133 900 zł) i limitowaną Premiere Edition (137 900 zł).
Flota pojazdów elektrycznych w Krakowie
ELEKTROMOBILNOŚĆ | Kraków to jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast w Polsce. Od wielu lat zmaga się przede wszystkim ze zjawiskiem smogu. W walce z nim podejmowane są różne działania, między innymi wprowadzono strefę czystego transportu.
Kolejnym krokiem jest wyposażenie spółek miejskich w pojazdy elektryczne. W przetargu, zorganizowanym przez Krakowski Holding Komunalny, wybrano Hyundaia Kona. 47 sztuk tego modelu, w bazowej wersji o zasięgu 289 kilometrów, udostępnionych będzie w formie długoterminowego wynajmu.
Pierwszą transzę pojazdów przekazano do użytku między innymi pracownikom Ekospalarni. Kolejne trafią do Urzędu Miasta Krakowa, Straży Miejskiej, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Transportu Publicznego, Zarządu Zieleni Miejskiej czy Fundacji Miejski Parki i Ogród Zoologiczny.
"Przekazuję w Państwa ręce kluczyki do 17 samochodów elektrycznych, którymi dzisiaj wyjedziecie na krakowskie ulice, i które będą pomagały w wypełnianiu waszych codziennych obowiązków. Do końca roku takich pojazdów będzie 47. Kraków jest pionierem walki ze smogiem. Mieszkańcy naszego miasta wymienili 45 000 pieców węglowych. Dbamy o flotę niskoemisyjną pojazdów komunikacji miejskiej, wszystkie jeżdżące po mieście autobusy spełniają co najmniej wysoką normę Euro 5. Zmiany w zakresie pojazdów osobowych zaczynamy od siebie, samochody zeroemisyjne sukcesywnie będą zastępować te spalinowe. Do końca roku 2024 będą stanowiły 30 procent floty Gminy Miejskiej Kraków"
- powiedział Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Wkład odlewni Volkswagen Poznań do ID.3
INWESTYCJE | Na początku listopada z taśm fabryki w Zwickau zjechał pierwszy seryjny egzemplarz Volkswagena ID.3. Dostosowanie tego zakładu do produkcji aut elektrycznych kosztowało ponad 1,2 mld euro, ale nie wszystkie elementy w nim powstają. Obudowa silnika odlewana jest przez Volkswagen Poznań, następnie trafia na montaż do Kassel.
Odlewnia w Poznaniu również przeszła modernizację, na którą wydano 40 milionów złotych. Powstała nowa hala o powierzchni ponad 1200 metrów kwadratowych, a cały proces został zautomatyzowany. Dotyczy to również obróbki gotowych elementów, chłodzenia linii jak i przygotowania obudów do wysyłki.
Nowa odlewnia, podobnie jak pozostałe zakłady należące do Volkswagen Poznań, w stuprocentach zasilane są energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Problemy i inwestycje na A1, przebicie granicy czterech tysięcy
POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o tymczasowym zamknięciu jednego z wiadunktów na ważnym węźle autostrad A1 i A2. Od wczoraj ruch w kierunku Katowic odbywa się nitką prowadzoną do Gdańska. Na zwężeniu A1 o długości 3 kilometrów (od wiadunktu DK14 do węzła Łódź Północ) obowiązują ograniczenia prędkości - odpowiednio do 60 i 80 km/h. Na dolnym poziomie, po którym biegnie autostrada A2 ruch odbywa się normalnie.
Jak się okazuje na zamkniętym wiadukcie A1 wykryto pęknięcia elementów konstrukcyjnych. Wyniki badań mają pokazać skalę uszkodzeń, co będzie podstawową do podjęcia odpowiednich badań. Nie wiadomo ile czasu to potrwa.
Wspomniana autostrada A1 zyska połącznie z drogą ekspresową S7. Zlecone przez GDDKiA analizy wykazały potrzebę wybudowania odcinka na wysokości węzła Nowe Marzy i Ostródą, który jednocześnie będzie przedłużeniem S5. Nie nastąpi to jednak szybko, bowiem dopiero prowadzone jest Studium Korytarzowe, a po wyborze jednego z przebiegów przeprowadzone będzie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe.
Docelowo S5 połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz, Grudziądz i Ostródę (część jest gotowa, pozostałe w budowie). W europejskiej sieci dróg będzie to trasa biegnąca od granicy z Czechami przez ViaBaltica do przejścia z Litwą.
Na innym odcinku autostrady A1 trwają prace wykończeniowe, pojawiły się jednak nowe kłopoty. Chodzi o obwodnicę Częstochowy, która z uwagi na problemy pierwszego wykonawcy ma duże opóźnienia. Co prawda sama budowa, prowadzona obecnie przez konsorcjum, którego liderem jest Strabag, jest niezagrożona to GDDKiA długo poszukiwała firm do oznakowania, montażu ogrodzenia i barier ochronnych.
Niedawno rozstrzygnięto przetarg na wykonawców, jednak pod koniec października wpłynęło jedno odwołanie. Teraz jego zasadność musi rozpatrzeć Krajowa Izba Odwoławcza.
Na koniec dobra informacja. Otwarta w tym tygodniu obwodnica Szczecinka (12 km) przebiła granicę czterech tysięcy kilometrów autostrad i dróg szybkiego ruchu w Polsce. Według informacji GDDKiA jest to dopiero półmetek docelowej siatki. W najbliższych 2-3 latach zyskamy kolejny tysiąc kilometrów.