POLSKIE DROGI

POLSKIE DROGI | Autostrady

Autostrady w Polsce

19-05-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA

GDDKiA podsumowała stan budowy, modernizacji i remontów polskich autostrad. Obecnie łączna ich sieć liczy blisko 1754 kilometry.

Polskie drogi - Autostrady w Polsce - udostępnione do ruchu, remonty, budowa, w planach do 2035 roku

Formalnie w Polsce mamy sześć autostrad. To A1, A2, A4, A6, A8 i A18. Nie wszystkie są jeszcze w docelowej długości, część z nich powstała jeszcze przed II wojną światową, a dla niektórych wykonywane są projekty poszerzenia. W planach powstaje też tzw. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej, na którą złoży się A50 i ekspresówka S50. Domknie ona docelową sieć 2100 km autostrad w Polsce.

Polskie drogi - Autostrady w Polsce - mapa planowanych inwestycji

Kliknij, aby powiększyć mapę

A1

Autostrada A1 (zwana Bursztynową) jest w naszym kraju jedyną trasą tego typu, która łączy północ (Trójmiasto) z południe (granica z Czechami w Gorzyczkach). Finalnie będzie liczyła 584 km. Ostatni jej fragment Piotrków Trybunalski - Kamieńsk (24,2 km) jeszcze jest w budowie. Dziś ruch odbywa się po jednej - nowej jezdni - w układzie po dwa pasy w każdą stronę. Zakończenie prac powinno nastąpić w tym roku. Jednocześnie planowane jest jej poszerzenie pomiędzy węzłami Włocławek Północ - Toruń Południe.

A2

Także w trakcie budowy jest A2 (Wolności), która biegnie z zachodu (przejście w Świecku) na wschód (granica w Kukurykach). Projektowana długość wynosi 620,6 km, z czego obecnie w eksploatacji jest 487,5 km (blisko 80 proc.).

Na różnym etapie budowy są trzy odcinki pomiędzy węzłami Kałuszyn i Siedlce Zachód. Jak zapowiada GDDKiA fragment ten powinien być gotowy w połowie 2024 roku. Na swoją kolej - wydanie decyzji o Zezwoleniu na rozpoczęcie inwestycji drogowej - czekają cztery odcinki od Siedlec do Białej Podlaskiej. Tu również koniec przewidziano za dwa lata.

Drogowcy pracują też nad projektem ostatniej części prowadzącej do przejścia granicznego w Kukurykach (32,3 km). Z kolei na części Łódź - Warszawa planowane jest poszerzenie autostrady o trzeci pas w każdą stronę (89 km).

A4

Ten sam przebieg zachód - wschód ma autostrada A4. Ukończono już jej budowę na całym odcinku liczącym 667 km, ale też to tu prowadzonych jest najwięcej prac modernizacyjnych. Do gruntownej przebudowy szykowany jest poniemiecki fragment pomiędzy Krzyżową i Wrocławiem (116 km). Brakuje na nim między innymi pasów awaryjnych.

Jednocześnie dobiega remont nawierzchni A4 pomiędzy Wrocławiem a Katowicami (150 km). Prace trwają na ostatnim z odcinków od granicy województw opolskiego i śląskiego do okolic Góry św. Anny. Poszerzany jest też o trzeci pas fragment drogi biegnącej wokół Krakowa (na różnych etapach są oba kierunki).

A6

Dobiega też gruntowna przebudowa krótkiej autostrady A6 (28,8 km). Powstała jeszcze przed II wojną światową i łączyła Berlin (obecnie niemiecka A11) ze Szczecinem. Jej nawierzchnia składa się ze zbrojonych płyt betonowych, obecnie od przejścia granicznego w Kołbaskowie prawie na całości jest asfalt. Ostanie prace trwają na węźle Szczecin Kijewo (skrzyżowanie z DK10), który ma być gotowy jeszcze przed wakacjami br.

A8

Jednak najkrótszą autostradą w Polsce jest A8 (22,7 km). Jej powstanie przyspieszyła organizacja mistrzostw w piłce nożnej Euro 2012. Zrezygnowano jednak z planowanego przebiegu i ograniczono się do utworzenia Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Na kolejnych odcinkach jej rolę przejęła ekspresówka S8.

A18

Inną poniemiecką autostradą jest A18, która dziś biegnie od przejścia granicznego w Olszynie do węzła Krzyżowa (76,8 km), gdzie łączy się z A4. W ostatniej dekadzie ubiegłego wieku przebudowano niewielki jej końcowy odcinek w obie strony. W 2006 roku wykonano nową jezdnię północną od granicy do węzła Golnice (71,5 km). Obecnie trwa przebudowa południowej jezdni. Inwestycja podzielona jest na cztery fragmenty, całość powinna być gotowa do połowy 2023 roku.

A50

Sieć autostrad w Polsce domknie A50, która będzie częścią planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Obecnie trwają przygotowania (przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego) pomiędzy A2 i S7. Pierwszy etap związany jest w budową Centralnego Portu Komunikacyjnego). Pierwsze umowy powinny zostać podpisane lada moment. Realizacja całej OAW (A50/S50 i S10) ma być zakończona do 2035 roku.