WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 8/2022

19-02-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ZDM Warszawa, Skoda, Ford, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Bezpieczniej na warszawskich ulicach?

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Warszawa nominowana do Urban Road Safety Award 2022

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Komisja Europejska nominowała Warszawę do tytułu Urban Road Safety Award 2022. W finałowej trójce znalazła się jeszcze Florencja (Włochy) i Retimno (greckie miasto leżące na Krecie). Zwycięzcę poznamy 28 marca.

W ostatnich latach nagroda ta dwukrotnie przypadła Hiszpanii. W 2020 roku miejscowości Pontevedra za ograniczenie wjazdu do centrum, a w 2021 roku Bilbao za wprowadzenie strefy Tempo 30.

Włodarze stolicy Polski odbierają tę nominację jako docenienie działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pieszych. Na przestrzeni pięciu lat Zarząd Dróg Miejskich przeanalizował lokalizację ponad czterech tysięcy przejść przez sygnalizacji świetlnej. Uwagę zwracano między innymi na widoczność pieszego, w tym jakość oświetlenia zebry czy przestrzegania przez kierowców ograniczenia prędkości.

Oceny przyznawane były w skali od 0 (najgorsza) do 5. Na ich podstawie podjęto już decyzje o zmianie profili jezdni, przebudowie układu na ronda, wydzielenia azylów czy montażu progów zwalniających, sygnalizacji świetlnej i nowych latarnii. Wprowadzono też rozwiązania uniemożliwiające parkowanie pojazdów przed przejściem.

Według wstępnych danych Komendy Stołecznej Policji w 2021 roku na terenie miasta doszło do 720 wypadków (o 79 więcej niż w 2020 roku). W ich następstwie 773 osób (w tym 214 pieszych) zostało poszkodowanych (+64), a 42 osoby (w tym 19 pieszych) poniosły śmierć (-2).

Do ponad 90 proc. tych zdarzeń przyczynili się kierowcy. Najczęściej z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu (21 proc.) lub pieszemu na przejściu (16 proc.).

Z kolei do 49 wypadków przyczynili się piesi, najczęściej poprzez nieostrożne wejście na jezdnię przed nadjeżdżający pojazd (37 proc.) lub na przejście przy czerwonym świetle (31 proc.).

Najniebezpieczniejsze miejsca w 2021 roku w Warszawie to Aleje Jerozolimskie (21 wypadków) i skrzyżowanie al. Armii Ludowej i Waryńskiego (7).


Czytaj także:


Nowa wersja Fabii z najmocniejszym silnikiem TSI

PREMIERA TYGODNIA | Skoda niemal pół roku po premierze IV generacji Fabii uzupełnia jej gamę o wariant Monte Carlo. To tradycyjne nawiązanie do sportowych sukcesów tej marki, między innymi w kultowym już rajdzie o tej samej nazwie.

Wymiary auta w tej wersji, dostępnego wyłącznie w nadwoziu hatchback, nie różnią się od dotychczas oferowanych. Na zewnątrz znakiem szczególnym są emblematy na przednich nadkolach, czarny dach i lusterka, czarne felgi ze stopów lekkich z nakładkami Aero o średnicy 16-cali, plastikowe nakładki pod zderzakami i progami oraz dyfuzor. Czerwony lakier Velvet wymaga dopłaty 1550 złotych.

Wyróżniki węwnątrz to przede wszystkim trójramienna kierownica sportowa obszyta perforowaną skórą, fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, elementy imitujące karbon, wstawki w kolorze czerwonym oraz nakładki na pedały. Do tej wersji przypisano pakiet Comfort obejmujący dwustrefową klimatyzację, reflektory bi-ksenonowe oraz kamerę cofania (3350 zł).

Jednak najważniejszą nowością jest silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 150 KM z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG. Pozostałe Fabie IV-generacji dostępne są wyłącznie z jednolitrową jednostką.

Monte Carlo jest czwartą i od teraz najwyższą wersją wyposażenia tego modelu. Skoda wyceniła tą konfigurację w przedziale od 75 100 zł (1.0 MPI 80 KM) do 92 900 zł. To o 10 tysięcy złotych więcej od topowego dotychczas poziomu Style.


Czytaj także:


Ford testuje identyfikację audio uczestników ruchu drogowego

Technika - kierowca Forda łatwiej zauważy pieszych, rowerzystów i inne pojazdy

TECHNIKA | Ford pracuje nad kolejnym nietypowym rozwiązaniem, które może poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Pokładowy system audio ma pomóc kierowcy w pełniejszej identyfikacji znajdujących się w pobliżu osób i pojazdów. Zamiast jednolitego, osobny dźwięk, np. kroków, przypisany został do pieszego, a dzwonka do rowerzysty. Dodatkowo jest on emitowany z faktycznej strony przemieszczania się.

System przeszedł już testy. Jak podają przedstawiciele Forda, jego działanie i skuteczność można ocenić na 70-74 procent. Uczestniczący w nich kierowcy wypowiadali się pozytywnie, wskazując, że na dźwięk pochodzący z danego głośnika mogli szybciej zareagować na potencjalne zagrożenie. Szczególnie w trakcie wykonywania manewru cofania, w tym wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego.

W kolejnym etapie prac inżynierowie chcą spotęgować te wrażenia, wykorzystując do tego system dźwięku przestrzennego.

Dzisiejsze dźwięki ostrzegawcze już informują kierowców, kiedy muszą zachować ostrożność i być czujnym. Nowa technologia może ich ostrzec zarówno o tym, czym dokładnie jest zagrożenie, jak i z którego kierunku się zbliża

- mówi Oliver Kirstein, inżynier oprogramowania SYNC i Enterprise Connectivity w Ford of Europe.


Czytaj także:


Pierwsze rozstrzygnięcia na planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Polskie drogi - poznaliśmy oferty na dokumentację dwóch odcinków Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, OAW A50/S50

POLSKIE DROGI | Zakończyły się przetargi na opracowanie dokumentacji pierwszych odcinków Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (po części planowanej jako autostrada A50 i ekspresówka S50). Ich zakres obejmuje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, czyli wskazanie wariantów przebiegu i przygotowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowych, które wskażą optymalny wybór.

W postępowaniu na fragment A50/S50 od DK92 (bez węzła) do S7 (z węzłem) wpłynęło dziewięć ofert. Najtańszą propozycję złożyła firma Trakt (12,4 mln zł) i jako jedyna zmieściła się w przeznaczonym przez GDDKiA budżecie (13 mln zł). Najdroższa przekroczyła go ponad dwa razy.

Z kolei na S50 od przyszłej ekspresówki S10 na Mazowszu (bez węzła) do DK92 (z węzłem) złożono osiem ofert. Najmniższą kwotę zaproponowała firma Transprojekt Warszawa (8,5 mln zł) i również była to jedyną, która zmieściła się w założonym budżecie (8,5 mln zł). Najdroższa przekroczyła go niemal o 2,5 razy.

Zgodnie z warunkami przetargu cena to przeważające (60 proc.) kryterium przy wyborze wykonawcy. Przy pozytywnej weryfikacji ofert i braku odwołań umowy powinny być podpisane w połowie tego roku. Na ich realizację wyznaczono 44 miesiące, przy czym do 29 miesięcy musi zostać złożony kompletny wniosek o wydanie decyzji środowiskowych. Przy tym założeniu wykonawcy powinni wywiązać się z umów przed wakacjami 2026 roku.


Czytaj także:


Działania na S10 i S19 oraz DK22

Polskie drogi - oferty na opracowanie przebiegu S10 od A1 do S7

POLSKIE DROGI | W mijającym tygodniu zakończono też przetargi dotyczące dwóch fragmentów przyszłej drogi ekspresowej S10 powiązanych z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Zwycięzcy będą mieli do opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i uzyskanie decyzji środowiskowych.

W postępowaniu dla odcinka od autostrady A1 (na wysokości Włocławka) do granicy województw kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego złożono osiem ofert. Najtańsza pochodzi od firmy IVIA (7,9 zł) i mieści się w przeznaczonym przez GDDKiA budżecie (12,6 mln zł). Dwa podmioty przekroczyły go niemal dwukrotnie.

Także osiem firm zainteresowanych jest odcinkiem S10 od granicy województw do przejścia w S50 i powiązania z S7. Tutaj najtańszą ofertę złożyło konsorcjum TPF i Databout (13,3 mln zł) mieszcząc się w zaplanowanym budżecie drogowców (25,8 mln zł). Propozycja jednej firm była niemal dwukrotnie wyższa.

Po pozytywnym zweryfikowaniu dokumentów i braku odwołań umowy ze zwycięzcami powinny zostać podpisane w połowie roku. Czas realizacji to 44 miesięce, w tym 29 na złożenie wniosków na wydanie decyzji środowiskowej. Prace te powinny być ukończone przed wakacjami 2026 roku.


Czytaj także:


Polskie drogi - rozpoczęcie budowy S19 Babica - Jawornik, województwo podkarpackie

Podpisanie umowy z wykonawcą jest równoznaczne z początkiem realizacji odcinka S19 Babica - Jawornik (woj. podkarpackie). Wykonawca, firma PUT Intercor (1,2 mld zł), ma 43 miesiące na zaprojektowanie i budowę 11,6 km tej ekspresówki.

Droga będzie miała przekrój dwujezdniowy po dwa pasy ruchu plus trzeci awaryjny. W jej ciągu powstanie węzeł Strzyżów/Czudec, Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (tylko kierunek Rzeszów) oraz siedem estakad i sześć wiaduktów.

S19 jest częścią międzynarodowego szlaku via Carpatia. Docelowo połączy on północ z południem Europy. Na terenie Polski będzie liczył 700 kilometrów.


Czytaj także:


Polskie drogi - podpisanie umowy na rozbudowę DK22 i obwodnicę miejscowości Jegłownik, woj. warmińsko-mazurskie

GDDKiA podpisała też umowę z firmą Europrojekt Gdańsk (5,6 mln zł) na wykonanie dokumentacji rozbudowy drogi krajowej nr 22 Fiszewo - Elbląg (woj. warmińsko-mazurskie). Inwestycję podzielono na dwa odcinki (5 i 3,5 km), bo obejmuje także przygotowanie STEŚ i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla nowej obwodnicy Jegłownika. Na tej podstawie zostanie ustalony jej przebieg, a następnie ogłoszony przetarg w systemie Projektuj i buduj.

Całość oddawana będzie etapami - rozbudowa tego fragmentu DK22 powinna zakończyć się do 2026 roku, a obwodnicy dwa lata później.


Czytaj także: