WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 48/2021

27-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: e-TOLL/archiwum, Suzuki, screen Senat, IVOTY, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



e-TOLL obowiązkowy na A2 i A4 dla wszystkich pojazdów

Polskie drogi - nowy formy opłat za przejazdy A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica dla pojazdów do 3,5 tony, e-TOLL, e-bilet

POLSKIE DROGI | Od środy 1 grudnia 2021 roku zmienia się sposób poboru opłat na "państwowych" odcinkach autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica) dla kierujących motocyklami i pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Od tego dnia kończy się pobranie na wjeździe papierowego biletu, zaś przy wyjeździe nie będzie manualnej płatności na bramce. Opłata będzie musiała zostać uiszczona jednym z trzech nowych sposobów - poprzez zakup e-biletu autostradowego lub aplikację e-TOLL lub urządzenie pokładowe OBU/ZSL.

Wybór formy biletu elektronicznego wiąże się z zaplanowaniem podróży w zainstalowanej wcześniej aplikacji e-TOLL PL BILET (do pobrania bezpłatnie w Google Play i App Store). Należy w niej podać dane pojazdu oraz trasę wraz z datą i przybliżoną godziną wjazdu, a następnie dokonać przedpłaty. Jeśli zmienią się plany, niewykorzystany e-bilet będzie można zwrócić, jest on ważny przez 48 godziny od zakupu.

W przyszłości - póki co są to tylko zapowiedzi - zakup e-biletu będzie możliwy także poprzez stronę www, jak i w formie tradycyjnej na wybranych stacjach paliw.

Druga forma opiera się na rejestracji w systemie e-TOLL (co wymaga między innymi poświadczenia profilem zaufanym) i także pobraniu aplikacji (smartfon czy tablet pełnią rolę urządzenia pokładowego OBU). W tym przypadku przejazd oparty jest na geolokalizacji, a opłata pobierana automatycznie z naszego konta w systemie (przedpłaconego lub z odroczoną płatnością).

Ostatnia forma wiąże się z nabyciem i instalacją urządzenia pokładowego na podobnej zasadzie, jak dotychczasowe (już nieaktywne) viaAUTO.

Należy pamiętać, że kara za przejazd bez wniesienia opłaty wynosi 500 złotych. Tyle samo grozi za zasłanianie tablic rejestracyjnych.

Elektroniczny system poboru opłat, zwany powszechnie e-TOLL, ma upłynnić ruch na autostradach. Zarządca tych autostrad - GDDKiA - informuje jednak, że bramki nie zostaną zdemontowane z dnia na dzień, zaś dotychczasowe place wymagają zmiany oznakowania poziomego i pionowego. Stąd apel o zachowanie szczególnej ostrożności, zaś prowadzone prace mogą spowodować utrudnienia dla ruchu.


Nowe Suzuki S-Cross bez SX4

PREMIERA TYGODNIA | W połowie pierwszej dekady XXI wieku w gamie Suzuki zadebiutował miejski crossover SX4. W kolejnej odsłonie jego nazwę rozszerzono o słowo S-Cross, a auto awansowało segment wyżej. W 2020 roku w ramach faceliftingu przebudowano paletę jednostek napędowych dodając do niej miękką hybrydę. Suzuki zaprezentowało właśnie III generację tego modelu, obcinając w jej nazwie oznaczenie SX4.

Wymiary nowego S-Crossa pozostały bez zmian - długość 4300 mm, rozstaw osi 2600 mm, szerokość 1785 mm i wysokość 1580 mm. Podobnie, jak i przestrzeni bagażowej mogącej pomieścić 430 litrów.

Przód auta wyróżnia nowa osłona chłodnicy i zderzak oraz światła do jazdy dziennej i przeciwmgłowe, jak też reflektory główne zbudowane na diodach LED. Podobnie jest z tyłu. Zaokrąglenia nadkoli zmieniono na linie proste. Na kołach tylko 17-calowe obręcze z oponami 215/55.

Wewnątrz pierwszą rzucającą się zmianą jest środkowa część kokpitu. Ekran dotykowy (przekątna 9 cali) przestawiono na górę, a pod przeniesiono kratki nawiewu powietrza.

Na liście wyposażenia znalazły się cztery poziomy: Comfort, Premium, Elegance i Elegance Sun. Wszystkie mają bogaty zestaw elementów podnoszących bezpieczeństwo i wsparcia kierowcy. W tym kamerę cofania, którą w dwóch najwyższych wersjach zastąpił układ obrazu 360 stopni. Poza bazową w pozostałych montowany jest asystent monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych i system wykrywania ruchu poprzecznego podczas manewru cofania.

Standardem jest siedem poduszek powietrznych, w tym kolanowa dla kierowcy. Zabrakło centralnej, pomiędzy fotelami.

Wersja Comfort dostępna jest tylko z napędem na przednią oś i 6-biegową skrzynią manualną. W pozostałych alternatywą jest układ AllGrip i przekładnia automatyczna. W nowym S-Cross pozostawiono układ miękkiej hybrydy z tym samym silnikiem benzynowym 1.4 Boosterjet (K14D) o mocy 129 KM.

Trzecią generację Suzuki S-Cross wyceniono w Polsce w przedziale 97 500 - 136 500 złotych.


Senackie poprawki do projektu zaostrzenia kar i ochrony poszkodowanych w wypadkach drogowych

Przepisy - Senat za podwyższeniem kar dla kierowców i lepszej ochronie osób poszkodowanych w wypadkach drogowych

PRZEPISY | Pod koniec października posłowie poparli rządowy projekt kolejnej nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Zmiany dotyczą podwyższenia kar za łamanie przepisów, w tym wysokości mandatów. Za tymi propozycjami opowiedzieli się teraz senatorowie, wprowadzając jednocześnie 17 poprawek.

Najważniejsze z nich dotyczą kwot grzywny za przekraczanie prędkości. Do +30 km/h będą widełki 400 - 800 zł, powyżej nie mniej niż 800 zł. W przypadku recydywy mandat wyniesie co najmniej 3 tys. zł.

Zatwierdzono też ważne poprawki dotyczące ochrony poszkodowanych lub rodziny ofiar, za którymi opowiadał się senator Krzysztof Kwiatkowski. To wprowadzenie ryczałtu tysiąca złotych przy wnoszeniu "pozwów o odszkodowanie za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia, o zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę oraz o rentę".

Kolejną jest zwolnienie "od podatku dochodowego od osób fizycznych odsetek od odszkodowania i zadośćuczynienia otrzymanego na podstawie wyroku lub ugody sądowej oraz odsetek od odszkodowania w postaci renty".

Uchylono też zapis w ustawie o ubezpieczeniach, który pozwalał wstrzymać wypłatę świadczenia do zakończenia postępowania karnego lub cywilnego. Jak argumentowano w praktyce trwają one nawet po kilkanaście lat, teraz z tytułu ubezpieczenia OC sprawcy będzie to do 30 dni od daty zgłoszenia wypadku.

W głosowaniu nad przyjęciem ustawy z poprawkami udział wzięło 99 przedstawicieli Senatu. Za było 99, przeciw 3 (Robert Dowhan z KO, Andrzej Kobiak z KO i Józef Zając z PiS), głos wstrzymany 1 (Jan Maria Jackowski z PiS). W głosowaniu nie brała udziału Barbara Borys-Damięcka z KO. W piątek 26 listopada projekt wraz z poprawkami został skierowany do Komisji Infrastruktury.


Citan i Kangoo z najważniejszym tytułem w Europie

Wydarzenia - europejski wybór Van of The Year i Pick-up 2022

WYDARZENIA | W tym roku odbyła się 30. edycja plebiscytu International Van of the Year Award 2022. O tytuł ten rywalizowało siedmiu producentów wliczając grupę Stellantis. Z jej rozbiciem było ich więcej, podobnie jak i modeli aut dostawczych, które w obrębie jednego właściciela duplikują się kolejne.

Pełna lista (kolejność alfabetyczna) zawierała: Maxus E-Deliver 9/E-Deliver 3, Mercedes Citan, Piaggio Porter NP6, Renault Kangoo/Kangoo Express, Stellantis Citroen eBerlingo, Peugeot ePartner, Opel Combo-e i Citroen eJumper/eRelay, Peugeot eBoxer, Opel Movano-e oraz Fiat Ducato/eDucato, Toyota Proace City Electric/Proace Electric i Volkswagen Caddy.

Głosami 31 jurorów - dziennikarzy motoryzacyjnych z całej Europy, Polskę reprezentuje Aleksander Gluś - zwycięzców jest dwóch. To bliźniacze konstrukcje Mercedes Citan i Renault Kangoo.

Dla obu marek to czwarty tytuł - Mercedes Sprinter 1995, Vito 1996 i 2008 oraz Renault Master 1998, Trafic 2002 i Kangoo Z.E. 2012.

Od 2009 roku to samo jury głosuje w plebiscycie International Pick-up Award. W obecnej edycji tytuł ten zdobyła Toyota Hilix.


Obwodnice Bierunia i Niemodlina, przebudowa fragmentu DK94

Polskie drogi - pozytywna kontrola przetargu na S1 Bieruń - Oświęcim

POLSKIE DROGI | Pozytywnym wynikiem zakończyła się kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dotycząca wyników przetargu na projekt i budowę S1 Bieruń (z węzłem i obwodnicą miasta) - Oświęcim (woj. małopolskie). Tym samym potwierdzono, że zwycięzcą została firma Strabag (212 mln zł). Umowa powinna być podpisana jeszcze w tym miesiącu.

Inwestycja zakłada budowę odcinka S1 (2,9 km), drogi głównej (2 km) i łącznika pomiędzy węzłem i układem ulicznym Bierunia (2 km). Planowane termin zakończenia to grudzień 2024.

Polskie drogi - obwodnica Niemodlina DK46

Drogowcy oddali do użytku obwodnicę Niemodlina (woj. opolskie) w ciągu DK46. Blisko 12-kilometrowy odcinek ma zmienny przekrój - jednojezdniowy z pasami w układzie 2+1 (5 km) i dwujezdniowy po pasy ruchu w każdą stronę. W jej ramach powstał także most nad rzeką Ścinawa Niemodlińska i 18 obiektów inżynierskich.

Obwodnica jest częścią DK46 łączącą autostradę A4 z Nysą, na której obwodnicy dochodzi jeszcze DK41.

Polskie drogi - umowa na DK94 Zederman - Jerzmanowice

GDDKiA podpisała umowę na projekt i rozbudowę DK94 Zederman - Jerzmanowice (woj. małopolskie). Na odcinku 8 km powstanie dodatkowa jezdnia oraz drogi dojazdowe i jedno skrzyżowanie, a kolejnych pięć zostanie przebudowanych. Zaplanowano też chodnik, zatoki autobusowe i przejście podziemne oraz infrastrukturę kanalizacyjną i melioracyjną.

Wykonawcą tych robót jest firma Eurovia Polska (92 mln zł). Termin zakończenia wypada w 2025.