Z RYNKU
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce | 2024
Te marki i modele samochodów osobowych najczęściej kupowaliśmy w 2024 roku
13.01.2025 | oprac. redakcja | foto:
Od lat liderem sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce pozostaje Toyota. W 2024 roku rekordowe wzrosty zainteresowania odnotowała chińska marka MG i jej model HS.
W 2024 roku sprzedano na polskim rynku 551 568 nowych samochodów osobowych. Tym samym w porównaniu do poprzedniego odnotowano wzrost o 16 procent, ale to wciąż mniej niż w rekordowym 2019 roku.
Tym razem za ten wynik odpowiadają klienci indywidualni +34 proc. (łącznie 175 136 egz.). W 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów na firmy (Regon) wzrosła o 9,3 proc. (376 432 egz.).
Toyota wciąż na pierwszy miejscu, rekordowy wzrost MG
Wśród marek bezsprzecznym liderem pozostaje Toyota. Wolumen sprzedaży przekroczył sto tysięcy egzemplarzy co daje niemal 19 proc. udział w rynku wszystkich marek. Na drugim miejscu pozostaje Skoda (60 136 egz./10,9 proc.), zaś z trzeciego Kię strącił Volkswagen (38 404 egz./7 proc.).
W TOP 20 marek to właśnie Kia zaliczyła największy spadek popularności (-7,6 proc.). Z kolei najwięcej zyskał, znajdujący się na 19. miejscu, Nissan (+41,4 proc.). W tym gronie nie ma żadnego chińskiego producenta samochodów osobowych.
Niezależnie kto kupuje, liderem pozostaje Toyota
Nieco inaczej wygląda sytuacja w podziale na klientów. Statystyczny Kowalski najczęściej wybierał modele Toyoty (35 120 egz.), Skody (16 732 egz.) i Kii (16 524 egz.).
Tutaj największy spadek zaliczyła Mazda (-9 proc.), a rekordowy wzrost sprzedaży w Polsce odnotowuje chińska marka MG (+32 991 proc.) Taki wyniki to efekt zakupu 3971 samochodów w 2024 roku, w porównaniu do 12 egzemplarzy w 2023 roku (oficjalny debiut miał miejsce 30 listopada).
W przypadku zakupu samochodu osobowego przez podmioty gospodarcze (w tym jednoosobowe firmy) na podium znajdują się: Toyota (68 714 egz.), Skoda (43 404 egz.) i Volkswagen (25 166 egz.).
W TOP 20 największy spadek odnotowała Kia (-22 proc.), zaś wzrost Nissan (44 proc.). W tym gronie nie ma żadnej chińskiej marki samochodów osobowych.
Toyota Corolla wciąż na czele sprzedaży
W podziale sprzedaży na modele liderem także pozostaje Toyota Corolla (29 487 egz.). Drugie utrzymała Skoda Octavia (19 268 egz.), zaś na trzecie awansowała Toyota Yaris Cross (15 608 egz.). Generalnie ta japońska marka ma w TOP 20 aż pięć modeli.
W tym zestawieniu niewielki spadek odnotowała jedynie Skoda Fabia (-0,5 proc.), a wzrost sprzedaży Ford Focus (+134 proc.). Nie znajdziemy w nim żadnej chińskiej marki.
Kowalscy postawiali na MG HS, firmy na Forda Focus
Wśród klientów indywidualnych niesłabnącą popularnością cieszy się Toyota Yaris Cross (8950 egz.) i Kia Sportage (8001 egz.). O jedną pozycję, na trzecie miejsce, awansowała Toyota C-HR (6892 egz.).
W tym gronie żadnej model nie zakończył 2024 roku na minusie. Za to największy przyrost zainteresowania miał MG HS (+42 516 proc.). Jego wolumen sprzedaży wyniósł 2557 egz., dla porównania w 2023 roku było to zaledwie 6 sztuk (co dało wówczas 265. miejsce).
Firmy niezmiennie wybierały Toyotę Corolla (25 172 egz.), Skodę Octavia (16 141 egz.) oraz Toyotę Yaris (9046 egz.). Spadło przy tym zainteresowanie Kią Ceed (-30 proc.), a wzrosło Fordem Focus (+145 proc.). W TOP 20 nie zmieścił się żaden model samochodu osobowego z Chin.