POLSKIE DROGI
Aktualności | S10
Co z odcinkiem S10 na obwodnicy Torunia?
24-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA
Wciąż nie ma kompletu umów na projekt i budowę S10 Bydgoszcz - Toruń. Według aktualnych planów fragment ten powinien powstać do 2026 roku.
W przyszłości S10 połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Dziś istnieją jej niewielkie odcinki w województwie zachodniopomorskim i wielkopolskim. W realizacji jest około 50 kilometrów pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem (woj. kujawsko-pomorskie).
Fragment ten podzielono na cztery części:
Bydgoszcz Południe - Bydgoszcz Emilianowo (14,3 km);
Bydgoszcz Emilianowo - Solec (8,6 km);
Solec - Toruń Zachód (21,1 km);
Toruń Zachód - Toruń Południe (11,9 km).
Na trzech pierwszych w maju i we wrześniu tego roku podpisano umowy na projekt i budowę. Dla ostatniego odcinka wybrano właśnie najkorzystniejszą ofertę.
Opóźnienia na S10 w województwie kujawsko-pomorskim
Jest to jednak kolejne podejście, co też oznacza opóźnienie względem pierwotnego harmonogramu. A ten i tak już - po pozyskaniu środków finansowych z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych - złapał poślizg na całej długości Bydgoszcz - Toruń. Powodem były odwołania do wydanej Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (luty 2020). Sprawa ta przeciągnęła się aż do czerwca 2021 roku. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska potrzymał zaproponowany przebieg drogi jednocześnie nakazując wprowadzić do projektu nowe elementy, jak dodatkowe przejścia dla zwierząt.
Odwołania składano też do rozstrzygnięć przetargów na poszczególne odcinki, co też kończyło się unieważnieniem wyników. Ten na projekt i budowę pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Południe ogłoszono w maju 2021. Pod koniec stycznia 2022 roku wybrano najkorzystniejszą ofertę, którą złożyło konsorcjum firm NDI i SP Sine Midas Stroy (301 mln zł). Jednak w maju wykonawca uchylił się od podpisania umowy. Kolejna propozycja, konsorcjum Rubau Polska i Poltores (340 mln zł), została odrzucona z powodu błędów formalnych.
Do trzech razy sztuka? Wybór wykonawcy S10 Toruń Zachód - Południe
Trzecią najkorzystniejszą ofertę - na siedem startujących podmiotów - złożyła firma Polauqua (341 mln zł). I to z nią, przy braku odwołań i pozytywnym przebiegu dalszej procedury kontrolnej, ma zostać podpisana umowa. Przy poprzednim wykonawcy proces ten zajął miesiąc czasu.
Stanowiący południową obwodnicę miasta odcinek S10 Toruń Zachód - Toruń Południe (węzeł z autostradą A1) częściowo już istnieje. Jedną jezdnię oddano do ruchu w 2006 roku pozostawiając rezerwę pod drugą nitkę. Jej powstanie uwzględniają istniejące już obiekty inżynieryjne. Teraz dojdą dwa węzły - Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice.
Kiedy powstanie odcinek S10 Bydgoszcz - Toruń?
S10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem będzie miała przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus awaryjny. Zachowana zostanie rezerwa pod poszerzenie o trzeci. Oddanie 50-kilometrowego odcinka do ruchu zaplanowano na 2026.