POLSKIE DROGI

Aktualności | S74

Droga ekspresowa S74 nabiera kształtów

30.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA

Ministerstwo Infrastruktury ogłasza trzy przetargi na projekt i budowę kolejnych odcinków S74. W sumie to 70 kilometrów tej drogi, co niemal skompletuje jej przebieg w województwie świętokrzyskim.

POLSKIE DROGI | przetargi na projekt i budowę trzech odcinków S74 w województwie świętokrzyskim

Planowana droga ekspresowa S74 połączy przede wszystkim województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Dziś gotowy jest tylko niewielki fragment Kielce - Cedzyna (7 km). Na wydanie Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oczekuje wykonawca odcinka Przełom/Mniów - Kielce Zachód (14 km). Zgodnie z przyjętym harmonogramem powinien zostać oddany do ruchu w połowie 2025 roku.

W styczniu 2023 roku GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę fragmentu S74 przechodzącego przez miasto pomiędzy węzłami z S7 i Kielce (5 km). Drogą tą pojedziemy za trzy lata. Wkrótce rozpoczną się roboty na obwodnicy Opatowa (7 km) z łącznikiem na DK9 (5 km), która ma być gotowa na początku 2025 roku.

Z kolei na wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) czeka odcinek Opatów - Nisko (około 73 km). Określi ona ostateczny przebieg tej drogi. Preferowany przebieg (wariant społeczny) to:

  • Województwo Świętokrzyskie: Miasto i Gmina Opatów, Gmina Lipnik, Gmina Obrazów, Gmina Samborzec;

  • Województwo Podkarpackie (7 gmin): Miasto Tarnobrzeg, Gmina Gorzyce, Miasto Stalowa Wola, Gmina Zaleszany, Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Pysznica, Gmina i Miasto Nisko.

S74 w województwie świętokrzyskim

Wszystkie trzy nowe przetargi uzupełnią przebieg S74 w województwie świętokrzyskim. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem podpisanie umów nastąpi w II połowie tego roku. Wykonawcy będą mieli od tego dnia 39 miesięcy na wywiązanie się z kontraktów. Co oznacza zakończenie tych inwestycji w 2027 roku. Wówczas, łącznie z odcinkiem Przełom/Mniów - Cedzyna, będzie to 110 kilometrów S74 o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę.

Nowe przetargi dotyczą zaprojektowania i wybudowania odcinków:

  • granica województw łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom/Mniów (27,5 km) z węzłami Ruda Maleniecka, Radoszyce i Smyków i Miejscami Obsługi Podróżnych Koliszowy, Jacentów i Lisie Jamy;

  • Cedzyna - Łagów (30 km) z węzłami Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów oraz pary MOP Górno;

  • Łagów - Jałowęsy - początek obwodnicy Opatowa (18,3 km) z węzłem Baćkowice i parą MOP Oziębłów.