WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 11/2022

12-03-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Rankomat, Mazda, MFiPR, F1, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Drożej za AC, ale podwyżki polis dopiero przed nami

Ubezpieczenia - zmiany cen za polisy komunikacyjne OC i AC

UBEZPIECZENIA | Eksperci z porównywarki ubezpieczeń Rankomat przeanalizowali zmiany cen autocasco (AC) na przestrzeni lat 2020 i 2021. W tym okresie średnia w skali całego kraju wzrosła ze 1283 zł do 1447 zł, co daje +12,8 proc. Najwięcej płacili właściciele aut do pięciu lat (+11,4 proc.), ale już w przedziale 11-15 lat nastąpiła niewielka obniżka cen polisy (-0,3 proc.).

Wyliczono też te zmiany w odniesieniu do marek samochodów. W tym zestawieniu liderem została Toyota (1401 zł/+15,8 proc.). Na podium znalazł się jeszcze Peugeot (1361 zł/+15,3 proc.) i Opel (1270 zł/+15,2 proc.).

W podziale na województwa pierwszą trójkę za rok 2021 tworzą: warmińsko-mazurskie (średnia 1415 zł oznacza podwyżkę o 15 proc.), kujawsko-pomorskie (1447 zł/+14,5 proc.) i lubelskie (1427 zł/14,2 proc.). Najmniej zmiany odczuli kierowcy w województwie pomorskim (1556 zł/9,6 proc.).

Ale już w rozbiciu na miasta drożej płacili mieszkańcy Kielc (1442 zł/+15,8 proc.), Bydgoszczy (1559 zł/14,2 proc.) i Rzeszowa (1370 zł/+13,7 proc.). Co ciekawe w Warszawie podwyżka była o połowę niższa (1643 zł/+8 proc.), a jeszcze mniej zanotowano we Wrocławiu (1722 zł/+5,6 proc.).

Przedstawiciele firmy Rankomat podkreślają, że w ubiegłym roku nie nastąpiły znaczące podwyżki cen OC. Będzie to jednak nieuniknione w tym roku i to nie tylko z uwagi na rekordową inflację. Wpływ na wysokość polis będzie miał także dostęp ubezpieczycieli do historii wykroczeń, punktów karnych i mandatów.


Czytaj także:


Pierwsza w Europie Mazda plug-in

PREMIERA TYGODNIA | Mazda wkroczyła w świat elektromobilności modelem MX-30. Po nim przyszedł czas na tzw. miękkie hybrydy w postaci "dwójki". Kolejnym posunięciem jest wprowadzenie do europejskiej oferty CX-60. To hybryda PHEV, czyli ładowana z zewnętrznego gniazdka.

Nowy model Mazdy zaliczany jest do segmentu D. SUV ten ma 4745 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2870 mm. Szerokość bez lusterek to 1949 mm, a wysokość na 18-calowych felgach 1680 mm. Wnętrze przeznaczono dla pięciu osób, zaś przestrzeń bagażowa pomieści 570 litrów (maks. 1726 l).

Hybryda plug-in CX-60 oferowana jest w czterech wersjach wyposażenia - Prime-Line, Exlusive-Line, Homura i Takumi. We wszystkich znalazł się pakiet ośmiu poduszek powietrznych - w tym chroniącej nogi kierowcy i centralnej pomiędzy przednimi fotelami. Ponadto standardem jest szereg elementów podnoszących bezpieczeństwo, jak system utrzymujący auto na wybranym pasie ruchu, funkcja rozpoznawania znaków drogowych czy asystent martwego pola w lusterkach bocznych.

W pakiecie Drive Assistance (niedostępnym w bazowej wersji Prime) znajdują się między innymi matrycowe reflektory LED, system monitorowania ruchu poprzecznego przed pojazdem, asystent wyjazdu tyłem oraz adaptacyjny tempomat (dopłata 7900 złotych).

Napęd Mazdy CX-60 stanowi silnik benzynowy e-SkyActiv o pojemności dwóch i pół litra z ośmiostopniową przekładnią automatyczną. Osiąga on moc 191 koni mechanicznych, zaś elektryczny 136 KM. Łącznie to 327 KM przy 500 Nm. Napęd przenoszony jest stale na obie osie. Przyspieszenie do "setki" zajmuje 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h.

Bateria tej hybrydy ma 17,8 kWh pojemności i pozwala na przejechanie w trybie EV do 63 kilometrów. Auto wyposażono w dwufazową ładowarkę pokładową 7,2 kW i dwa kable - do sieci 230V i z końcówką typu 2. Ładowanie baterii zajmuje do czterech godzin.

Mazda CX-60 plug-in trafiła już do sprzedaży w polskich salonach. Wyceniono ją w przedziale 229 900 - 258 900 złotych. Na przyszły rok japoński producent zapowiada wersję w trzecim rzędem siedzeń.


Czytaj także:


Sto milionów złotych na poprawę bezpieczeństwa w gminach

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Bezpieczny pieszy – doposażenie przejść dla pieszych i doposażenie szkół w zakresie edukacji komunikacyjnej

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej dofinansuje brd kwotą 100 mln złotych. O środki z tej puli mogą ubiegać się samorządy lokalne w całej Polsce.

Będzie je można przeznaczyć na doposażenie przejść dla pieszych, w tym wyznaczania i oznakowania, przebudowy istniejącej infrastruktury oraz montaż progów i barier czy wyświetlaczy prędkości. Drugim zakresem jest organizacja zajęć edukacyjnych dla dzieci ze szkół podstawowych. Tu dofinansowanie może objąć między innymi kompleksowe miasteczko ruchu drogowego czy symulatory jazdy na rowerze.

Co ważne ministerstwo pokrywa tylko 85 proc. wydatków kwalifikowanych. Limit na jeden projekt wynosi 457,5 tys. złotych. Wnioski - w formie aplikacji konkursowej - przyjmowane będą przez Centrum Unijnych Projektów w okresie od 31 marca do 30 kwietnia 2022 roku. Rozliczenie dofinansowania musi nastąpić maksymalnie do 31 grudnia 2023.

Przede wszystkim z myślą o niechronionych uczestnikach ruchu otwieramy możliwość realizacji kolejnych ważnych projektów w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego. To piesi i rowerzyści są najbardziej narażeni na niebezpieczeństwo w wypadkach samochodowych

- podkreślił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.


Czytaj także:


Na progu sezonu F1 2022

Sport - sezon F1 2022, Rosja wykluczona

SPORT | W nadchodzącym tygodniu rozpocznie się tegoroczny sezon wyścigów Formuły 1. Pierwsza z dwudziestu dwóch rund to Grand Prix Bahrajnu (18-20 marca). W związku z atakiem Rosji na Ukrainę z kalendarza 2022 organizatorzy wykreślili wrześniowe zawody w Soczi. Z kolei zespół Haas rozwiązał umowę ze sponsorem Uralkali i wykluczył ze swojego składu kierowcę Nikitę Mazepina.

Na liście startowej tegorocznego sezonu znalazło się dziesięć zespołów, w tym Alfa Romeo F1 Team Orlen, w którym kierowcą rezerwowym pozostaje Robert Kubica.

Kalendarz Grand Prix F1 2022:

  • 18-20 marca - Bahrajn,

  • 25-27 marca - Arabia Saudyjska,

  • 8-10 kwietnia - Australia,

  • 22-24 kwietnia - Włochy,

  • 6-8 maja - USA,

  • 20-22 maja - Hiszpania,

  • 27-29 maja - Monako,

  • 10-12 czerwca - Azerbejdżan,

  • 17-17 czerwca - Kanada,

  • 1-3 lipca - Wielka Brytania,

  • 8-10 lipca - Austria,

  • 22-24 lipca - Francja,

  • 29-31 lipca - Węgry,

  • 26-28 sierpnia - Belgia,

  • 2-4 września - Holandia,

  • 9-11 września - Włochy,

  • 30 września - 2 października - Singapur,

  • 7-9 października - Japonia,

  • 21-23 października - USA,

  • 29-30 października - Meksyk,

  • 11-13 listopada - Brazylia,

  • 18-20 listopada - Zjednoczone Emiraty Arabskie.

W sezonie 2021 triumfował Max Verstappen z Red Bull Racing Honda, a wśród konstruktorów Mercedes.


Czytaj także:


Dokończenie A1 na obwodnicy Częstochowy, prace na S3 i S74

Polskie drogi - przetarg na dokończenie autostradowej obwodnicy Częstochowy A1, woj. śląskie

POLSKIE DROGI | W przetargu na dokończenie prac na autostradowej obwodnicy Częstochowy (A1) złożono cztery oferty. Najtańsza pochodzi od firmy Strabag (86,9 mln zł) i mieści się znacznie poniżej założonego przez GDDKiA budżetu (110 mln zł).

Zakres postępowania obejmuje między innymi roboty wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Jasna Góra i Północ, wybudowanie dróg serwisowych oraz przebudowę skrzyżowania DK46 w Blachowni. Inwestycja ta związana jest z wyrzuceniem w 2019 roku nierzetelnych wykonawców - firm Salini i Todini.

Zwycięzca przetargu, przy braku odwołań pozostałych oferentów i pozytywnej kontroli złożonych dokumentów, będzie miał 12 miesięcy na realizację umowy (z wyłączeniem okresu zimowego od 15 grudnia do 15 marca).


Czytaj także:


Polskie drogi - zapewnienie finansowania budowy S3 Świnoujście - Troszyn, woj. zachodniopomorskie

Europejski Bank Inwestycyjny udzielił 250 mln euro kredytu na dokończenie ekspresówki S3 Świnoujście - Troszyn. To 33 kilometrów drogi, która ma być gotowa do 2024 roku. Inwestycja podzielona jest na dwa odcinki, ich granica przebiega mniej więcej w połowie długości na węźle Dargobądz.

Tym samym zakończony będzie cały odcinek biegnący do Szczecina. Obecnie trwa na nim rozbudowa węzła Szczecin Kijewo na skrzyżowaniu części wspólnej S3 i A6 z DK10.


Czytaj także:


Polskie drogi - podpisanie umowy na S74 Przełom - Kiece Zachód, woj. świętokrzystkie

GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę S74 Przełom/Mniów - Kielce Zachód. Jej stroną jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia (537,7 mln zł). Od teraz wywiązanie się z niej potrwa do 36 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych na etapie budowy). Planowo oddanie drogi do użytku powinno nastąpić w II połowie 2025 roku.

Odcinek ten będzie miał 16,4 km długości o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Powstaną między innymi dwa węzły - Mniów i Bugaj oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Przełom.


Czytaj także: