POLSKIE DROGI
Aktualności | A1 oraz S5, S6, S7, S17 i S61
Drogowcy otwierają świąteczne prezenty dla zmotoryzowanych
23-12-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA
Ostatnie dni przed świętami Bożego Narodzenia przyniosły otwarcie kilku odcinków dróg szybkiego ruchu. To między innymi autostrada A1 oraz ekspresówki S5, S6, S7, S17 i S61.
Po trzy pasy na autostradzie A1
Blisko 30 kilometrów ekspresówki S5
Szybszy dojazd S6 na wybrzeże
S7 Napierki - Płońsk z prędkością 120 km/h
Początek S17 na węźle Warszawa Wschód
2/3 długości S61 w pełnym przekroju
Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce liczy blisko 4900 kilometrów. W realizacji jest 90 zadań obejmujących niemal 1200 kilometrów. Część z nich właśnie zakończono i udostępniono do ruchu.
Po trzy pasy na autostradzie A1
Zgodnie z zapowiedzią zakończono usuwanie barier i zwężeń na ostatnim fragmencie A1 pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski - Kamieńsk w kierunku Gdańska. Tym samym otwarto tę autostradę na odcinku Łódź - Częstochowa (81 km).
Do dyspozycji na całej długości są dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Jednak do czasu wykonania wszystkich prac wokół głównej drogi obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Docelowa - 140 km/h - zostanie wprowadzona wiosną 2023 roku.
Blisko 30 kilometrów ekspresówki S5
Zasadnicze prace zakończono również w głównym ciągu S5 pomiędzy węzłami Świecie Południe i Bydgoszcz Północ. To 22,4 kilometry nowej drogi o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Właśnie wprowadzono na niej docelową prędkość 120 km/h. Tym samym wybudowano już 128 km S5 w województwie kujawsko-pomorskim.
Obecnie jej koniec wypada na węźle Nowe Marzy na autostradzie A1. W planach jest przedłużenie jej do ekspresówki S7. Od października 2022 roku prowadzone są prace nad Studium Techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, na które przeznaczono 30 miesięcy. Na tej podstawie zostanie wybrany docelowy, z trzech proponowanych, przebiegów o długości około 90 kilometrów.
Niemniej część tego odcinka jest już gotowa! To zaledwie pięć kilometrów Ornowo - Wirwajdy z nowym węzłem Ostróda Zachód. Od mijającego tygodnia do dyspozycji są dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Powstały też cztery wiadukty i dwa przejścia dla dużych zwierząt.
Szybszy dojazd S6 na wybrzeże
Coraz dłuższa ekspresówka S6 w województwie pomorskim. Po otwarciu odcinka Bożepole Wielkie - Strzebielino przyszedł czas na połączenie z Trójmiastem (Gdynia Wielki Kack). W sumie to 42 km nowej drogi w większości o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Wyjątkiem jest fragment Chwaszczyno - Gdynia z poszerzeniem o trzeci pas. Dzięki temu, jak wylicza GDDKiA, przejazd dotychczasową trasą skrócił się z 75 do 25 minut.
W ciągu tej ekspresówki powstało pięć węzłów Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa zespolone Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack. Na początku 2023 roku udostępniona zostanie para Miejsc Obsługi Podróżnych Kamień.
S7 Napierki - Płońsk z prędkością 120 km/h
Zakończyły się utrudnienia, podobne do tych na autostradzie A1, na ekspresówce S7 Napierki - Płońsk. Drogowcy uprzątnęli właśnie ostatnie bariery i zwężenia, co pozwala na przejazd ponad 70 kilometrów z maksymalną prędkością 120 km/h. Na otwarcie w styczniu czekają jeszcze Miejsce Obsługi Podróżnych.
Początek S17 na węźle Warszawa Wschód
Z poślizgiem otwarto początkowy fragment S17 Warszawa Wschód - Lubelska. To jednocześnie część obwodnicy stolicy Polski, na którą składa się jeszcze S2 i S8. Niestety do jej domknięcia jeszcze daleko, wciąż nie ma rozstrzygnięcia co dalszego przebiegu.
Z oddaną inwestycją na S17 wiąże się również przebudowa skrzyżowania z DK92 (dawna krajowa „dwójka”). Poza rondem na poziomie 0, powstał pod nim tunel upłynniający ruch w i z kierunku Mińska Mazowieckiego.
Nowym utrudnieniem jest chwilowe zamknięcie zjazdu z A2 (od strony Siedlec) na S17 (w stronę Lublina). Wytyczane są tu obecnie dwa pasy ruchu, a objazd prowadzi przez wspomniane rondo na węźle Warszawa Wschód. Będzie to także tymczasowe rozwiązanie, na organizację docelowego układu (z separacją kierunków ruchu) z powodów formalnych (jeden ofert) unieważniono przetarg.
Otwarcie S17 w kierunku węzła Lubelska nie oznacza zakończenia tej inwestycji. Nadal nie ma pełnego przekroju i możliwości zjechania górą na węźle S17 w stronę Warszawy. Powinno to nastąpić wiosną 2023 roku, do tego czasu obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h.
2/3 długości S61 w pełnym przekroju
S61 będzie częścią międzynarodowego szlaku komunikacyjnego via Baltica. Początek tej ekspresówki wyznaczono na węźle Ostrów Mazowiecka (S8), a koniec na przejściu granicznym z Litwą w Budzisku. To właśnie prowadzący do niego fragment z Suwałk oddano właśnie do użytku.
Łącznie to 24 kilometry nowej drogi o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ich ciągu funkcjonują dwa węzły Suwałki Północ i Szypliszki, a także pary Miejsc Obsługi Podróżnych Żubryn Wschód i Zachód oraz Budzisko Wschód i Zachód.
Tym samym mamy gotowe odcinki S61 Śniadowo - Łomża Południe, Kolno - Guty i Kalinowo - Budzisko. W przyszłym roku na otwarcie czeka:
Ełk Południe - Kalinowo (23 km),
Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km),
węzeł Łomża Zachód, z gotowym już połączeniem z węzłem Łomża Południe (7 km).
Do wykonania pozostanie odcinek Łomża Zachód - Kolno (13 km), który na zasadzie przejezdności ma zostać udostępniony w 2024 roku. Zakończenie całej inwestycji, o łącznej długości 220 km, nastąpi w połowie 2025.