POLSKIE DROGI
Aktualności | A1 i S6, S10, S11, S17 oraz S19
Raporty z budowy autostrad i ekspresówek
03-12-2022 | tekst: Maciej Kalisz | rys. GDDKiA
Z informacji o rozwoju sieci dróg najbardziej cieszą te, które dotyczą udostępnienia ich do ruchu. Tak się właśnie stało z ostatnim fragmentem autostrady A1, ale jest też sporo informacji o postępach na budowach ekspresówek.
Autostrada A1 przejezdna na całej długości
Nieformalnie zakończyła się budowa autostrady A1. Do użytku oddano ostatni jej fragment - jezdnię w stronę Katowic pomiędzy km 358+600 a km 365+000. Do dyspozycji mamy trzy pasy ruchu, jednak wciąż trwają tu prace wykończeniowe. Stąd też ograniczenie prędkości na odcinku Bełchatów - Kamieńsk (24 km) do 100 km/h.
Ma to wpływ na tymczasową organizację ruchu na sąsiedniej jezdni - kierunek Łódź. Drogowcy bowiem muszą zdemontować dotychczasowe separatory i bariery oraz nanieść właściwe oznakowanie. Prace te potrwają przez najbliższy miesiąc, na ten czas wprowadzono ograniczenie prędkości do 70 km/h. Po nich limit zostanie podniesiony tylko do 100 km/h.
To z kolei wiąże się z kontynuowaniem robót wzdłuż całego odcinka. W ich zakres wchodzi zarówno montaż ekranów i ogrodzenia, jak też dokończenie budowy dróg serwisowych oraz Obwodu Utrzymania Autostrady w Kamieńsku.
Pierwotnie całość miała być gotowa we wrześniu 2022 roku. Zgodnie z podpisanym właśnie aneksem wydłużono go do 23 kwietnia 2023 roku. Powodem jest między innymi zwłoka w wydaniu decyzji wojewody łódzkiego o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po odbiorze kontraktu zostanie wprowadzona docelowa prędkość 140 km/h.
S6 - Zachodnia Obwodnica Szczecina
GDDKiA podpisała umowę na opracowanie projektu budowlanego Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) o łącznej długości blisko 49 kilometrów. Powstanie ona w ciągu drogi ekspresowej nr 6 na odcinku Kołbaskowo (węzeł Szczecin Zachód) - Goleniów (węzeł Północ). Realizację podzielono na dwa fragmenty, dla których punktem stycznym będzie węzeł Police.
Projekt dla pierwszego - w czasie 13 miesięcy - opracuje konsorcjum TPF i Databout (15 mln zł), zaś drugiego - 15 miesięcy - firma Voessing Polska (40 mln zł). W droższym uwzględniony jest tunel pod Odrą o długości 5 km. Do zadań obu wykonawców należy też pozyskanie decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Coraz bliżej realizacji kolejnych kilometrów S10
Dwie ważne wiadomości z budowy S10. Dla odcinka Wyrzysk - Bydgoszcz (40 km) wydano właśnie Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Oznacza to zatwierdzenie wyboru przebiegu określonego w wariancie 7. Pozwoli to na dokończenie dokumentacji i ogłoszenie przetargu na projekt i budowę.
W planach cztery węzły (Sadki, Nakło, Śleszyn i Kruszyn) oraz dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych. Inwestycja ta powinna być gotowa w 2028 roku.
Natomiast po unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę S10 Toruń Zachód - Toruń Południe (11,8 km) wskazano kolejnego wykonawcę. Jest nim konsorcjum Rubau Polska i Poltores (340 mln zł). Pozostali uczestnicy przetargu mogą jeszcze złożyć do tego odwołanie. Również i w tym przypadku oddanie do ruchu zaplanowano na 2026 rok.
Startuje budowa S11 Bobolice - Szczecinek
Pod koniec listopada Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla S11 Bobolice - Szczecinek (24,3 km). Oznacza to formalne rozpoczęcie robót budowlanych.
Do wykonania dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz węzły Wierzchowo (ze zlokalizowaną w pobliżu parą Miejsc Obsługi Podróżnych) i Szczecinek Północ. Koniec zaplanowano na 2026. W przyszłym roku zostanie oddany do ruchu fragment S11 Koszalin - Bobolice.
Plac budowy na S17 od Zamościa do granicy Polski
GDDKiA podpisała dwie umowy na projekt i budowę S17 w województwie lubelskim. To odcinki Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ (18,5 km) z węzłem Tarnawatka, parą MOP Krynice i Obwodem Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz Tomaszów Lubelski Południe - obwodnica Hrebennego (17,5 km).
Oba fragmenty będą miały przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu z trzecim awaryjnym. W październiku podpisano umowę na projekt i wykonanie S17 Zamość Wschód - Południe (12,5 km). Realizację tych trzech kontraktów zaplanowano do 2025 roku. Jeszcze w tym roku powinna zostać ukończona rozbudowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego (10 km).
Uwaga na kolejne utrudnienia związane z transportem tarczy na S19
Z budową odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica wiąże się spektakularny transport maszyny TBM. Jest ona niezbędna do wydrążenia dwunawowego tunelu o długości ponad dwóch kilometrów. Rozłożone elementy, ze względu na rozmiary oraz wagę, przybywają z Hiszpanii do Polski etapami. Najpierw drogą morską do Szczecina, następnie barkami po Odrze do Opola, a stąd konwojem drogowym… przez Warszawę do Rzeszowa.
Pierwsza partia dotarła już na miejsce. Druga - tą samą trasą - wyruszył właśnie w nocy z 2 na 3 grudnia. Drogowcy apelują o uwagę oraz śledzenie komunikatów drogowych o czasowych utrudnieniach w ruchu. Trzecia i ostatnia dostawa została zaplanowana na styczeń 2023. Będą to już mniejsze i lżejsze elementy, stąd transport zajmie tylko dwa dni.