ELEKTROMOBILNOŚĆ

Infrastruktura ładowania | DK9 Ostrowiec Świętokrzyski

Elektryzujące odkrycie w Ostrowcu Świętokrzyskim

14.05.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Krajowa „dziewiątka” jest dziwną drogą. Z jednej strony jej niski numer świadczy o ważności w sieci polskiej infrastruktury, z drugiej zachowany przekrój jednej jezdni o marginalizacji. Trudno więc spodziewać się w jej ciągu ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Elektromobilność – nowa stacja ładowania GreenWay w Ostrowcu Świętokrzyskim

Droga krajowa numer 9 łączy Radom z Rzeszowem. To zaledwie 190 kilometrów, które bez trudu można pokonać samochodem z napędem elektrycznym. A jeśli nasza trasa jest dłuższa to i tak na rogatkach obu tych miast mamy stacje ładowania. Awaryjnie po drodze można zjechać chociażby do Starachowic, Tarnobrzega czy ostatecznie Niska.

Oczywiście można mieć większe wymagania od decydentów rozwoju infrastruktury. Bo chociażby leżący mniej więcej w połowie drogi krajowej nr 9 Ostrowiec Świętokrzyski (pomimo obwodnicy i tak jedziemy niemal przez centrum) otrzymał jesienią 2023 roku nagrodę w konkursie „Eco-Miasto” w kategorii „Zrównoważona mobilność”. Jej uzupełnieniem było Renault Megane E-Tech, czyli model z napędem elektrycznym. Można więc zadać pytanie jak samorządowcy rozwiązali kwestie ładowania. Albo jakie są plany względem ogólnodostępnych punktów na terenie miasta?

Z odpowiedzią przyszła… nawigacja Google na pokładzie testowanego właśnie Volvo EX30. Na mapie obecnych po drodze ładowarek pojawiła się stacja GreenWay przy alei 3 Maja 17 w Ostrowcu Świętokrzyskim. Korzystając z okazji stała się ona punktem pośrednim na naszej trasie z Rzeszowa do Radomia.

Elektromobilność – nawigacja Google nie zawsze ma aktualne dane

Od września 2022 roku trwa przebudowa mostu nad rzeką Kamienna w Ostrowcu Świętokrzyskim. Obiekt ten byłby najkrótszym połączeniem DK9 z ładowarką GreenWay. Zamiast tego trzeba korzystać z sąsiednich przepraw i objazdów oraz nawigacji Google. A ta wytyczyła trasę przez remontowaną od podstaw ulicę. Cóż, to kolejny dowód, że kierowca nie powinien na niej całkowicie polegać i brać takie niespodzianki pod uwagę.

Elektromobilność – ładowanie Volvo EX30 na nowej stacji GreenWay w Ostrowcu Świętokrzyskim

Nowa ładowarka GreenWay zlokalizowana jest na tyłach Galerii Łysica. To dobra wiadomość, bo dostępna jest przez całą dobę. Jedna stacja o łącznej mocy 140 kW dysponuje dwoma stanowiskami wyposażonymi w kable z końcówkami CCS. Dodatkowo można podłączyć do niej swój przewód typu 2 (z reguły korzystają z niego właściciele hybryd plug-in).

Do ładowania Volvo EX30 skorzystaliśmy z karty flotowej GreenWay. Inne formy płatności to aplikacja lub karta płatnicza - po autoryzacji następuje blokada środków na koncie w wysokości 100 złotych. To również maksymalna płatność za jedną sesję. Jeśli chcemy dalej ładować samochód trzeba rozpocząć kolejną.

Nasze Volvo EX30 podłączyliśmy symbolicznie na niecałe pięć minut. W tym czasie pobraliśmy 4,6 kWh z mocą 65 kW.