SALON SAMOCHODOWY

Premiera tygodnia | Kia XCeed fl

Hitowy crossover Kii po kuracji odmładzającej

24-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Kia

Niedawno testowaliśmy trzecią generację Kii Ceed po faceliftingu. Teraz koreańska marka „odświeżyła” XCeed, czyli wariant w nadwoziu crossovera, który zyskuje sportową odmianę GT-Line.

Salon samochodowy - Kia XCeed fl - przód auta w nowej wersji GT-Line

Kia Ceed to auto z segmentu C, które zadebiutowało w 2006 roku. Dwanaście lat później zaprezentowano III-generację wzbogacając gamę crossoverem. Powstał on wyłącznie z myślą o rynku europejskim, a trafność tego pomysłu potwierdzają wyniki sprzedaży 120 tysięcy egzemplarzy. Na dziś XCeed zajmuje 15. miejsce w Polsce i jest trzecim pod względem popularności modelem Kii.

Facelifting przyniósł nowe reflektory LED zintegrowane ze światłami przeciwmgłowymi oraz zmienioną osłonę chłodnicy i kształt zderzaka. Z tyłu mamy nowy dyfuzor z czarną osłoną podwozia, końcówki układu wydechowego i światła - także z diodami LED. Do kolorów nadwozia dodano Lemon Splash, Celadon Spirit Green i Yuca Steel Gray.

Salon samochodowy - Kia XCeed fl - kokpit auta po faceliftingu

Wewnątrz wyróżnimy zmiany odnoszące się do systemów bezpieczeństwa. Działanie aktywnego tempomatu rozszerzono o dane z nawigacji i możliwość automatycznego dostosowania prędkości do odczytów wskazań ze znaków drogowych. Chwilowe zwolnienie następuje też na czas pokonania zakrętu. Z kolei do funkcji monitorowania martwego pola w lusterkach dodano aktywny system unikania kolizji podczas zmiany pasa ruchu.

Zestaw zegarów został przeniesiony na cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala. Interfejs pokładowy zapewnia możliwość połączenia z kalendarzem prowadzonym w systemie Apple lub koncie Google. Technologia bluetooth pozwala teraz na jednoczesne podłączenie dwóch urządzeń, w tym Android Auto i Apple CarPlay.

Wersja GT-Line wyróżnia się sportowymi akcentami. Pod zderzakiem pojawił się duży wlot powietrza, a z tyłu dyfuzor polakierowano na kolor nadwozia, zaś światła LED przypominają plaster miodu. W środku spłaszczone koło kierownicy, czarna podsufitka, pokryta perforowaną skórą gałka zmiany biegów i sportowe fotele. Pod maską pracuje silnik benzynowy 1.6 T-GDi o mocy 204 KM połączony z dwusprzęgłową skrzynią o siedmiu przełożeniach. Sprint do setki zajmuje 7,5 sekundy.

Salon samochodowy - Kia XCeed fl - dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna

Pozostałe jednostki benzynowe to trzycylindrowy 1.0 120 KM i czterocylindrowy 1.5 160 KM. Wśród diesli jest 1.6 136 KM w układzie miękkiej hybrydy z akumulatorem o napięciu 48 V. Do niego może być wybrana zautomatyzowana skrzynia iMT. Z kolei plug-in bazuje na silniku benzynowym 1.6 i elektrycznym czerpiącym energię z baterii o pojemności 8,9 kWh. Powstały w ten sposób napęd na obie osie generuje 141 KM, w trybie EV można przejechać do 60 kilometrów.

Salon samochodowy - Kia XCeed fl - tył auta w hybrydzie plug-in

Odświeżona Kia XCeed dostępna będzie w sprzedaży po wakacjach. Produkcja, jak do tej pory, w Żylinie na Słowacji.