Z RYNKU

Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce | 2022

Toyota niepodzielnie rządzi portfelami polskich kierowców

05-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Toyota i archiwum

Polski rynek nowych samochodów zanotował kolejny spadek sprzedaży. Niekwestionowanym liderem pozostaje Toyota, ale wśród marek i modeli konkurencja zalicza znaczne skoki.

Z rynku - Toyota jako marka i Corolla jako model liderami sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce

W pierwszym półroczu 2022 roku sprzedano w Polsce 212 405 nowych samochodów osobowych. Oznacza to 12,3 proc. spadek wobec analogicznego okresu 2021.

Co trzecie auto (63 039 szt.) to zakup indywidualny. I tu nastąpił minimalny, bo tylko o 121 szt. (-0,2 proc.) spadek. W przypadku firm (zakup na regon) sprzedaż wyniosła 149 366 szt. To z kolei mniej o 29 597 szt. (-16,5 proc.).

Nie wszystkie marki są na minusie

Liderem pozostaje Toyota, która przy sprzedaży 37 934 szt. (strata o 6,6 proc.) ma niemal 18 proc. rynku. Druga Skoda zanotowała niemal dwukrotnie mniejsze zainteresowanie 18 339 szt. (-35,9 proc.) nowych samochodów, co przekłada się na 8,6 proc. Na trzecim uplasowała się Kia z 18 121 szt. (+14,8 proc.), tj. 8,5 proc.

Na plusie jeszcze piąty Hyundai (+16,8 proc.) i siódmy Mercedes (+6,9 proc.).

Co dwudziesty nowy samochód to Toyota Corolla

Wśród modeli na najwyższym stopniu podium nadal jest Toyota Corolla. Sprzedaż 10 896 szt. (5,1 proc. w całym rynku nowych samochodów) to jednak spadek o -11,7 proc.

Bez zmian - wobec I półrocza 2021 - także na drugim. Zajmuje je Toyota Yaris z liczbą 6220 szt. (2,9 proc.). Ale tu też notowany jest spadek aż o -34,6 proc. Na trzecie, o sześć pozycji, awansowała Kia Sportage - 6196 szt. (2,9 proc.), co też dało wzrost o +47,4 proc.

Kolejne dwa miejsca także należą do Toyoty: RAV4 (6163 szt., 2,9 proc. rynku i +7,1 proc. wzrostu sprzedaży, ale i spadek o dwie pozycje) oraz C-HR (5543 szt., 2,6 proc., 7,1 proc., -3).

TOP 10 zamykają: Hyundai Tucson (5404 szt., 2,5 proc., +6,7 proc., +1), Hyundai i30 (4962 szt., 2,3 proc., +1,5 proc., +5)., Dacia Duster (4636 szt., 2,2 proc., -32,4 proc., -4), Kia Ceed (4217 szt., 2 proc., +23,1 proc., +5) i Volkswagen T-Roc (4064 szt., 1,9 proc., +3,3 proc., +1).

Natomiast w TOP 20 wyróżnia się debiutująca na rynku Toyota Yaris Cross (od razu 12. miejsce), rosnąca o blisko 73 proc. sprzedaż Dacii Sandero (14. miejsce) oraz skok o 30 pozycji Forda Kuga (17. miejsce).

Jakie samochody kupuje Kowalski?

Co piąty nowy samochód kupowany przez klientów indywidualnych pochodził z salonów Toyoty (12 097 szt.). Kolejne najpopularniejsze marki to Kia (7689 szt.) i Dacia (5376 szt.).

Wśród modeli na pierwszym miejscu jest Kia Sportage (2736 szt.). Na drugim jest Dacia Duster (2642 szt.), a na trzecim Toyota Yaris (2628 szt.).

Zakup nowego auta na regon

Wśród firm, do których zaliczamy także jednoosobowe działalności, również rządzi Toyota (25 837 szt.). Drugą pozycję broni Skoda (13 181 szt.), a trzecią Volkswagen (10 952 szt.).

Niemal połowa sprzedaży Toyoty to Corolla (9374 szt.) i RAV4 (3948 szt.). Pomiędzy nimi jest Hyundai i30 (4142 szt.).

Diesel w dół, elektryk w górę

W gamie jednostek napędowych prym nadal wiodą silniki benzynowe. Sprzedaż aut z nimi wyniosła 102,5 tys., co daje niemal połowę ogółu. Ale też notują spadek zainteresowania - do I półrocza 2021 - o 21,2 proc.

Jeszcze więcej, bo o -30,9 proc., tracą silniki wysokoprężne. Ich udział w rynku to już niecałe 11 proc., przy sprzedaży 23 tys. nowych samochodów. Ale takie trendy to też wynik obecnych regulacji i ograniczaniu dostępności nowych aut spalinowych.

Z rynku - w Polsce rośnie sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym

Wzrost, o 10,3 proc., zaliczają pojazdy o napędzie alternatywnym. Największą w tym zasługę mają elektryki (4807 szt.), których sprzedaż niemal się podwoiła. Drugim segmentem jest hybryda typu HEV (zdolna do pokonania niewielkich odcinków na prądzie). Tu nastąpił wzrost o 22,4 proc., na co zapracowało 35 127 takich pojazdów.

Nieco większą sprzedaż osiągnęły miękkie hybrydy, ale wynik 35 509 szt. oznacza spadek do ubiegłorocznego okresu o -4 proc. Nieco lepiej od wspomnianych wyżej elektryków radzą sobie hybrydy plug-in (4964 szt.), co też jest wzrostem o 11,4 proc.

Z danych pozyskanych z CEPIK wynika, że od stycznia do końca czerwca 2022 roku nie sprzedano żadnego auta zasilanego CNG. Popularny niegdyś LPG to zaledwie 6,4 tys. (3 proc. rynku, +4,5 proc. wzrostu). Uwagę zwracają też auta napędzane wodorem - 41 sztuk to spadek o 24,1 proc. i zerowe znaczenie w statystyce.