Z RYNKU

Sprzedaż samochodów osobowych z napędem hybrydowym w Polsce | I półrocze 2023

Najczęściej wybieramy hybrydy japońskich marek

26.07.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Toyota i Lexus

W podziale sprzedaży nowych samochodów osobowych na hybrydy miękkie i plug-in liderami polskiego rynku jest Toyota i Lexus. Proporcje pomiędzy tymi dwoma rodzajami napędu są jednak znaczne i wynoszą 13 do 1.

Z RYNKU | Sprzedaż nowych samochodów osobowych z napędem hybrydowym w Polsce, pierwsza połowa 2023

Raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego uwzględnia cztery kategorie samochodów osobowych z napędem nisko- lub zero emisyjnym. Przede wszystkim to pojazdy elektryczne i wodorowe. Dwie kolejne to hybrydy - te ładowane z gniazdka (plug-in, jak i zasilane jednostką spalinową) i miękkie (w określonych warunkach silnik elektryczny pełni rolę pomocniczego).

W Polsce najpopularniejszą z tych kategorii jest ostatnia. Stoi za tym zarówno szeroka oferta producentów, jak też i relatywnie niższa cena oraz względy praktyczne. Od stycznia do końca czerwca 2023 roku sprzedaż tych hybryd osiągnęła 86 739 sztuk. Oznacza to, w porównaniu do analogicznego okresu 2022, wzrost popularności o +20 proc. Hybrydy typu plug-in znajdują się w tym gronie na 3. miejscu. Ich sprzedaż osiągnęła 6688 sztuk. I tu warto podkreślić, że miały one większy, bo o +27 proc., wzrost.

Toyota bezsprzecznym liderem rynku miękkich hybryd

Wśród producentów hybryd bez możliwości zewnętrznego ładowania niekwestionowanym liderem jest Toyota. W I półroczu 2023 roku sprzedaż takich samochodów wyniosła 30 277 szt. Oznacza to aż 35 proc. udział w polskim rynku. Dla porównania będące na 2. miejscu Audi sprzedało 8631 sztuk, co stanowi 10 proc. ogółu. Na 3. pozycji znajduje się BMW z wynikiem 6332 szt. (7 proc.).

Z RYNKU | Toyota Yaris Cross najpopularniejszą miękką hybrydą w Polsce, pierwsza połowa 2023

W sumie marki znajdujące się w TOP 10 sprzedały 72 819 hybryd, co stanowi aż 84 proc. całego rynku. Według danych PZPM za styczeń-czerwiec 2023 roku zestawienie wygląda następująco:

1. Toyota - 30 277 szt. (34,9 proc.)

2. Audi - 8631 szt. (10 proc.)

3. BMW - 6232 szt. (7,2 proc.)

4. Volvo - 5234 szt. (6 proc.)

5. Kia - 4906 szt. (5,7 proc.)

6. Hyundai - 4188 szt. (4,8 proc.)

7. Lexus - 3756 szt. (4,3 proc.)

8. Suzuki - 3555 szt. (4,1 proc.)

9. Mercedes - 3311 szt. (3,8 proc.)

10. Nissan - 2729 szt. (3,1 proc.)

W podziale na modele wszystkie miejsca na podium zajmuje Toyota. Na najwyższym stopniu znalazł się Yaris Cross (sprzedaż 6456 szt., udział w rynku 7,4 proc.). Na drugim miejscu jest Corolla (5835 szt., 6,7 proc.), zaś na trzecim Yaris (5360 szt., 6,2 proc.).

W tym przypadku modele z TOP 10 mają tylko 46,2 proc. całego rynku (40 060 szt.). W zestawieniu za I półrocze 2023 roku znalazły się:

1. Toyota Yaris Cross - 6456 szt. (7,4 proc.)

2. Toyota Corolla - 5835 szt. (6,7 proc.)

3. Toyota Yaris - 5360 szt. (6,2 proc.)

4. Toyota C-HR - 5014 szt. (5,8 proc.)

5. Kia Sportage - 3789 szt. (4,4 proc.)

6. Toyota RAV4 - 3306 szt. (3,8 proc.)

7. Toyota Corolla Cross - 2772 szt. (3,2 proc.)

8. Volvo XC60 - 2700 szt. (3,1 proc.)

9. Hyundai Tucson - 2528 szt. (2,9 proc.)

10. Skoda Octavia - 2300 szt. (2,7 proc.)

Lexus i NX na czele sprzedaży hybryd plug-in

Wśród marek oferujących hybrydy typu plug-in (ładowane z gniazdka lub silnikiem spalinowym) na pierwszym miejscu znalazł się Lexus (należy do Toyoty). Sprzedaż na poziomie 1004 szt. oznacza 15 proc. udział w polskich rynku, a w porównaniu do I półrocza 2022 roku wzrost aż o +569,3 procent! Na drugim jest Volvo (766 szt., 11,5 proc.), a na trzecim niewiele ustępuje Mercedes (746 szt., 11,2 proc.).

Z RYNKU | Lexux NX najpopularniejszą hybrydą plug-in w Polsce, pierwsza połowa 2023

Marki z TOP 10 odpowiadają za sprzedaż 5282 szt., co daje aż 79 proc. ogółu:

1. Lexus - 1004 szt. (15,0 proc.)

2. Volvo - 766 szt. (11,5 proc.)

3. Mercedes - 746 szt. (11,2 proc.)

4. Kia - 638 szt. (9,5 proc.)

5. BMW - 621 szt. (9,3 proc.)

6. Mazda - 507 szt. (7,6 proc.)

7. Audi - 301 szt. (4,5 proc.)

8. Porsche - 273 szt. (4,1 proc.)

9. Jeep - 219 szt. (3,3 proc.)

10. Skoda - 207 szt. (3,1 proc.)

Za sukcesem Lexusa stoi model NX, czyli bliźniak Toyoty RAV4. Sprzedaż 770 szt. dała +413,3 proc. wzrost, co stanowi 11,5 proc. ogółu. Na podium znalazła się też Mazda CX-60 (507 szt., 7,6 proc.) i Volvo XC60 (462 szt., 6,9 proc.).

W przypadku modeli hybrydowych typu plug-in TOP 10 stanowi 47,8 proc. ogółu (sprzedaż 3197 szt.):

1. Lexus NX - 770 szt. (11,5 proc.)

2. Mazda CX-60 - 507 szt. (7,6 proc.)

3. Volvo XC60 - 462 szt. (6,9 proc.)

4. Mercedes GLC - 296 szt. (4,4 proc.)

5. Lexus RX - 234 szt. (3,5 proc.)

6. Kia Sportage - 225 szt. (3,4 proc.)

7. Kia Ceed - 198 szt. (3 proc.)

8. Volvo XC90 - 181 szt. (2,7 proc.)

9. Porsche Cayenne - 172 szt. (2,6 proc.)

10. Kia Xceed - 152 szt. (2,3 proc.)