WYDARZENIA
Car of the Year | 2024
Nominowani do tytułu Car of the Year 2024
27.11.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: CotY
Jury konkursu na europejski samochód roku przedstawiło listę finalistów edycji 2024. Wśród tych modeli jest jedno spore zaskoczenie.
Przed tygodniem poznaliśmy listę 28 modeli kandydujących do tytuł Car of the Year 2024. Z tego grona jury wskazało siedmiu finalistów (kolejność alfabetyczna):
BMW serii 5,
BYD Seal,
Kia EV9,
Peugeot e-3008/3008,
Renault Scenic,
Toyota C-HR,
Volvo EX30.
Czy Car of the Year powróci do Genewy?
Zwycięzca zostanie ogłoszony 26 lutego 2024 roku w trakcie ceremonii zaplanowanej w Genewie. Organizatorzy chcą tym samym powrócić do tradycji, czyli miejsca najważniejszego niegdyś salonu samochodowego w Europie. Ostatnia jego edycja odbyła się w 2019 roku (tytuł Car of the Year dla Jaguara I-Pace), tuż przed kolejną wybuchła pandemia koronawirusa. Stąd też edycja konkursu 2020 miała formułę on-line (Peugeot 208).
Organizatorzy Geneva International Motor Show liczyli na powrót imprezy w 2021 roku. Ta jednak się nie odbyła z powodu małego zainteresowania wystawców. Z tego powodu finał CotY znów miał formę relacji w sieci (Toyota Yaris). Podobnie było w 2022 roku (Kia EV6).
W styczniu 2023 roku miejsce ceremonii zamieniono na lokalny Motor Show w Brukseli. Tytuł ten przypadł, produkowanemu w Tychach, Jeepowi Avenger.
Dwóch Polaków w jury Car of the Year
Aktualnie jury konkursu Car of the Year tworzy 59 dziennikarzy z 22 europejskich krajów (przedstawiciele Rosji są zawieszeni). Polskę reprezentuje Roman Popkiewicz i Maciej Ziemek. Obaj związani byli między innymi z redakcją miesięcznika „Auto, Motor i Sport”. Dziś można ich nazwać freelancerami.
Finaliści Car of the Year 2024
Do konkursu Car of the Year można zgłaszać tylko nowe modele samochodów. Drugim warunkiem jest rozpoczęcie ich sprzedaży w roku poprzedzającym daną edycję na co najmniej pięciu europejskich rynkach.
Z finalistów do tytułu 2024 najczęściej wygrywały francuskie marki. W przypadku Peugeot były to: 504 w 1969 roku, 405 w 1988 roku, 307 w 2002 roku, 308 w 2014 roku, 3008 w 2017 roku i 208 w 2020 roku. Również sześć zwycięstw odniosło Renault: 16 w 1966 roku, 9 w 1982 roku, Clio w 1991 roku, Megane Scenic w 1997 roku, Megane w 2003 roku i Clio w 2006 roku.
Dwa tytuły Car of the Year otrzymała Toyota za Yarisa w 2000 i 2021 roku. Po jednym ma Kia (EV6 w 2022 roku) i Volvo (XC40 w 2018 roku). Europejskim samochodu nigdy nie został model BMW, natomiast absolutnym debiutantem w tym konkursie jest chińska marka. Jury do finałowej siódemki edycji 2024 nominowało BYD Seal. Model ten, w październiku 2023 roku, otrzymał maksymalną notę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.