WYDARZENIA
Car of the Year | 2020
Finał w cieniu koronawirusa
02-03-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GIMS
90. edycja salonu samochodowego w Genewie odwołana, ale "show must go on". Dziś, podczas internetowej transmisji z Palexpo, poznaliśmy zwycięzcę europejskiego konkursu Car of the Year 2020.
Na drugiego marca, przeddzień otwarcia Geneva International Motor Show 2020, zaplanowano ogłoszenie wyników Car of the Year. Od kilku lat uroczysty finał, z udziałem mediów, ma miejsce w jednej z sal kompleksu targowego Palexpo.
W tym roku, z powodu rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa, genewski salon został odwołany. Nastąpiło to w miniony piątek, niemal na finiszu przygotowań do jego rozpoczęcia. Stąd też decyzja o doprowadzeniu kilku spraw do końca. Z pomocą przychodzi technika i transmisje on-line. I dzięki takiej formie poznaliśmy dziś wyniki tegorocznego finału CotY.
O tytuł ten rywalizowały (w kolejności alfabetycznej): BMW serii 1, Ford Puma, Peugeot 208, Porsche Taycan, Renault Clio, Tesla Model 3 i Toyota Corolla.
O ostatecznej kolejności decydowało jury dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 krajów. Polskę reprezentowali Roman Popkiewicz (Auto Motor i Sport) i Maciek Ziemek (freelancer). Każdy z dziennikarzy miał do dyspozycji 25 punktów, przy czym maksymalna nota, jaką mógł otrzymać dany model to 10.
Roman Popkiewicz najwyżej ocenił Teslę model 3 (9 pkt.). Kolejne to Porsche Taycan (8 pkt.), Ford Puma (2 pkt.), Peugeot 208 (2 pkt.) i Renault Clio (2 pkt.) oraz BMW serii 1 (1 pkt.) i Toyota Corolla (1 pkt.).
Natomiast Maciek Ziemek postawił na Forda Pumę (6 pkt.). O jeden punkt mniej otrzymał Peugeot 208 i Renault Clio, zaś Toyota Corolla otrzymała 4 punkty. Po dwa przyznał Porsche Taycan i Tesli Model 3, a jeden dla BMW serii 1.
W polskim głosowaniu zwyciężyła Tesla Model 3 przed Porsche Taycan i Fordem Pumą.
To prawie takie same typy jak w podsumowaniu głosów z całej Europy. A prawie, jak wiemy, robi różnicę. Przed dwa modele z wyższej półki z napędem elektrycznym odważnie wjechał mały i pospolity Peugeot 208 (jest też e-208). Tym samym prestiżowy tytuł Car of the Year 2020 należy do niego.
Na drugim miejscu znalazła się Tesla 3 (242 pkt.), a na trzecim Porsche Taycan (222 pkt.). Kolejne pozycje zajęły: Renault Clio (211 pkt.), Ford Puma (209 pkt.), Toyota Corolla (152 pkt.) i BMW serii 1 (133 pkt.).
Dla Peugeota to szósta wygrana w tym plebiscycie, który organizowany jest od 1964 roku. Po raz pierwszy tytuł Car of the Year otrzymał model 504 (1969 rok). Następne to 405 (1988), 307 (2002), 308 (2014) i 3008 (2017).
Biorąc pod uwagę ciągłość modeli z oznaczeniem 2XX, w 1984 roku Peugeot 205 przegrał walkę o ten tytuł z Fiatem Uno. W 1999 roku model 206 był trzeci, a w 2007 roku 207 szósty. Pierwsza generacja 208 znalazła się na siódmej pozycji w głosowaniu CotY 2013.
Polecamy
Car of the Year 2019
Dwóch zwycięzców do jednego tytułu
Car of the Year 2018
Do czterech razy sztuka
Car of the Year 2017
Siedmiu finalistów konkursu CotY 2017
Euro NCAP 2019
Peugeot 208
Premiera tygodnia
Pierwsze ceny nowego Peugeot 208
Salon samochodowy Genewa 2019
Peugeot