WYDARZENIA
Car of the Year | 2020
Finał w cieniu koronawirusa
02-03-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GIMS
90. edycja salonu samochodowego w Genewie odwołana, ale "show must go on". Dziś, podczas internetowej transmisji z Palexpo, poznaliśmy zwycięzcę europejskiego konkursu Car of the Year 2020.
![Wydarzenia - Car of the Year 2020 - Finał w cieniu koronawirusa](/foto/wydarzenia/20200302,01,Final-w-cieniu-koronawirusa,Car-of-the-Year-2020.jpg)
Na drugiego marca, przeddzień otwarcia Geneva International Motor Show 2020, zaplanowano ogłoszenie wyników Car of the Year. Od kilku lat uroczysty finał, z udziałem mediów, ma miejsce w jednej z sal kompleksu targowego Palexpo.
W tym roku, z powodu rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa, genewski salon został odwołany. Nastąpiło to w miniony piątek, niemal na finiszu przygotowań do jego rozpoczęcia. Stąd też decyzja o doprowadzeniu kilku spraw do końca. Z pomocą przychodzi technika i transmisje on-line. I dzięki takiej formie poznaliśmy dziś wyniki tegorocznego finału CotY.
O tytuł ten rywalizowały (w kolejności alfabetycznej): BMW serii 1, Ford Puma, Peugeot 208, Porsche Taycan, Renault Clio, Tesla Model 3 i Toyota Corolla.
O ostatecznej kolejności decydowało jury dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 krajów. Polskę reprezentowali Roman Popkiewicz (Auto Motor i Sport) i Maciek Ziemek (freelancer). Każdy z dziennikarzy miał do dyspozycji 25 punktów, przy czym maksymalna nota, jaką mógł otrzymać dany model to 10.
Roman Popkiewicz najwyżej ocenił Teslę model 3 (9 pkt.). Kolejne to Porsche Taycan (8 pkt.), Ford Puma (2 pkt.), Peugeot 208 (2 pkt.) i Renault Clio (2 pkt.) oraz BMW serii 1 (1 pkt.) i Toyota Corolla (1 pkt.).
Natomiast Maciek Ziemek postawił na Forda Pumę (6 pkt.). O jeden punkt mniej otrzymał Peugeot 208 i Renault Clio, zaś Toyota Corolla otrzymała 4 punkty. Po dwa przyznał Porsche Taycan i Tesli Model 3, a jeden dla BMW serii 1.
W polskim głosowaniu zwyciężyła Tesla Model 3 przed Porsche Taycan i Fordem Pumą.
To prawie takie same typy jak w podsumowaniu głosów z całej Europy. A prawie, jak wiemy, robi różnicę. Przed dwa modele z wyższej półki z napędem elektrycznym odważnie wjechał mały i pospolity Peugeot 208 (jest też e-208). Tym samym prestiżowy tytuł Car of the Year 2020 należy do niego.
Na drugim miejscu znalazła się Tesla 3 (242 pkt.), a na trzecim Porsche Taycan (222 pkt.). Kolejne pozycje zajęły: Renault Clio (211 pkt.), Ford Puma (209 pkt.), Toyota Corolla (152 pkt.) i BMW serii 1 (133 pkt.).
Dla Peugeota to szósta wygrana w tym plebiscycie, który organizowany jest od 1964 roku. Po raz pierwszy tytuł Car of the Year otrzymał model 504 (1969 rok). Następne to 405 (1988), 307 (2002), 308 (2014) i 3008 (2017).
Biorąc pod uwagę ciągłość modeli z oznaczeniem 2XX, w 1984 roku Peugeot 205 przegrał walkę o ten tytuł z Fiatem Uno. W 1999 roku model 206 był trzeci, a w 2007 roku 207 szósty. Pierwsza generacja 208 znalazła się na siódmej pozycji w głosowaniu CotY 2013.