POLSKIE DROGI

Aktualności | DK9

Obwodnica Skaryszewa i nowy odcinek DK9 na Mazowszu

09.11.2024 | oprac. redakcja | foto: GDDKiA

Zakończono przetarg na budowę obwodnicy Skaryszewa i modernizację odcinka DK9 do Iłży. Ta nowa inwestycja drogowa powinna być gotowa do końca 2028 roku.

POLSKIE DROGI | Rozstrzygnięcie przetargu na obwodnicę Skaryszewa i przebudowę DK9, woj. mazowieckie

Droga krajowa nr 9 łączy Radom z Rzeszowem. Jej długość to niespełna 200 kilometrów, w większości o przekroju jednej jezdni po pasie ruchu w każdą stronę. Pomimo tak niskiego oznaczenia nie jest planowane - jak w podobnych przypadkach - przekształcenie jej w drogę ekspresową.

Wyjątkiem będzie wspólny odcinek z S74 od Opatowa (woj. świętokrzyskie) do okolic Tarnobrzega (woj. podkarpackie). Część z niego jest już realizowana razem z budową obwodnicy tej pierwszej miejscowości. Obecnie jego mieszkańcy narażani są na duży ruch pojazdów ciężarowych. Oddanie do ruchu planowane jest w przyszłym roku.

Podobnie było z Iłżą (woj. mazowieckie) oraz Ostrowcem Świętokrzyskim. W obu przypadkach funkcjonują już obwodnice. Teraz kolejna miejscowość na tej trasie zyska takie rozwiązanie.

Siedemnaście kilometrów przebudowanej drogi krajowej nr 9

Obwodnica Skaryszewa (woj. mazowieckie) przebiegnie nowym śladem DK9 po zachodniej części tej miejscowości. Jej długość wyniesie ponad pięć kilometrów w układzie jednej jezdni po pasie ruchu w każdą stronę. Powstaną też trzy skrzyżowania, w tym z DW733.

Inwestycja ta obejmuje również rozbudowę DK9 na odcinku 12 kilometrów, do wspomnianej już obwodnicy Iłży. W tym ciągu przebudowanych będzie 18 skrzyżowań, zaplanowano też ciągi rowerowo-piesze oraz zatoki autobusowe. Przekrój także będzie jednojezdniowy.

Wszystko to powinno powstać w czasie 36 miesięcy licząc od I kwartału 2025 roku i wyłączając przerwy zimowe (15 grudnia - 15 marca) na etapie prac budowlanych. Obowiązującą datą jest więc koniec 2028 roku.

Osiem ofert na obwodnicę Skaryszewa i rozbudowę DK9

W zakończonym właśnie przetargu na tę inwestycję złożono osiem ofert. Najtańsza z nich pochodzi od firmy Mirbud (279 mln zł). Najdroższa propozycja wpłynęła od konsorcjum Trakcja i Budromost Starachowice (443 mln zł).

Obecnie trwa analiza złożonych dokumentów. GDDKiA planuje, że przy braku odwołań umowa ze zwycięzcą tego postępowania przetargowego zostanie podpisana na początku 2025 roku.

Prace nad DK9 Tarnobrzeg - Rzeszów

31 października minął termin składania ofert na opracowanie nowego przebiegu DK9 od Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. To około 60 kilometrów, ale wyłączono z nich osobne inwestycje w postaci obwodnic Nowej Dęby oraz Kolbuszowej, które realizowane są w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. W sumie pozostanie więc około 44 kilometrów DK9. Nie podano jeszcze szczegółów odnośnie złożonych ofert.