POLSKIE DROGI
Inwestycje | Obwodnice
Budowa 100 obwodnic - czerwiec 2021
29-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA
W lutym 2020 rząd ogłosił nowy program budowy 100 obwodnic. Dziesięcioletni plan jest nie tylko ambitny, ale i ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Sukcesywnie śledzimy postępy na nich, dziś Gostyń, Grzymiszew, Kamionna, Kowalew, Koźmin Wielkopolski, Lipno, Łęczna, Łuków, Międzybórz, Nowa Wieś Wielka, Pułtusk, Starachowice, Strykowo i Szczytno.
W województwie dolnośląskim zaplanowano siedem nowych obwodnic. W czerwcu 2021 dla inwestycji wokół miejscowości Międzybórz i sąsiednich wsi (droga krajowa nr 25, długość 8 km) podpisano umowę na wykonanie studium z koncepcją oraz przygotowaniem wniosku o decyzję środowiskową. Dokumentację wykona firma Multiconsult Polska (3 mln zł). Sama budowa, w systemie Projektuj i buduj, została zaplanowana na lata 2025-29.
Z programu 100 obwodnic sześć zostanie wybudowanych w województwie kujawsko-pomorskim. W mijającym miesiącu GDDKiA podpisała trzy umowy na przygotowanie dokumentacji.
Dla Kowalewa Pomorskiego (DK15, 8 km) opracuje ją firma Lafrentz Polska (2,4 mln zł), dla Lipna (DK67, 6 km) firma Voessing Polska (1,7 km), a dla Nowej Wsi Wielkiej (DK25, 4 km) konsorcjum firm Trakt (1,2 mln zł).
Wszystkie prace przygotowawcze powinny zakończyć się w 2024 roku, zaś te trzy obwodnice oddane do ruchu w 2029.
Również na etap opracowania studium i materiałów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wchodzą dwie (z puli siedmiu) obwodnice w województwie lubelskim.
Dla Łęcznej (DK82, przebieg nieustalony) umowę podpisano z Drogprojekt (2,16 mln zł), a dla Łukowa (DK63/DK76, przebieg nieustalony) z Safege (2,7 mln zł).
W obu przypadkach prace projektowe i budowlane przewidziano na lata 2026-28.
O wiele bardziej zaawansowane prace są na obwodnicy Pułtuska (DK61, 20 km) w województwie mazowieckim. GDDKiA podpisała właśnie umowę na jej projekt i budowę z firmą Strabag (442 mln zł).
Zgodnie z przyjętym harmonogramem zostanie oddana do użytku wiosną 2025 roku.
W województwie świętokrzyskim zaplanowano cztery nowe obwodnice. Ruszają właśnie prace nad opracowaniem wariantów przebiegu nad ostatnią z nich, obejścia Starachowic (DK42, 14 km). Przygotują ją Mosty Katowice (6,6 mln zł) w przeciągu 37 miesięcy.
Umowę na ten sam zakres przygotowań dla obwodnicy Szczytna (DK53/DK57/DK58, dł. nieznana) podpisano z firmą IVIA (4,8 mln zł). To ostatnia z czterech nowych obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Jej budowa powinna zakończyć się w 2028.
W ramach rządowego programu województwo Wielkopolskie wzbogaci się o osiem obwodnic. W czerwcu 2021 poczyniono zmiany na pięciu z nich.
Coraz bliżej podpisania umowy na projekt i budowę jest obejście Gostynia (DK12, 17 km). Zwycięzcą przetargu zostało konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia (246,8 mln zł). Oddanie drogi do użytku powinno nastąpić wiosną 2025.
Zakończył się przetarg także na projekt i budowę obwodnicy Grzymiszewa (DL72, 1,5 km). Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Anna-Bud, ale po analizie dokumentów została wykluczona z postępowania.
W tej sytuacji wybrano drugą w kolejności z konsorcjum firm Polimex (18,9 mln zł). Obecnie trwa weryfikacja oferty. Od momentu podpisania umowy 10 miesięcy zostanie przeznaczonych na projekt, kolejnych 27 miesięcy (z wyłączeniem przerw zimowych 15 grudnia - 15 marca) na prace budowlane.
Z kolei obwodnica Kamionnej (DK24, przebieg nieustalony) jest na wstępnym etapie przygotowań. Ogłoszono właśnie przetarg na opracowanie Koncepcji programowej z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Termin składani ofert wyznaczono na 2 lipca 2021.
Natomiast do magistratu Koźmina Wielkopolskiego (DK15, 6 km) złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jej uzyskanie pozwoli na ogłoszenie przetargu w trybie projektuj i buduj.
Do etapu poszukiwania wykonawcy przechodzi też obejście Strykowa (DK32, 3 km). Termin składania ofert na projekt i budowę wyznaczono na 9 lipca 2021.