POLSKIE DROGI
Inwestycje
Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021
04-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA
W minionym roku GDDKiA oddała do użytku niecałe 140 kilometrów nowych dróg. Według planów w 2021 przybędzie ich dwa razy więcej.
Z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że efekty pandemii koronawirusa ominęły budowy dróg. Zaplanowane prace realizowano zgodnie z harmonogramem.
Spójrzmy najpierw na to co oddano do użytku (137,8 km):
A2 węzeł Lubelska - węzeł Halinów (5,6 km),
A2 węzeł Halinów - początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego (9,2 km),
A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica (3,5 km),
S2 POW węzeł Warszawa Wilanów - węzeł Wał Miedzeszyński (6,45 km),
S2 POW węzeł Wał Miedzeszyński - węzeł Lubelska (7,45 km),
S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie (13,5 km),
S5 Szubin Północ - Żnin Północ (19,3 km),
S10 II jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa,
S10 obwodnica Wałcza (17,8 km),
S17 węzeł Lubelska - początek obwodnicy Kołbieli (15,2 km),
S17 obwodnica Kołbieli (8,7 km),
S17 węzeł Lubelska (3,5 km),
S61 II jezdnia obwodnicy Szczuczyna (6,6 km),
DK20 obwodnica Węgorzyna (1 km),
DK28 obwodnica Sanoka (6,7 km),
DK73 obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej (6,9 km).
Tym samym na dziś sieć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju liczy 4269 kilometrów. 40 proc. z nich stanowią autostrady, pozostałe do ekspresówki.
A jeśli wydarzyły się jakieś problemy na budowach, stali za nimi niekompetentni wykonawcy. Ich ofiarą w 2020 roku była droga ekspresowa S7. Na trzech odcinkach: Leszonowola - Tarczyn (woj. mazowieckie) Widoma - Kraków oraz Lubień - Naprawa (woj. małopolskie), z powodu braku postępu prac rozwiązano z nimi umowy. Następstwem tych sytuacji jest konieczność powtórzenia procedury przetargowej. A to jest równoznaczne z opóźnieniem tych inwestycji.
Z tego samego powodu dopiero w 2021 roku przejezdne będą między innych odcinek S3, a dokładniej druga jezdnia Lubin - Polkowice (woj. lubuskie) i S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (woj. kujawsko-pomorskie). Wciąż też, ale tutaj problem jest złożony, prowadzone są w Warszawie prace w tunelu S2 pomiędzy węzłami Puławska i Wilanów.
Kliknij, aby powiększyć mapę
GDDKiA wchodzi w nowy rok z rozpoczętymi 96 inwestycjami o łącznej długości 1225 km. Około 30 proc. z nich powinno zostać zakończonych do końca grudnia:
A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km),
A1 Kamieńsk - Radomsko (16,7 km),
A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km),
S1 Pyrzowice - Podwarpie, III etap (9,7 km),
S2 Puławska - Warszawa Wilanów (4,6 km),
S3 Brzozowo - Miękowo (22,1 km),
S3 Miękowo - Rzęśnica (4 km),
S3 Kaźmierzów - Lubin Północ (14,4 km),
S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (9,7 km),
S7 Mława - Strzegowo (21,5 km),
S7 Strzegowo - Pieńki (22 km),
S7 Pieńki - Płońsk (13,8 km),
S7 Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca (7,9 km),
S7 Szczepanowice - Widoma (13,1 km),
S11 obwodnica Kępna (6,8 km),
S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (9,6 km),
S19 Lublin - Niedrzwica Duża (11,9 km),
S19 obwodnica Kraśnika (9,6 km),
S19 Kraśnik - Janów Lubelski (18,1 km),
S19 obwodnica Janowa Lubelskiego (6,4 km),
S19 Janów Lubelski - Lasy Janowskie (8,3 km),
S19 Lasy Janowskie - Zdziary (9,5 km),
S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe (6,5 km),
S61 Śniadowo - Łomża Południe (17 km),
S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (7,2 km),
S61 Kolno - Stawiski (16,4 km),
S61 Stawiski - początek obwodnicy Szczuczyna (18 km),
S61 Wysokie - Raczki (20,2 km),
DK26 obwodnica Myśliborza (3,4 km),
DK46 obwodnica Niemodlina (11,5 km),
DK77 obwodnica Stalowej Woli i Niska (15,2 km),
DK94 obwodnica Łańcuta (5,8 km),
DK61 wiadukt w Legionowie (1,8 km).
Oznacza to, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy sieć powinna powiększyć się o 39,6 km autostrad, 308,2 km ekspresówek i 37,7 dróg krajowych.
W 2020 roku GDDKiA ogłosiła 48 przetargów na łączną długość 600 kilometrów. Trzynaście z nich dotyczą nowego planu budowy 100 obwodnic. W tym roku drogowcy rozpoczną poszukiwania wykonawców kolejnych pięciu.
Kliknij, aby powiększyć mapę
Ponadto w harmonogramie przetargów do ogłoszenia w 2021 znalazły się:
S6 koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa - początek obwodnicy Sławna,
S6 obwodnica Sławna,
S6 koniec obwodnicy Sławna - obwodnica Słupska,
S10 Toruń - Bydgoszcz (z węzłem Toruń Południe),
S17 Zamość Wschód - Zamość Południe,
S17 Zamość Południe - Tomaszów Lubelski,
S17 koniec obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego - Hrebenne,
S19 gr. woj. lubelskiego - Międzyrzec Podlaski,
S19 obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa drugiej jezdni),
S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski,
S19 Radzyń Podlaski - Kock,
S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni),
S19 Kock - Lubartów Północ,
S19 Babica - Jawornik,
S19 Domaradz - Iskrzynia,
S74 Przełom/Mniów - Kielce,
S74 Kielce Zachód - Kielce (DK73),
S74/DK9 obwodnica Opatowa i budowa łącznika północnego,
DK28 obwodnica Nowego Sącza i Chełmca,
DK50 obwodnica Kołbieli,
DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej,
DK79 obwodnica Zabierzowa,
DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego.
Być może lista ta będzie dłuższa. W najbliższych miesiącach powinno zakończyć się kompletowanie dokumentacji pod rozbudowę o trzeci pas A2 Łódź - Warszawa oraz przedłużenie autostrady do granicy z Białorusią. I wracając znów na S7, dla budowy odcinka Czosnów - Warszawa.