POLSKIE DROGI

Inwestycje

Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021

04-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA

W minionym roku GDDKiA oddała do użytku niecałe 140 kilometrów nowych dróg. Według planów w 2021 przybędzie ich dwa razy więcej.

Polskie drogi - podsumowanie inwestycji GDDKiA w 2020 i plany na 2021

Z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że efekty pandemii koronawirusa ominęły budowy dróg. Zaplanowane prace realizowano zgodnie z harmonogramem.

Spójrzmy najpierw na to co oddano do użytku (137,8 km):

  • A2 węzeł Lubelska - węzeł Halinów (5,6 km),

  • A2 węzeł Halinów - początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego (9,2 km),

  • A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica (3,5 km),

  • S2 POW węzeł Warszawa Wilanów - węzeł Wał Miedzeszyński (6,45 km),

  • S2 POW węzeł Wał Miedzeszyński - węzeł Lubelska (7,45 km),

  • S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie (13,5 km),

  • S5 Szubin Północ - Żnin Północ (19,3 km),

  • S10 II jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa,

  • S10 obwodnica Wałcza (17,8 km),

  • S17 węzeł Lubelska - początek obwodnicy Kołbieli (15,2 km),

  • S17 obwodnica Kołbieli (8,7 km),

  • S17 węzeł Lubelska (3,5 km),

  • S61 II jezdnia obwodnicy Szczuczyna (6,6 km),

  • DK20 obwodnica Węgorzyna (1 km),

  • DK28 obwodnica Sanoka (6,7 km),

  • DK73 obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej (6,9 km).

Tym samym na dziś sieć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju liczy 4269 kilometrów. 40 proc. z nich stanowią autostrady, pozostałe do ekspresówki.

A jeśli wydarzyły się jakieś problemy na budowach, stali za nimi niekompetentni wykonawcy. Ich ofiarą w 2020 roku była droga ekspresowa S7. Na trzech odcinkach: Leszonowola - Tarczyn (woj. mazowieckie) Widoma - Kraków oraz Lubień - Naprawa (woj. małopolskie), z powodu braku postępu prac rozwiązano z nimi umowy. Następstwem tych sytuacji jest konieczność powtórzenia procedury przetargowej. A to jest równoznaczne z opóźnieniem tych inwestycji.

Z tego samego powodu dopiero w 2021 roku przejezdne będą między innych odcinek S3, a dokładniej druga jezdnia Lubin - Polkowice (woj. lubuskie) i S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (woj. kujawsko-pomorskie). Wciąż też, ale tutaj problem jest złożony, prowadzone są w Warszawie prace w tunelu S2 pomiędzy węzłami Puławska i Wilanów.

Polskie drogi - które drogi zostaną udostępnione do ruchu w 2021 roku

Kliknij, aby powiększyć mapę

GDDKiA wchodzi w nowy rok z rozpoczętymi 96 inwestycjami o łącznej długości 1225 km. Około 30 proc. z nich powinno zostać zakończonych do końca grudnia:

  • A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km),

  • A1 Kamieńsk - Radomsko (16,7 km),

  • A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km),

  • S1 Pyrzowice - Podwarpie, III etap (9,7 km),

  • S2 Puławska - Warszawa Wilanów (4,6 km),

  • S3 Brzozowo - Miękowo (22,1 km),

  • S3 Miękowo - Rzęśnica (4 km),

  • S3 Kaźmierzów - Lubin Północ (14,4 km),

  • S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (9,7 km),

  • S7 Mława - Strzegowo (21,5 km),

  • S7 Strzegowo - Pieńki (22 km),

  • S7 Pieńki - Płońsk (13,8 km),

  • S7 Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca (7,9 km),

  • S7 Szczepanowice - Widoma (13,1 km),

  • S11 obwodnica Kępna (6,8 km),

  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (9,6 km),

  • S19 Lublin - Niedrzwica Duża (11,9 km),

  • S19 obwodnica Kraśnika (9,6 km),

  • S19 Kraśnik - Janów Lubelski (18,1 km),

  • S19 obwodnica Janowa Lubelskiego (6,4 km),

  • S19 Janów Lubelski - Lasy Janowskie (8,3 km),

  • S19 Lasy Janowskie - Zdziary (9,5 km),

  • S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe (6,5 km),

  • S61 Śniadowo - Łomża Południe (17 km),

  • S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (7,2 km),

  • S61 Kolno - Stawiski (16,4 km),

  • S61 Stawiski - początek obwodnicy Szczuczyna (18 km),

  • S61 Wysokie - Raczki (20,2 km),

  • DK26 obwodnica Myśliborza (3,4 km),

  • DK46 obwodnica Niemodlina (11,5 km),

  • DK77 obwodnica Stalowej Woli i Niska (15,2 km),

  • DK94 obwodnica Łańcuta (5,8 km),

  • DK61 wiadukt w Legionowie (1,8 km).

Oznacza to, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy sieć powinna powiększyć się o 39,6 km autostrad, 308,2 km ekspresówek i 37,7 dróg krajowych.

W 2020 roku GDDKiA ogłosiła 48 przetargów na łączną długość 600 kilometrów. Trzynaście z nich dotyczą nowego planu budowy 100 obwodnic. W tym roku drogowcy rozpoczną poszukiwania wykonawców kolejnych pięciu.

Polskie drogi - plany budowy dróg i obwodnic do 2030 roku

Kliknij, aby powiększyć mapę

Ponadto w harmonogramie przetargów do ogłoszenia w 2021 znalazły się:

  • S6 koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa - początek obwodnicy Sławna,

  • S6 obwodnica Sławna,

  • S6 koniec obwodnicy Sławna - obwodnica Słupska,

  • S10 Toruń - Bydgoszcz (z węzłem Toruń Południe),

  • S17 Zamość Wschód - Zamość Południe,

  • S17 Zamość Południe - Tomaszów Lubelski,

  • S17 koniec obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego - Hrebenne,

  • S19 gr. woj. lubelskiego - Międzyrzec Podlaski,

  • S19 obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa drugiej jezdni),

  • S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski,

  • S19 Radzyń Podlaski - Kock,

  • S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni),

  • S19 Kock - Lubartów Północ,

  • S19 Babica - Jawornik,

  • S19 Domaradz - Iskrzynia,

  • S74 Przełom/Mniów - Kielce,

  • S74 Kielce Zachód - Kielce (DK73),

  • S74/DK9 obwodnica Opatowa i budowa łącznika północnego,

  • DK28 obwodnica Nowego Sącza i Chełmca,

  • DK50 obwodnica Kołbieli,

  • DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej,

  • DK79 obwodnica Zabierzowa,

  • DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego.

Być może lista ta będzie dłuższa. W najbliższych miesiącach powinno zakończyć się kompletowanie dokumentacji pod rozbudowę o trzeci pas A2 Łódź - Warszawa oraz przedłużenie autostrady do granicy z Białorusią. I wracając znów na S7, dla budowy odcinka Czosnów - Warszawa.