WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 44/2020
31-10-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA, Fiat, archiwum, Renault
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
2,5 mld złotych na poprawę bezpieczeństwa
Facelifting Tipo poszerza ofertę o crossovera
Sytuacja na rynku nowych opon
Finisz sezonu Dacia Duster Motrio Cup
Przetarg za przetargiem
2,5 mld złotych na poprawę bezpieczeństwa
POLSKIE DROGI | Ministerstwo Infrastruktury przedkłada do konsultacji publicznych Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-24. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach zarządzanych przez GDDKiA.
Na koniec 2019 roku była to sieć o długości 17 743 kilometrów. Zaliczają się do niej autostrady i ekspresówki, na których statystycznie dochodzi do niewielkiej liczby wypadków. Przede wszystkim dlatego, że to nowoczesna infrastruktura, z rozdziałem kierunków ruchu i separacją pozostałych uczestników.
Udział ich w ogólnej sieci to jednak tylko 20 proc. Pozostałe 14 105 kilometrów to drogi klasy GP (główne ruchu przyspieszonego) i G (główne). Dochodzi na nich pięciokrotnie częściej do wypadków, w których ginie aż osiem razy więcej osób. I to właśnie na nich koncentrować się będą zadania określone w programie.
Będzie to między innymi przebudowa skrzyżowań, poszerzenie o pasy do lewoskrętów, oświetlenie i oznakowanie przejść dla pieszych, budowa kładek, chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych. Przeznaczono na to kwotę 2,5 mld złotych.
Realizacja pierwszych inwestycji ma się rozpocząć już w 2021 roku. Na listę trafią zadania brd, dla których nie zostało zapewnione finansowanie w latach ubiegłych. Natomiast w okresie 2022-2024 wyboru projektów dokonywać będzie minister właściwy ds. transportu (obecnie infrastruktury) na podstawie rekomendacji GDDKiA.
Uwagi do projektu można zgłaszać do 3 grudnia 2020.
GDDKiA o bezpieczeństwie pieszych
Autostrada ze stałą kontrolą prędkości?
Pierwsze działania po wypadku autobusu
Niezwykle ważne różnice w wysokości barier drogowych
Analiza bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
Facelifting Tipo poszerza ofertę o crossovera
PREMIERA TYGODNIA | Tipo powróciło do oferty Fiata w 2016 roku. I niemal od początku stało się hitem sprzedaży. W Polsce po części przywróciło marce utraconą pozycję. Dziś, po trudnych dziewięciu miesiącach 2020 roku, z liczbą 5403 egzemplarzy zamyka TOP 10 nowych modeli (dane SAMAR).
Włosi zdecydowali się właśnie na odświeżenie Tipo. Zmieniono przedni grill, na którym widnieje nowe logo, zamontowano światła typu Full-LED, a wewnątrz zestaw analogowych zegarów zastąpiono wyświetlaczem LCD. Na środku kokpitu może się znaleźć 10,25 ekran dotykowy. Poziomy wyposażenia uszeregowano według nazw Tipo, City Life i Life.
Najważniejsza jednak zmiana to wprowadzenie wersji cross. Za jej bazę posłużył pięciodrzwiowy hatchback. Podstawowa różnica to wyższy o cztery centymetry prześwit. Po dodaniu większych (i szerszych) kół całość urosła o 7 cm, na dachu mogą zostać zamontowane relingi.
Na liście wyposażenia Tipo pojawia się kilka nowości, jak system rozpoznawania znaków drogowych, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu, czujniki parkowania i bezprzewodowa ładowarka oraz układ monitorujący martwe pole w lusterkach czy zmęczenia kierowcy.
W gamie jednostek napędowych trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 GSE 100 KM zastępuje montowany dotychczas 1.4 95 KM.
Rynkowy debiut tych modeli ma nastąpić jeszcze w tym roku. W planach cross w nadwoziu kombi oraz napęd hybrydowy.
Sytuacja na rynku nowych opon
Z RYNKU | Po trzech kwartałach 2020 branża oponiarska w Polsce odnotowuje 20 procentowy spadek sprzedaży. Najwięcej, minus 21 proc., w segmencie pojazdów dostawczych. Nie lepiej było w gamie opon do SUV-ów (-19 proc.), samochodów osobowych (-18 proc.) oraz maszyn rolniczych (-17 proc.). Niewielkim pocieszeniem pozostaje wzrost zainteresowania w segmencie motocykli (7 proc.).
Na tym tle optymistycznie wypadł III kwartał 2020. Na potwierdzenie faktu wzrostu opon do motocykli sprzedaż skoczyła o 57 proc., ciężarowych o 15 proc., zaś rolniczych o 11 proc.
"Drugie półrocze w przemyśle oponiarskim zapowiada się jedynie trochę lepiej niż pierwsze. Obawiamy się, że zamknięcie gospodarki znów mocno uderzy w branżę motoryzacyjną i oponiarską. Pozytywne sygnały w sprzedaży opon ciężarowych, rolniczych i motocyklowych w trzecim kwartale są raczej sezonowym wyłomem, niż trwałym trendem. Nawet zakupy opon przed sezonem zimowym nie zrekompensują tak głębokich spadków. Budujący jest najmniejszy ubytek – tylko o minus siedem procent – zakupów opon w segmencie premium oraz wzrost o trzy procent sprzedaży opon rolniczych radialnych. To ważne, że użytkownicy inwestują w opony dobrej jakości"
- komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Finisz sezonu Dacia Duster Motrio Cup
SPORT | Z opóźnieniem, ale z kronikarskiego obowiązku odnotowujemy zakończenie sezonu Dacia Duster Motrio Cup. Ostania (i trzecia w tym roku) runda odbyła się w dniach 9-10 października na poligonie w Drawsku Pomorskim. Zawodnicy mieli do pokonania 20-kilometrowy odcinek kwalifikacyjny oraz dwa odcinki specjalne o łącznej długości 285 km.
Najlepszy czas przejazdu osiągnął duet Mariusz Pietrzycki i Sabina Pietrzycka. Zdobyte punkty dały im drugie miejsce w klasyfikacji generalnej DDMC.
Zwycięzcami sezonu została ekipa Tadeusz Rzeżuchowski i Wojciech Jermakow, zaś na najniższym stopniu podium stanęli Michał Cebula i Filip Chilarzewski.
Dacia Duster Motrio Cup jest częścią Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, stąd też Rzeżuchowski/Jermakow jednocześnie wywalczyli tytuł wicemistrzowski w grupie T2.
Przetarg za przetargiem
POLSKIE DROGI | GDDKiA rozpoczęła poszukiwanie wykonawcy na projekt i budowę 19-kilometrowego odcinka A2 od węzła Siedlce Zachód do miejscowości Malinowiec (woj. mazowieckie).
W ramach tej inwestycji powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci oraz węzeł Siedlce Południe (Borki).
W najbliższych tygodniach mają zostać ogłoszone trzy przetargi na kontynuację A2 w stronę Białej Podlaskiej. Dla odcinka do granicy z Białorusią przygotowano już koncepcję programową, ale nie przyznano jeszcze środków na realizację. Całość ma być gotowa w 2025 roku.
Prowadzone są także postępowania przetargowe na S19. Ogłoszono go na ostani już odcinek ekspresówki w województwie podlaskim Boćki - Malewice. To niemal 16-kilometrów drogi o przekroju 2x2, która będzie częścią międzynarodowego szlaku via Carpatia.
Termin otwarcia ofert wyznaczono na 14 grudnia, zaś podpisanie umowy do II kwartału 2021 roku. 118 kilometrów S19 w województwie podlaskim powinno być gotowe do 2026 roku.
Firma Eurovia Polska została zwycięzcą w przetargu na projekt i budowę fragmentu DK75 Brzesko - Nowy Sącz (woj. małopolskie). To II etap tzw. "łącznika brzeskiego", który łączy już drogę z DK94 i A4. I jednocześnie będzie domknięciem obwodnicy miasta.
Trzy kilometrowy odcinek będzie miał przekrój 2x2. Przy braku odwołań, od daty podpisania umowy, wykonawca będzie miał 36 miesięcy na jej realizację.
Podjęto też decyzję o dobudowaniu węzła Łódź Teofilów w ciągu S14. Pozwoli on na połączenie z DK71 (kierunek Aleksandrów Łódzki), a w przyszłości z DK72 i aglomeracją miejską.
Węzeł powstanie na budowanym właśnie 12-kilometrowym odcinku Łódź Lublinek - Łódź Teofilów. Ale będzie osobną inwestycją, dla której zostanie ogłoszony przetarg. GDDKiA zakłada, że całość uda się zakończyć w grudniu 2021 roku.