POLSKIE DROGI

Aktualności | DK47

Przygotowania do przebudowy Zakopianki

11.11.2023 | oprac. redakcja | foto: GDDKA/archiwum

Droga krajowa nr 47 stanowi obecnie najbardziej zakorkowany odcinek Zakopianki. Fragment ten podzielono na dwa postępowania przetargowe. Ich zwycięzcy rozpoczęli już prace nad poprawą przepustowości.

Polskie drogi – przebudowa DK47, Nowy Targ - Zakopane

Popularna Zakopianka składa się z trzech odcinków dróg, to: S7, DK7 i DK47. Większości zmotoryzowanym kojarzy się z wiecznymi zatorami, szczególnie na starszych fragmentach. O ile pomiędzy Krakowem (autostrada A4) a Myślenicami istnieje układ dwóch jezdni, to od Nowego Targu do ronda w zimowej stolicy Polski wciąż użytkowana jest droga o przekroju jednej jezdni. Według pomiarów ruchu z lat 2020/21 średnio przejeżdża nią 20 tys. pojazdów na dobę. I właśnie nad poprawą tej przepustowości rozpoczęto prace.

Projektowanie DK47 Szaflary - Zakopane

W styczniu 2023 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej na odcinku DK47 Szaflary - Zakopane (11,8 km). Jej wykonawcą jest firma Sweco Polska (3,5 mln zł). Zakres prac obejmuje między innymi badania geologiczne, hydrologiczne i inwentaryzację przyrodniczą. Na tej podstawie zostaną przedstawione warianty przebudowy lub nowego przebiegu drogi. Wybór optymalnej propozycji zostanie potwierdzony w decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem będzie przetarg na roboty budowlane.

Zakopianka od Nowego Targu do Szaflar

Przetarg na podobne zadanie pomiędzy Nowym Targiem a Szaflarami (7 km) wygrała firma IVIA (3,75 mln zł). W tym przypadku droga DK47 pozostanie w obecnym śladzie. Na dogodnych odcinkach przekrój jednej jezdni zostanie poszerzony o dodatkowy pas ruchu. Zadanie to również zakończy pozyskanie decyzji środowiskowej.

W obu przypadkach umowy zakładają termin realizacji przygotowań do 2028 roku.