POLSKIE DROGI
Aktualności | Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
Są pieniądze na wskazanie przebiegu OAW na wschód od Warszawy
19.04.2025 | oprac. redakcja | foto: GDDKiA
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) to obecnie największa z planowanych inwestycji drogowych w Polsce. Rząd przyznał właśnie dofinansowanie na szczegółowe opracowanie wariantów przebiegu jej północno-wschodniej części od okolic Tarczyna do Płońska.
Pod koniec ubiegłej dekady GDDKiA przedstawiła plany wybudowania Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Po części inwestycja ta związana jest z Centralnym Portem Komunikacyjnym, jak też z rozprowadzeniem ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych. W jej ciągu, około 400 km, znajdą się podwójne węzły z autostradą A2 oraz drogami ekspresowymi S7 i S8.
Cztery warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
W zależności od odcinka OAW będzie miała status A50 lub S50. W sierpniu 2019 roku przedstawiono cztery warianty jej przebiegu. Wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) powinno wskazać najlepszy z nich.
Zachodnia część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
Obecnie STEŚ jest wykonywana dla zachodniego fragmentu łączącego S7 w okolicach Płońska przez Wyszogród, Sochaczew, Żyrardów i Mszczonów do Tarczyna.
Wschodnia część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
Środki finansowe na to samo opracowanie przyznano właśnie dla wschodniego fragmentu OAW. W pierwszej kolejności drogowcy chcą poznać opinie i stanowiska samorządów obszarów, przez które przebiegać będzie obwodnica. Zostaną one uwzględnione w warunkach przetargu na wykonanie STEŚ. GDDKiA planuje jego ogłoszenie jeszcze w tym roku.
Preferowany przez drogowców przebieg OAW zostanie wskazany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie. GDDKiA zakłada złożenie tego dokumentu w drugiej połowie 2026 roku. Jego wydanie pozwoli na ogłoszenie przetargu na wykonawcę projektu i robót budowlanych.