Z RYNKU

Import samochodów używanych | Styczeń 2023

Sprowadzamy mniej aut, najczęściej to modele Volkswagena i Renault

07.02.2023 | opr. redakcja | foto: archiwum

W pierwszym miesiącu 2023 roku spadł import używanych samochodów osobowych i dostawczych. Głównym źródłem nadal pozostaje rynek niemiecki, zaś średnia wieku oscyluje w granicy 13 lat, czyli z produkcji 2010.

Z RYNKU | Import samochodów używanych do Polski - styczeń 2023

Firma SAMAR podsumowała rejestracje samochodów używanych sprowadzonych do Polski. Pod lupę wzięto styczeń 2023 roku oraz osobówki i dostawcze (do 3,5 tony). W sumie było ich 58 390 sztuk, co w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku oznacza spadek rzędu 4,4 proc. Ponad połowa z nich pochodziła z Niemiec. Autorzy zestawienia podkreślają, rosnący import z USA (blisko 10 proc. wolumenu).

Hegemonia używanych samochodów osobowych, na czele Audi A4

Z RYNKU | Import samochodów używanych do Polski, najpopularniejsze Audi A4 - styczeń 2023

Aż 91 proc. pojazdów z tych rejestracji to samochody osobowe. Niemniej odnotowały one mniejsze o 4 proc. zainteresowanie. W podziale na jednostki napędowe dominowały silniki benzynowe (57 proc.), a na drugim miejscu są diesle (42 proc.). Zliczono w tym wszelkiego rodzaju hybrydy. W ten sposób pojazdy EV stanowiły 0,4 proc. całego importu. I co ciekawe zyskały one 0,2 proc. wolumenu kosztem… silników benzynowych.

Średnia wieku importowanego samochodu osobowego wyniosła 13 lat. W podziale na rodzaj źródła zasilania znów na pierwsze miejsce wysuwa się benzyna (14 lat). O rok młodsze były diesle. Natomiast średnia pojazdu elektrycznego zbliżała się do pięciu lat.

Wśród marek prym wiedzie:

  • Volkswagen (5468 szt.),

  • Ford (5268 szt.),

  • Opel (5063 szt.),

  • Audi (4427 szt.),

  • BMW (3212 szt.).

Z modeli największą popularnością cieszyło się:

  • Audi A4 (1573 szt.),

  • Volkswagen Golf (1519 szt.),

  • Opel Astra (1499 szt.),

  • Ford Focus (1127 szt.),

  • BMW serii 3 (1117 szt.).

Mniejsze zainteresowanie używanymi pojazdami dostawczymi, na topie Renault Master

Z RYNKU | Import samochodów używanych do Polski, najpopularniejsze Renault Master - styczeń 2023

Jeszcze większy spadek odnotowały lekkie pojazdy użytkowe. Import 5308 sztuk przekłada się na minus 8 proc. W tym przypadku dominują oczywiście silniki wysokoprężne (95 proc.). Uwagę zwraca udział elektryków na poziomie 0,3 proc., a więc zbliżonym do samochodów osobowych.

Średni wiek dostawczych to 12 lat i znów najstarsze z nich wyposażono w jednostki zasilane benzyną (13 lat). W przypadku EV - biorąc pod uwagę spadek wydajności baterii - to aż 6 lat.

W TOP 5 producentów mamy:

  • Renault (998 szt.),

  • Volkswagena (677 szt.),

  • Fiata (583 szt.),

  • Opla (474 szt.),

  • Citroena (443 szt.).

W zestawieniu modeli podium tworzą:

  • Renault Master (468 szt.),

  • Fiat Ducato (355 szt.),

  • Renault Trafic (353 szt.),

  • Volkswagen Transporter (323 szt.),

  • Iveco Daily (312 szt.).