Z RYNKU
Import samochodów używanych | Styczeń 2023
Sprowadzamy mniej aut, najczęściej to modele Volkswagena i Renault
07.02.2023 | opr. redakcja | foto: archiwum
W pierwszym miesiącu 2023 roku spadł import używanych samochodów osobowych i dostawczych. Głównym źródłem nadal pozostaje rynek niemiecki, zaś średnia wieku oscyluje w granicy 13 lat, czyli z produkcji 2010.
Firma SAMAR podsumowała rejestracje samochodów używanych sprowadzonych do Polski. Pod lupę wzięto styczeń 2023 roku oraz osobówki i dostawcze (do 3,5 tony). W sumie było ich 58 390 sztuk, co w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku oznacza spadek rzędu 4,4 proc. Ponad połowa z nich pochodziła z Niemiec. Autorzy zestawienia podkreślają, rosnący import z USA (blisko 10 proc. wolumenu).
Hegemonia używanych samochodów osobowych, na czele Audi A4
Aż 91 proc. pojazdów z tych rejestracji to samochody osobowe. Niemniej odnotowały one mniejsze o 4 proc. zainteresowanie. W podziale na jednostki napędowe dominowały silniki benzynowe (57 proc.), a na drugim miejscu są diesle (42 proc.). Zliczono w tym wszelkiego rodzaju hybrydy. W ten sposób pojazdy EV stanowiły 0,4 proc. całego importu. I co ciekawe zyskały one 0,2 proc. wolumenu kosztem… silników benzynowych.
Średnia wieku importowanego samochodu osobowego wyniosła 13 lat. W podziale na rodzaj źródła zasilania znów na pierwsze miejsce wysuwa się benzyna (14 lat). O rok młodsze były diesle. Natomiast średnia pojazdu elektrycznego zbliżała się do pięciu lat.
Wśród marek prym wiedzie:
Volkswagen (5468 szt.),
Ford (5268 szt.),
Opel (5063 szt.),
Audi (4427 szt.),
BMW (3212 szt.).
Z modeli największą popularnością cieszyło się:
Audi A4 (1573 szt.),
Volkswagen Golf (1519 szt.),
Opel Astra (1499 szt.),
Ford Focus (1127 szt.),
BMW serii 3 (1117 szt.).
Mniejsze zainteresowanie używanymi pojazdami dostawczymi, na topie Renault Master
Jeszcze większy spadek odnotowały lekkie pojazdy użytkowe. Import 5308 sztuk przekłada się na minus 8 proc. W tym przypadku dominują oczywiście silniki wysokoprężne (95 proc.). Uwagę zwraca udział elektryków na poziomie 0,3 proc., a więc zbliżonym do samochodów osobowych.
Średni wiek dostawczych to 12 lat i znów najstarsze z nich wyposażono w jednostki zasilane benzyną (13 lat). W przypadku EV - biorąc pod uwagę spadek wydajności baterii - to aż 6 lat.
W TOP 5 producentów mamy:
Renault (998 szt.),
Volkswagena (677 szt.),
Fiata (583 szt.),
Opla (474 szt.),
Citroena (443 szt.).
W zestawieniu modeli podium tworzą:
Renault Master (468 szt.),
Fiat Ducato (355 szt.),
Renault Trafic (353 szt.),
Volkswagen Transporter (323 szt.),
Iveco Daily (312 szt.).