WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 19/2022
07-05-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Dziennik Ustaw, Mercedes, archiwum, Ford, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Jest naklejka, nie ma stref czystego transportu
Mercedes Klasa T - van oparty na Citanie Tourer
Spadki w imporcie używanych
Pięć marek samochodów znosi obostrzenia gwarancyjne
Co z poszerzeniem A2, umowy na S10 i oferty na S19
Jest naklejka, nie ma stref czystego transportu
PRZEPISY | We wtorek 4 maja weszło w życie rozporządzenie ustalające wzór naklejki na szybę, które uprawnia do wjazdu do stref czystego transportu. Wydawana jest przez urząd właściwy miejscu zamieszkania właściciela takiego pojazdu i obowiązuje na terenie całego kraju. Przynajmniej w teorii, bo na mocy ustawy każda jednostka terytorialna (gmina) może ustalić katalog pojazdów, które mogą poruszać się na tym obszarze (na marginesie do dziś nie wyznaczono żadnej strefy). Za złamanie tego przepisu grozi mandat w wysokości 500 złotych. Jak podkreśla Ministerstwo Klimatu i Środowiska „pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu na mocy ustawy”.
Na górze naklejki znajduje się data produkcji samochodu, poniżej rodzaj paliwa. Rozporządzenie przewiduje w tym miejscu 11 pozycji, w tym H - wodór, BD - biodiesel czy E85 - etanol. Obok znajdzie się wyłączenie gminne, a pod nią nazwa. Ostatnim elementem jest numer rejestracyjny pojazdu.
Ośmioboczna naklejka ma 7 cm podstawy i wysokości. Należy ją umieścić w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Tryb jej wydawania określi dana gmina, która ustanowi u siebie strefę czystego transportu.
Strażnicy skontrolują strefy czystego transportu
Nowelizacja Ustawy o elektromobilności
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu
Czytaj także:
Mercedes Klasa T - van oparty na Citanie Tourer
PREMIERA TYGODNIA | Kooperacja Mercedesa z Renault przełożyła się na adaptację Kangoo na Citana. W ubiegłym roku obie marki zaprezentowały nowe wcielenia tych modeli w wersji dostawczej i osobowej. Tej pierwszej przyznano już prestiżowy tytuł International Van of the Year Award 2022.
Okazuje się, że w przypadku Mercedesa oferta na kombivanie Citan Tourer się nie skończy. Uzupełni ją - plasowany jako mały van - nowa Klasa T. Dziedziny ona wymiar - 4498 mm długości, przy 2716 mm rozstawu osi, 1859 mm szerokości i 1811 mm wysokości.
Na liście wyposażenia fabrycznego znajduje się między innymi siedem poduszek powietrznych (w tym centralna pomiędzy fotelami), asystent bocznego wiatru, utrzymania wybranego pasa ruchu i monitorowania martwych pól w lusterkach bocznych. Na pokładzie Klasy T można zamontować trzy foteliki dziecięce typu Isofix (miejsce pasażera i dwa skrajne z tyłu). Na środku kanapy zmieści się jeszcze podwyższenie.
Opcjonalny hak pozwala o uciąg przyczepy o łącznej masie 1,5 tony. W komplecie dodawany jest system stabilizacji toru jazdy. Innym dodatkiem są zintegrowane relingi dachowe.
W gamie jednostek napędowych znajdują się czterocylindrowe jednostki. Silniki benzynowe 1.3 mają moc 102 lub 131 KM, zaś wysokoprężne 1.5 po 95 lub 116 KM. Do wyboru 6-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowy automat o siedmiu przełożeniach (DCT).
Mercedes Klasy T oferowany jest już w sprzedaży, jednak pierwsze modele dostępne będę dopiero przed wakacjami. Bazową wersję w Polsce wyceniono na 120 048 złotych, dla porównania kombivan Citan Tourer kosztuje od 113 775 złotych. Producent zapowiada pojawienie się Klasy T z dłuższym rozstawem osi i trzecim rzędem siedzeń.
Citan i Kangoo z najważniejszym tytułem w Europie
Nowe oblicza Mercedesa Citan
TESTY | Pierwsze wrażenia - Z gwiazdą na masce
Czytaj także:
Spadki w imporcie używanych
Z RYNKU | Firma SAMAR podsumowała import samochodów używanych do Polski. Od stycznia do końca kwietnia 2022 roku sprowadzono ich 265,5 tys. sztuk, co w porównaniu do tego samego okresu 2021 roku oznacza spadek o 14 proc. Aż 9 na 10 tych pojazdów to osobówki, których średni wiek wynosi 12,5 roku.
Najczęściej samochody sprowadzane były z Niemiec, ale nawet przy liczbie 135 622 sztuk oznacza to spadek aż o 24,6 proc. Kolejnym krajem jest Francja, która przy 34 678 szt. odnotowuje wzrost o 5,5 proc. Na uwagę zasługuje Szwecja. Chociaż przedostatnia w TOP 10 import 6765 szt. dał zwiększył zainteresowanie tym rynkiem zbytu o 14,6 proc.
Wśród samochodów osobowych najczęściej sprowadzane są Volkswageny, Ople i Fordy. W podziale na modele dominuje Audi A4, dalej jest Opel Astra i VW Golf. W przypadku dostawczych pierwszą trójkę tworzy Renault, Volkswagen i Fiat. Najczęściej importowane modele to Renault Master, Fiat Ducato i Iveco Daily.
Spada zainteresowanie używanymi dieslami
Kupno jakiego samochodu planujemy w 2022 roku?
Polacy o zakupie (nie)nowego samochodu
Czytaj także:
Pięć marek samochodów znosi obostrzenia gwarancyjne
Z RYNKU | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizował praktyki 14 producentów samochodów pod kątem wymagań przeprowadzania przeglądów technicznych wyłącznie w ASO. Odstępstwo od tego skutkować będzie utratą fabrycznej gwarancji, co jest sprzeczne zarówno z unijnymi, jak i polskimi przepisami. Wątpliwości wzbudziły praktyki stosowane przez pięć marek.
W przypadku Citroena, DS i Peugeota chodziło o dodatkową umowę gwarancyjną obejmującą między innymi usunięcie skutków awarii. Wiązało się to z warunkiem wykonywania wszystkich czynności serwisowych i obsługi auta w ASO.
Z kolei Ford oferował płatną usługę po upływie podstawowej gwarancji, ale stawiał przy tym wymóg przeprowadzania wszystkich przeglądów technicznych w ASO. Również Nissan uzależniał utrzymanie gwarancji pod warunkiem korzystania z usług swoich serwisów.
Po interwencji UOKiK wszystkie te marki zmieniły dotychczasowe zasady. Jednocześnie podkreślono, że przeglądy, naprawy czy usługi serwisowe poza autoryzowaną siecią muszą być przeprowadzone zgodnie ze standardami danego producenta pojazdu. Niedotrzymanie tego może mieć wpływ na utratę fabrycznej gwarancji.
Blisko 30 tysięcy zastrzeżeń do oświetlenia pojazdu
Europejski rynek motoryzacyjny 2020 vs 2021
10 żelaznych punktów kontrolnych przed zakupem używanego samochodu
Czytaj także:
Co z poszerzeniem A2, umowy na S10 i oferty na S19
POLSKIE DROGI | GDDKiA zapowiada, że już w te wakacje ogłosi przetarg na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwoleń na rozbudowę autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Trzeci pas, na odcinku 89 kilometrów, powstanie na rozdzielającym pasie zieleni. Jednak tuż pod Warszawą od węzła Pruszków do węzła Konotopa będzie jeszcze szerzej, bo już dziś na każdej nitce znajdują się po trzy w każdą stronę.
Wiadomo, że prace budowlane prowadzone będą przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu. Z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa budowlańcom planowane jest - wzorem A1 - uruchomienie odcinkowych pomiarów prędkości. Wszystkie prace powinny zostać ukończone do 2026 roku.
Zapadają kluczowe decyzje do poszerzenia A2
Rusza budowa odcinków A2 i S3, wybrano wariant dla S19 przez Mazowsze
Ostatni odcinek A2 i fragmenty ekspresówek S16, S61 i S74
Czytaj także:
W mijającym tygodniu GDDKiA podpisała dwie umowy na projekt i budowę odcinków S10 Bydgoszcz - Toruń. Oznacza to formalne rozpoczęcie tych inwestycji.
Firma PUT Intercor (410,8 mln zł) wykona fragment z nowymi węzłami Bydgoszcz Południe - Emilianowo (9 km). W jego ciągu powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych. Kontrakt ten obejmuje również modernizację 5-kilometrowego odcinka DK25, co pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miejscowości Brzoza.
Od teraz liczony jest czas 41 miesięcy (z wyłączeniem przerw zimowych na etapie budowy) na realizację całości.
Wykonawcą drugiego odcinka Solec Kujawski - Toruń Zachód (21 km) jest konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud (425,9 mln zł). Tu powstanie jeden węzeł, dwa MOP-y i duże przejście dla zwierząt obejmujące także linię kolejową.
Zakończenie także zaplanowano za 41 miesięcy.
Lada dzień powinna zostać podpisana umowa na projekt i budowę S10 Toruń Zachód - Toruń Południe (12 km). Do wyników ostatniego odcinka Emilianowo - Solec (8,6 km) złożono odwołania.
Tunele na S3, oferty na S10 i przetargi na S19
Przygotowania do nowych odcinków S6, S8 i S10
Działania na drogach ekspresowych S5, S7, S10 i S11
Czytaj także:
Drogowcy ogłosili przetarg na rozbudowę S19 Sokołów Małopolski Północ - węzeł Jasionka (13,8 km). Przedsięwzięcie polegać będzie na zmianie układu 2+1 na 2+2 plus pas awaryjny w każdą stronę. Powstanie też estakada w miejscowości Nienadówka i dwa wiadukty oraz szereg towarzyszącej infrastruktury.
Modernizacja obejmie Miejsce Obsługi Podróżnych Stobierna, które zyska przyłącza pod przyszłą stację paliw i obiekt gastronomiczny.
Termin składania ofert mija 8 czerwca. Inwestycja zaplanowana jest na lata 2024-26.
Z kolei na odcinku S19 Lutcza - Domaradz (woj. podkarpackie) zakończono przetarg na wykonawcę projektu i budowy. Złożono w nim osiem ofert, najkorzystniejsza pochodzi z firmy Kolin Insaat Turizm Sanayi Ve Ticaret (1,351 mld zł).
Odcinek ten liczy zaledwie 6,4 km długości, ale w jego ciągu należy wykonać dwunawowy tunel pod górą Hyb (dł. 990 km), jak też estakadę, trzy mosty i pięć wiaduktów drogowych. Inwestycja ta obejmuje też Obwód Drogowy i Centrum Zarządzania Tunelami oraz dwa całodobowe lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Otwarcia na S10 i S19, przetarg na S17
Przed podpisaniem umów na S10 i S19, rozstrzygnięcia na S17
Via Carpatia i droga do elektrowni jądrowej
Czytaj także:
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 18/2022
Policja na Polsecure 2022
Mercedes-AMG C 43
Konkurs dla dzieci „Twoje bezpieczne wakacje”
Nowe blankiety Profesjonalnych Dowodów Rejestracyjnych
Otwarcia na S10 i S19, przetarg na S17
Wydanie 17/2022
O zasadach brd po ukraińsku
EQS - teraz także jako luksusowy SUV Mercedesa
Spada zainteresowanie używanymi dieslami
Pełne zaangażowanie Nissana w Formułę E
Przed podpisaniem umów na S10 i S19, rozstrzygnięcia na S17
Wydanie 16/2022
Drogowe ABC przedszkolaków z Circle K i PCK
Dłuższa wersja nowej Astry
Wciąż najwięcej zastrzeżeń do jakości oleju napędowego
Gosia Rdest w Alpine Cup
Postępy w budowie S11, DK66 i Drogi Czerwonej